Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819 23>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 10 Jan 2018 at 09:31
Jeg skal lige præcisere; du kan sagtens lave aritmetik på rene spændinger/overføringsfunktioner uden at skulle bekymre dig om noget. Problemet opstår, når du begynder at summere strømme gennem reaktive komponenter. I kredsløbsteori er det helt ligegyldigt, hvordan de komponenter vender - men det er det bare ikke beregningsmæssigt i SPICE.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 13:19
Havde slet ikke set, at jeg havde fået roteret spolerne forskelligt.

Jeg tror bare, at jeg vil benytte en målemodstand tæt på spændingskilden i hvert "ben" af kredsen.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 13:54
Du behøver kun én mÃ¥lemodstand (før forgreningen), idet det kun er ved sum af strømme (dvs. nÃ¥r du skal beregne den samlede impedans), at du har problemet. Impedansen af hver kreds beregnes blot som V(In)/I(Yx), hvor Yx er den første komponent i den pÃ¥gældende kreds. 

Edited by USXX - 10 Jan 2018 at 13:55
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 22:40
En lille opdatering på filteret.

Jeg har skiftet målingerne af både respons og impedans ud med nogle nye.
De gamle responsmålinger var foretaget på forskellige effekttrin til basserne og diskanten (forskelligt gain). Så man kunne ikke regne med diskantniveauet i denne sammenhæng (duer kun når jeg driver højttalerne aktivt).

Der skulle samtidig ret store værdier på modstandene i diskantfilteret, for at opnå tilstrækkelig dæmpning. Så der røg et L-pad dæmpeled på i stedet.

Det nye filter ser således ud.



Det simulerer som vist nedenfor.



Impedans (og elektrisk fase) ser således ud



Minimumsimpedans omkring 3.2 Ohm ved 42 Hz.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2018 at 19:40
SÃ¥ kom der en pakke (eller faktisk to) Smile



Glæder mig rigtig meget til at opleve forskellen mellem de aktive, digitale filtre og et analogt passivt.
Når først disse højttalere bliver passive, kan digitalfiltrene jo også bruges til andre projekter Big smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2018 at 09:15
Spændende Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2018 at 20:56
Så kom der også lidt legetøj fra det fjerne østen.



Skal lige have samlet og loddet sådan to plader op. Så kan det gå løs med delefilter-trimmet.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2018 at 21:44
Det bliver du glad for! Det er lækkert, nu kan du lave masser af filter variationer og tweaks på kort tid. Man får det bare ikke gjort hvis man skal lodde først.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2018 at 21:57
Det tænker jeg også.
Da det er mit første passive filterforsøg, skal det være nemt at teste forskellige ting.
Jeg glæder mig til at komme i gang, men skal lige finde tiden til at få loddet fumlebrættet op først
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2018 at 08:30
Det er et uundværligt værktøj for en "rigtig" højttalerbygger. Det tager længere tid, end man regner med, at få dem monteret og loddet op - men det er det værd. Jeg har bygget mine på en ramme af fyrretræslister med filtpuder under (af hensyn til trægulvet).




Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz