Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <12345 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 24 Apr 2016 at 20:36
Så er der ført kabler.



Har bestilt de sidste reservedele til kabinetterne og mens jeg venter, er jeg begyndt at samle topkabinetterne. Her er det hele sat op ved siden af min nuværende standerhøjttaler.





Hele højttaleren er 105 cm høj. Konstruktionen virker lidt større, end jeg havde forestillet mig i designfasen.


Edited by Enthusiast - 24 Apr 2016 at 20:37
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2016 at 21:04
ser da pisse godt ud, men hvis du åbner bunden, hvad gør du så med fødder? kommer de "indenfor" eller skal du ha lavet en ramme?
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2016 at 08:42
Planen er at bibeholde "rammen" rundt, sÃ¥ der bliver tale om et skjult rum i bunden. Derfor har jeg blot tænkt, at jeg ville sætte et par filtplader under, monteret pÃ¥ rammen. 

Edited by Enthusiast - 25 Apr 2016 at 08:45
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2016 at 21:31
Mens jeg venter på at komme et smut i byggemarked efter de sidste småting til TL kabinetterne, har jeg arbejdet lidt videre på topkabinetterne.
Jeg har monteret anlægsklodser i kabinetterne, så bagpladen kan lægges i og skrues fast udefra. Jeg mangler bare at bore for til boltene. Samtidig har jeg skåret ud til refleksportmunding og terminalplade.



Reflekskammerets egentlig bagplade bliver en skrå indsatsplade, der kommer til at opdele kabinettet i to. Dette kan ses nedenfor, hvor den skrå bagplade er sat løst i.



Selve højttalerkammeret bliver dermed 10 cm dybere i bunden, ved bas/mellemtoneenheden, end i toppen ved diskanten. Formålet er at dæmpe reflektioner og stående bølger i kabinettet, særlig den direkte reflektion bag bas/mellemtoneenheden.
Planen er samtidig at placere delefilteret i bagkammeret. Pladsen i dette kammer bliver dog begrænset, da porten skal føres igennem.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2016 at 21:04
Projektet skrider langsomt frem.
Jeg er nu så godt som færdig med de to reflekskabinetter.

Den skrå, interne bagplade er monteret og port og kabler er ført igennem.



På fronten har jeg monteret en liste i hver side. Planen er at skrue baflen fast i disse vha. M4 bolte og indslagsmøtrikker på bagsiden af listerne.
For god ordens skyld fik kabinetterne også lige en rundstok monteret, så sidepladerne er solidt afstivet.

Det ser ud til, at man godt kan få plads til filteret til den øvre bas-mellemtone og diskanten i bagkammeret (til højre).



Jeg overvejer i øjeblikket, om jeg skal klæbe lidt 4mm bitumenplade på indersiden af reflekskammeret. Der kunne måske være lidt at vinde på den skrå bagplade, da denne kun er 16mm tyk.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2016 at 21:37
Porten er i øvrigt ø50mm og umiddelbart passer fabrikslængden, så jeg får den ønskede afstemning uden tilskæring (men det skal en måling få lov at bekræfte).
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2016 at 20:06
Så er bagpladerne fastmonterede i reflekskabinetterne (de kan skrues af og på).



Her er det en fordel, at den benyttede port er 2-delt, så plastikmundingen sidder fast i bagpladen og selve refleksrøret sidder fastmonteret i den skrå interne plade.

Jeg er også vendt tilbage til TL kabinetterne og har fået monteret indmaden i begge kabinetter.



Transmissionslinien bliver ca. 112 cm lang. Det store midterkammer er blot spildvolumen i kabinettet. Lidt ærgerligt, men det skyldes, at jeg havde fået skåret plader ud til kabinetterne med forventningen om en Fs på enhederne på 43 Hz. Det holdt som bekendt ikke og jeg måtte korte en betragtelig del af den planlagte linielængde.



Nu skal de sidste monteringsklodser sættes i, så sidepladerne kan skrues af og på i forbindelse med finjustering af dæmpemateriale. Det bliver gjort med M4 bolte og inslagsmøtrikker ligesom bagpladerne i reflekskabinetterne.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2016 at 20:10
Og ja, i mellemtiden har der også været pilfingre i min ene 15W enhed - igen igen Unhappy

Edited by Enthusiast - 16 Maj 2016 at 20:11
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2016 at 21:10
Originally posted by Enthusiast



Transmissionslinien bliver ca. 112 cm lang. Det store midterkammer er blot spildvolumen i kabinettet. Lidt ærgerligt, men det skyldes, at jeg havde fået skåret plader ud til kabinetterne med forventningen om en Fs på enhederne på 43 Hz. Det holdt som bekendt ikke og jeg måtte korte en betragtelig del af den planlagte linielængde.






Godt med lidt fremskridt hele tiden Thumbs Up.

Det ekstra volumen fylder du da bare sand i, det er sikkert fint for lyden - og massemidtpunktet kommer nedad, så "pilfingrene" ikke så let får dem væltet, når den vilde jagt går gennem stuen Smile.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2016 at 21:39
Jeg har også været inde over sandløsningen. Men kabinetterne vil blive uforholdsmæssigt tunge, hvis jeg fylder disse kamre med sand. Der er nok i omegnen af 10-12 liter volumen at fylde ud.

Jeg har også overvejet at føre et kabel derind, så man åbner muligheden for at ombygge og lave en 3-vejs højttaler, hvis man skulle blive træt af 2½-vejs konstruktionen en dag.
Her kunne mellemtone og diskant så monteres i midterkammeret.

I første omgang lader jeg det nok være. Så tager jeg stilling til det igen, når kabinetterne skal lukkes endeligt til.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz