Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 20212223>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 17 Apr 2018 at 20:43
Ja, det er ikke umuligt, at disse højttalere kommer med til et juletræf igen.

Jeg har umiddelbart ingen planer om at lave denne højttaler aktiv igen.
De digitale filtre og hele det set-up vil jeg holde ledigt til evt. fremtidige projekter (jeg har dog pt. intet på tegnebrættet).

Jeg fik i øvrigt lidt nye passive komponenter ind ad døren i dag.
Bl.a. en 5.6uF kondensator til diskanten (Jantzen cross cap). Det har givet et kæmpe løft at rykke delingen af diskanten lidt op (før sad der en 6.8uF Mundorf Supreme). Det gav for meget niveau omkring delefrekvensen på det summerede signal før. Det er helt sikkert bedre nu.

Jeg synes selv, at højttaleren spiller rigtig lækkert nu. Indtil nu har jeg kredset omkring kompromiser mellem åben/anstrengt eller lukket/afslappet. Jeg kunne på ingen måde ramme noget, der var både åbent og afslappet.

Med sugekredsen på den øverste basmellemtone og en lidt højere deling af diskanten synes jeg selv, at jeg er kommet rimelig tæt på et godt kompromis. Jeg oplever en meget åben lyd, uden det bliver alt for agressivt.

Men min udfordring er stadig, at jeg endnu ikke har kunnet lytte til højttalerne med realistisk volumen på.

Filteret, som det ser ud nu - og som det bliver til træffet på lørdag, blev sådan her



Diskanten deles (elektrisk) 1. orden, men impedanskorrektionen til resonans-peaket fungerer mere som sugekreds, end egentlig impedanslinearisering. L-pad leddet glatter impedansen næsten helt ud - foran sugekredsen. Afrulningen på diskanten, under delefrekvensen er derfor nok nærmere 2. ordens pga. sugekredsen.

Øverste basmellemtone deles 1. orden (elektrisk). Delingen påbegyndes lavfrekvent, uden impedanskorrektion, hvormed delingen dækker både baffelstep korrektion og egentlig lav-pas filtrering mod delefrekvensen med diskanten. Sugekredsen på denne enhed rydder op i nogle opbrydninger mellem 3.5kHz og 5 kHz, hvormed der samtidig opnås en passende afrulning over delefrekvensen.

TL bassen deles 2. ordens ved små 150 Hz. LCR kredsen glatter impedanspeaket over afstemningsfrekvensen ud.

Jeg har taget nye målinger, hvor jeg samtidig målte delay (igen-igen). 3 individuelle måleforsøg gav alle et delay på 5usek - og ikke 45usek, som jeg tidligere har målt.
De nye målinger er foretaget 17grader off-axis.

Den simulerede filter-respons ser sådan her ud (17 grader off-axis)



De simulerede, elektriske overføringsfunktioner




Edited by Enthusiast - 17 Apr 2018 at 21:11
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Apr 2018 at 20:47
Det ser stadig ud som om, diskanten ligger 3-5 dB under resten.
Men det stemmer slet ikke overens med det, jeg oplever lyttemæssigt.


Edited by Enthusiast - 17 Apr 2018 at 21:12
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2018 at 21:11
NÃ¥...
Efter at have haft disse højttalere ude til Sjællandstræf i sidste weekend, er jeg tilbage til tegnebrættet.

De faldt ikke helt til jorden, men i direkte sammenligning med især Ulriks SkrammL 2 højttalere, var der i min optik klare "fejl og mangler" på højttalerne i denne tråd.

Bassen manglede anslag og nuancering. Derudover var balancen nok for tilbagelænet, når der kom tryk på musikken. Diskanten manglede luft i forhold til samtlige andre konstruktioner, hørt på dagen.

Så jeg prøver i øjeblikket lidt andre filterkonfigurationer.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2018 at 16:35
Nej, de faldt absolut ikke til jorden, men jeg kan godt følge dig. Noget af det, du savner, kan du helt sikkert hente i filteret, men det relaterer sig ogsÃ¥ til dels til enhederne - nok særligt basmellemtonerne (sorry, men sÃ¥dan er det - de har meget lav Qms/høj Rms, og det er bare ikke befordrende for Ã¥benhed og attack), men lad nu ikke det afholde dig fra at hente det, du kan. Med en lille forbedring har du en højttaler, du absolut kan være tilfreds med. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2018 at 16:36
...og der kommer jo altid en højttaler mere Wink
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2018 at 21:16
Der kommer helt sikkert en højttaler mere Smile.
Men da det praktiske omkring kabinet-byggeri er lidt udfordrende med mine nuværende værkstedsforhold, kommer der til at gå noget tid, før jeg kaster mig ud i nyt byggeri.

Derfor giver jeg hellere filteret i disse højttalere et skud mere. Og så nyder jeg jo også at nørde lidt med filterteorien Geek

Jeg lytter pt. på dette filter:



På sigt skal jeg have prøvet en 8.2mH seriespole på nederste bas samt en 82uF parallelkondensator. TL-bassen må godt bidrage lidt højere op, så jeg får lidt mere fylde i 100-250 Hz området.

Jeg kunne også godt tænke mig at teste en 1.5mH seriespole på øverste bas-mellemtone. Øvre mellemtone er trukket markant frem i forhold til før, men den kan måske godt tåle lidt mere.

Den største ændring i forhold til det tidligere filter er nok 4. ordens delingen af diskanten. Det skåner denne enhed, hvilket den nyder hørbart godt af.


Edited by Enthusiast - 28 Apr 2018 at 21:46
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2018 at 19:41
Jeg kan lige tilføje en simuleret responsprofil - stadig på off-axis målinger.



Jeg kan samtidig lige tilføje, at 4. ordens delingen på diskanten er valgt udelukkende ud fra det kriterie, at det var den orden der skulle til, før fasen passede.
 
Den klassiske 2. orden på mellemtone og 3. orden på diskant går ikke fasemæssigt op her pga. 2-plans baflen.


Edited by Enthusiast - 01 Maj 2018 at 19:41
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2018 at 21:19
Så er de vist lyttet på plads.


Nu skal det bare loddes sammen og smides ind i kabinetterne.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2018 at 21:24
Det endte sådan her


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jun 2018 at 08:43
Det ligner nogle sunde tiltag/ændringer, der godt kunne tyde på, at du har fået lidt mere spark i øvre bas.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 20212223>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz