Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 11 Sep 2016 at 15:59
Alle fire kabinetter er nu klar til finer.

Jeg regner med at "stryge" fineren på, men kunne godt bruge lidt fif omkring tilskæring af kanter.

Skal man bruge hobbykniv, overfræser eller noget helt tredje?
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2016 at 21:25
Et kantfræse-jern til overfræser er klar den nemmeste måde at tage kanterne på.
Det er svært at gøre det godt med en hobby kniv.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2016 at 09:23
Originally posted by Træman

Et kantfræse-jern til overfræser er klar den nemmeste måde at tage kanterne på.
Det er svært at gøre det godt med en hobby kniv.

Det frygtede jeg. Jeg havde håbet, jeg kunne foretage fineringen indendøre med hobbykniv, men hvis overfræseren skal i brug, så må jeg rykke udenfor.
Tak for svaret.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2016 at 19:54
Hvis du er god med en pudshøvl kan det også lade sig gøre, men hvis ikke du har en så er fræsejernet nok alligevel mere anvendeligt i længden.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2016 at 22:05
Originally posted by Træman

Hvis du er god med en pudshøvl kan det også lade sig gøre, men hvis ikke du har en så er fræsejernet nok alligevel mere anvendeligt i længden.


Jeg har ikke en pudshøvl, men køber nok en, til når jeg skal stykke mine finerstrimler sammen.
Jeg lavede en test her til aften med samling af to kasserede finerstykker.
Det gik helt galt.

Min finer ser således ud (fugleøje ahorn så hut jeg hvisker).
Ca. 2.8 meter lange strimler med en bredde på ca. 17.5 cm.





Den største flade på TL kabinetterne er ca. 70 cm gange 36 cm. Så jeg skal stykke minimum 3 finerstumper sammen for at dække den flade.
Mønsteret i fineren er heldigvis tilgivende, så det kan nok komme til at se fornuftigt ud.

Jeg forsøgte mig med en testsamling af to små stumper.



Først tapet sammen oven på hinanden for at holde dem på plads.



Dernæst sat i spænd mellem to stykker MDF plade og samlingen forsøgt skåret langs den øverste MDF kant med en skarp hobbykniv.



Det fungerede slet ikke. Skæret er slet ikke præcist nok, når finerstykkerne foldes ud og stødes sammen. Samtidig er fineren lidt tør og der flækker let stumper ud af strukturen.
Nedenfor ses noget af fineren efter tilskæring.



Så nu overvejer jeg i stedet at lægge de to stykker finer i spænd mellem de to MDF plader og så høvle samlingen (køre høvlen langs MDF kanterne). Det burde blive mere jævnt. Det har jeg også set andre gøre (på youtube Smile)
Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2016 at 07:52
Et godt fif til at lave kanterne skarpe og med tætte samlinger:
  • Monter finér pÃ¥ den ene side med min 5mm ud over kanten og lad denne tørre.
  • Skær kanten af med en hobbykniv, men hold ca. 1mm afstand ved hjælp af f.eks. en spartel som der skæres langs.
  • Puds den sidste 1mm af med sandpapir pÃ¥ en træklods - puds langs finérkanten og ikke pÃ¥ tværs, da du ellers risikerer at rive finéren i stykker eller simpelthen løsne denne!
  • Monter finér pÃ¥ den tilstødende side og foretag samme proces :-)
Har desværre ikke umiddelbart nogle billeder til at beskrive processen, men det fungerer glimrende og har altid givet godt resultat. Samme fremgangsmåde anbefales til filt rundt om skarpe hjørner (f.eks. vindueskarme).
--
Sune K
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2016 at 16:59
Originally posted by Sune K

Et godt fif til at lave kanterne skarpe og med tætte samlinger:
  • Monter finér pÃ¥ den ene side med min 5mm ud over kanten og lad denne tørre.
  • Skær kanten af med en hobbykniv, men hold ca. 1mm afstand ved hjælp af f.eks. en spartel som der skæres langs.
  • Puds den sidste 1mm af med sandpapir pÃ¥ en træklods - puds langs finérkanten og ikke pÃ¥ tværs, da du ellers risikerer at rive finéren i stykker eller simpelthen løsne denne!
  • Monter finér pÃ¥ den tilstødende side og foretag samme proces :-)
Har desværre ikke umiddelbart nogle billeder til at beskrive processen, men det fungerer glimrende og har altid givet godt resultat. Samme fremgangsmåde anbefales til filt rundt om skarpe hjørner (f.eks. vindueskarme).

Tak for fif'ene.
Kanterne er der nogenlunde styr på. Jeg kommer nok til at fræse og så slibe efter med slibeklods. Her er kunsten også at undgå at ridse fineren under kanten, når man sliber. Så vinkling af slibeklodsen er skal jeg lige prøve mig lidt frem med.

Mit problem er stadig at få parallel-samlingerne på plads. De skal jo gerne støde pænt op mod hinanden uden huller/riller i samlingen.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2016 at 18:34
Når jeg sætter finér sammen som jeg har skåret med en hobbykniv (jeg laver jo en del finér på mit arbejde, hvor jeg sætter "lapper" i engang i mellem), så skærer jeg entenefter et lige stykke træ eller et stykke lige plastic. Det kan sagtens lade sige gøre at få det til at blive pænt, det kræver dog lige et par forsøg at vide hvor hårdt man skal trykke.

Dog har Fugleøje-Ahorn det minus at årene i træet går i alle retninger, hvilket gør det meget svært at have gøre, Især med en hobby kniv.

Jeg vil foreslå dig, hvis du alligevel køber et Kantfræsejern til overfræser, at tage en lige plade som gerne må være noget lidt hårdt a la birkekrydsfinér. Den ligger du finéren på, omkring 5mm fra kanten. Oven på finéren ligger du så en plade parallelt med den i bunden og så spænder du pladerne sammen med så mange skruetvinger det er praktisk muligt, sålades at finéren ikke kan rykke sig.
Herefter lader du fræsejernet køre langs den nederste plade, og så burde du have en lige vinkelret kant som du kan spejle finéren over.

Håber det gav mening, ellers vil jeg prøve at tage et billede som forklare det.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2016 at 19:30
Tak for hjælpen. Det er lige præcis den metode, jeg vil forsøge mig med. Jeg ville bare benytte en pudshøvl eller en lang træklods med sandpapir i stedet for overfræseren. Jeg ville ogsÃ¥ lægge to stykker finer oven pÃ¥ hinanden, sÃ¥ de bliver tilpasset sammen. 

Edited by Enthusiast - 15 Sep 2016 at 19:33
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2016 at 19:44
Jeg mente egentlig også flere lag finer oven på hinanden.
Jeg tror, grundet de vilde åre i træet, at det bliver lidt svært med en pudshøvl, med mindre den er meget fint sat op. Ahorn er ikke så nemt at høvle uden det spalter. Især ikke som finér.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz