Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 1920212223>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 04 Apr 2018 at 11:06
M.h.t. klangbalancen så hælder den alligevel lidt til den mørke side i følge din måling:



3 dB er dog noget - men hvordan opfatter du det lyttemæssigt?

Hvordan ser målingen ud fx 15° off-axis? Er der en grund til, at du vælger at basere dine simuleringer på on-axis målinger?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2018 at 21:45
Indrømmet, det ser ret markant ud med det store fald lige omkring 1 kHz. En del af forklaringen er, at bas-mellemtonen i sig selv har en ret markant "dal" i sin responskurve fra ca. 900-1300 Hz (kantresonans?).

Som jeg ser det, så ligger der nærmere et lille hæv ved ca. 250-400 Hz (jeg ser det også på diskantmålingen, så det er nok delvist rum-betinget). Dernæst er responsen let faldende hele vejen mod 20 kHz - dog stadig med dalen ved 900-1300 Hz.

Højttaleren er rigtig nok afstemt mod den varme side. Det er nok også min præference. Man kan godt give den 1 dB mere i diskantniveauet ved at sænke værdien på den yderste dæmpemodstand til eksempelvis 0.75 Ohm. Det ødelægger ikke umiddelbart noget, men jeg foretrækker nok den lidt varmere afstemning med 1.5 Ohm.

Jeg oplever højttaleren som værende meget åben og detaljeret. Den opstiller et stort og højt billede mellem højttalerne. Jeg oplever lyden som værende helt fri af højttalerne. Den relative placering og stabilitet af elementer i lydbilledet er rimelig god. Jeg kunne godt have tænkt mig lidt mere "afstand" mellem centrale elementer - eksempelvis ved flere sangere i lydbilledet. Men jeg er rimelig godt tilfreds med det nuværende resultat.

Brugen af 1. ordens afrulninger i overgangen mellem mellemtone og diskant gør selvsagt højttaleren direktiv. Den bedste oplevelse fås, når man sidder i "sweet spot".
Jeg har ikke målt off-axis, men højttaleren ændrer hørbart karakter, hvis man ikke drejer dem ind mod lyttepositionen. Den får en form for "hall" karakter. Formentlig fordi den store 6½" basmellemtone ruller af langt tidligere off-axis og dermed udhuler området ved 1-6 kHz.

Der er ingen særlig årsag til, at jeg har lavet filteret på basis af on-axis målinger. Det kunne lige så godt have været 15 grader off-axis. Det havde nok givet mulighed for bedre kontrol af spredningskarakteristikken.

Jeg har simuleret mange forskellige filterkonfigurationer. Kun med den viste  1.ordens konfiguration pÃ¥ mellemtone og diskant, har jeg kunnet fÃ¥ fasen til at gÃ¥ op (dette er mit første forsøg med passivt filterdesign). Jeg havde foretrukket en lidt skarpere deling af diskanten især, men jeg har ikket fundet en mÃ¥de, hvorpÃ¥ det gÃ¥r op.


Edited by Enthusiast - 04 Apr 2018 at 21:52
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2018 at 22:02
Originally posted by Enthusiast

...
Jeg har simuleret mange forskellige filterkonfigurationer. Kun med den viste  1.ordens konfiguration pÃ¥ mellemtone og diskant, har jeg kunnet fÃ¥ fasen til at gÃ¥ op (dette er mit første forsøg med passivt filterdesign). Jeg havde foretrukket en lidt skarpere deling af diskanten især, men jeg har ikket fundet en mÃ¥de, hvorpÃ¥ det gÃ¥r op.


Bortset fra mine tidligere digitale filtre, hvor jeg slet ikke oplevede de samme begrænsninger i valget af filterkonfiguration Wink

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2018 at 19:10
Nu har jeg prøvet at foretage en måling på baggrundsstøjen i min stue.
Jeg ved ikke rigtig, om det er en troværdig måling, for det virker meget voldsomt.
Målingen er foretaget ved at køre en alm. MLS måling, men med slukket forstærker, så signalet aldrig når ud til højttaleren.

Det virker umiddelbart meget voldsomt, at jeg skulle have 75 dB støjgulv ved frekvenser under 50 Hz. Ydermere ligger støjen omkring 55-60 dB fra 100 Hz til 1000 Hz. Det virker også meget voldsomt.

Kunne være, jeg skal overveje en ny mikrofon. Min nuværende er en original CLIO mikrofon. Jeg har dog aldrig fået kalibreret den.

Er der evt. andre herinde, der har prøvet at foretage en tilsvarende måling af støjgulv i deres måleopstillinger?


Edited by Enthusiast - 15 Apr 2018 at 19:11
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2018 at 08:06
Vi ligger på 42 dB her til morgen (jeg er den eneste i bygningen og der er ikke musik i baggrunden).
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2018 at 09:02
Det lyder også mere rimeligt med 42 dB.

Da jeg bor i boligkompleks har jeg ikke kontrol over, hvad der kommer fra omkringliggende kilder.
Men jeg oplever ikke decideret støj. Målingen er samtidig foretaget sent om aftenen, hvor der ikke var hørbar støj udefra.

Min CLIO pc har en meget støjende blæser, men den støj burde ligge over et rimeligt smalt frekvensbånd evt. med lidt overtoner.

Når jeg måler med et totalt signal-niveau lige under 80 dB (afstand af 1,30 meter) på mine bas-mellemtoner, så må støjgulvet på 55-60 dB udgøre en markant del af det målte signal.
Det kan måske forklare den tidligere diskuterede "mørke" afstemning qua målingen på højttaleren med filter.
Jeg oplever i hvert fald ikke højttaleren som værende tilbagelænet i tonebalancen. Tvært imod.


Edited by Enthusiast - 16 Apr 2018 at 10:26
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2018 at 09:13
Originally posted by Enthusiast

Jeg oplever i hvert fald ikke højttaleren som værende tilbagelænet i tonebalancen. Tvært imod.

Super - jeg glæder mig til at høre den Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2018 at 18:46
Jeg har i øvrigt også måtte krybe til korset og har sat en sugekreds på den øverste bas-mellemtone, der suger niveau ud i området fra 3.5-5 kHz.

Jeg har længe forsøgt at undgå denne kreds, men har nu indset, at højttaleren blev skarp i diskanten og havde meget uens spredning pga. opbrydningerne fra mellemtoneenheden i området fra 3-5 kHz. Helt som du påpegede i mine tidlige målinger.

Sugekredsen har givet en langt pænere afrulning over delefrekvensen og har fået ryddet op i højttalerens spredningskarakteristik.

Resultatet er et langt bredere sweet spot end før. Jeg kan samtidig give diskanten lidt mere niveau nu uden at det bliver for anstrengt.

Jeg mangler nu blot en sidste test, hvor jeg vil prøve at rykke delingen af diskanten lidt længere op (skifter kondensator fra 6.8uF til 5.6uF).

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2018 at 19:03
Fedt at du gjorde det - kurven kaldte også på det. Sugekredsen over delefrekvensen kan rydde meget op og fjerne farvninger, så der bliver "ro", og musikken kommer til at flyde mere ubesværet.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2018 at 21:53
@Peter: Det lyder som om de skal med til juletræf igen. Nu skal du ikke smide det analoge filter ud, hvis du vælger at gøre dem aktive. Så skal vi jo ha' forskellen at høre Smile.

I øvrigt, det med sugekredsen i 3kHz område, har jeg også gjort i min d'Appolito - men en meget blød en.

Der var ikke den store forskel, men alligevel gjorde det, at visse indspilninger med de høje toner på et piano ikke gav en "jeg har lyst til at skrue ned" fornemmelse.

Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1920212223>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz