Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 1819202122 23>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 23 Feb 2018 at 10:55
Ok, det er on-axis - sÃ¥ forstÃ¥r jeg Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2018 at 20:55
Så har jeg foretaget lidt ændringer igen.

Parallelkondensatoren på den øverste basmellemtone er pillet af. Der sidder nu igen kun en spole i serie med den enhed.

I stedet har jeg sat en modstand på 1 Ohm i serie med parallelspolen på diskantfilteret. Diskanten er samtidig blevet dæmpet lidt mere.

Men den helt store åbenbaring kom da jeg pillede impedanskorrektionen af TL bassen. Jeg har stadig LCR-leddet, der korrigerer for "bumpet" omkring 100Hz. Men jeg korrigerer nu ikke længere opefter, for at hjælpe 1. ordens afrulningen. Det har åbnet den øvre mellemtone helt op - noget jeg savnede før. Højttalerne spiller nu med mere rum og kant end før

Jeg tror ikke, jeg kan hive meget mere ud af disse højttalere, før jeg har hørt dem spille under andre akustiske forhold. Lyden er super god i min lille stue, hvor jeg aldrig spiller højt.
Jeg skal på et tidspunkt have dem ud et andet sted og strække ben, så jeg kan høre, om der er lidt for meget kant.

Det kunne jo meget passende være til træffet i Slagelse til april Smile


Edited by Enthusiast - 25 Feb 2018 at 21:51
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2018 at 08:15
Thumbs Up Det lyder som en rigtig god idé at bringe dem med til Slagelse - jeg vil i hvert fald gerne høre dem.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2018 at 21:33
Man bliver heldigvis klogere, som tiden går Smile

Jeg fik foretaget et par målinger på højttalerne her i weekenden.
Det var bestemt ikke som ventet.
Baseret på mine simuleringer, forventede jeg en dyb udfasning omkring delefrekvensen mellem de to bas-mellemtoner og diskanten, når diskanten blev fasevendt.
Men det var på ingen måde tilfældet.

Jeg fik lavet et par nye, individuelle målinger af enhederne - og testet delayet. Af uransalige årsager har jeg tidligere simuleret mig frem til, at diskanten var perfekt time-alignet med de to bas-mellemtoner. Det var bestemt ikke, hvad de nye målinger viste. Diskantsignalet nåede mikrofonen ca. 45 mikrosekunder før basmellemtonerne.
Det forklarer, hvorfor fasen på højttaleren er helt forkert. Ved at lægge delayet ind i min filtersimulering, får jeg nedenfor viste simulerede responskurver.



De ligger faktisk meget tæt på det, jeg kunne måle på højttaleren med filter (jeg fik desværre ikke gemt de målinger).
Grøn kurve er højttaleren, som den spillede normalt. Turkis kurve er med fasevendt diskant.

Simuleringerne viser delvist, hvorfor jeg blev snydt. Den grønne kurve ser jo umiddelbart rimelig ud. Selvom jeg oplevede fint dybdeperspektiv har fasen været helt skæv oppe i det nedre diskantområde.

Så nu er jagten gået ind igen på et nyt og bedre filter.
Jeg tester i øjeblikket et 1. ordens filter på diskanten. Det får fasen til at gå op (med delayet på bas-mellemtonerne). Men om diskanten kan holde til det, er en anden sag.
Det betyder også, at jeg nu har 1. ordens filtre på alle enheder. Det lyder slet ikke så dumt.
Men det skal helt sikkert kontrolmåles Confused

Jeg kan kun glæde mig over, at jeg fik lavet de to fumlebrædder. Det er simpelthen så lækkert at arbejde med filtrene på dem.


Edited by Enthusiast - 25 Mar 2018 at 21:35
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2018 at 12:41
Så fik jeg lavet lidt målinger på højttalerne med det nye filter.

TL-bassen deles nu 2. ordens Butterworth ved ca. 130 Hz.
Refleksbas-mellemtone deles 1. orden med tidlig afrulning for at korrigere lidt baffel-step.
Diskanten deles 1. orden vel omkring 3300-3500 Hz. (HÃ¥ber den kan holde til det).

Den ene højttaler er nedenfor målt, placeret midt i lytterummet, med god afstand (1.5m+) til nærmeste lodrette vægge.
Mikrofonafstanden var 130 cm. og placeret højdemæssigt midt mellem øverste bas-mellemtone og diskanten.
MÃ¥lingen er foretaget helt on-axis.


MÃ¥lekurven er smoothed 1/12 dB/oktav, men uden gating.

Den målte impulsrespons


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2018 at 16:07
Det ser meget godt/sundt ud - rigtig fin balance. Har du impedanskorrektion (LCR) på diskanten?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2018 at 20:05
Ja, jeg har et LCR led på diskanten for at udglatte impedanspuklen ved resonansfrekvensen.



Jeg har ligeledes et LCR led på TL-bassen for at udglatte den øverste impedanspukkel.
TL-bassen har også fået lineariseret impedansprofilen opefter (CR led). Det er strengt taget ikke nødvendigt, men jeg synes, det lyder bedst med denne korrektion.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2018 at 20:20
De enkelte enheder, målt gennem filteret

(Grå er total, Rød er diskant, Grøn er TL-bas og bas-mellemtone sammen, Sort er TL-bas alene)


Som det kan ses på diskantmålingen især, har jeg et ret højt støjgulv på mine målinger.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2018 at 20:28
MÃ¥lt elektrisk impedans

Minimumsimpedans på 3.3 Ohm ved den fælles tuningsfrekvens for de to bas-systemer (ca. 42 Hz)
Og elektrisk fase

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2018 at 21:53
De bagved liggende simuleringer
(Rød er begge bas-mellemtoner sammen, Grå er øverste bas-mellemtone, Lilla er TL-bas, Turkis er diskant, Grøn er summeret respons med fasevendt diskant, Blå er summeret respons alle i elektrisk fase)

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1819202122 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz