Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 1718192021 23>
Author
Message
canute View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 03 Okt 2011
Location: Søften - DK
Online Status: Offline
Posts: 11
  Quote canute Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 16 Feb 2018 at 10:51
Originally posted by ham_den_lange

Prøv at søge på ebay efter: loudspeaker clamps

Tak!
Havde søgt på andre ord og ikke fundet dem.
Har bestilt en lille bunke Big smileBig smile
 


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2018 at 19:40
Jeg købte også på ebay.

Bestilte (og fik) 100 terminaler og betalte i omegnen af 180 kroner inkl. fragt fra Kina.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2018 at 22:31
Så kører det passive filter på den ene side.



TL Bassen kører umiddelbart fint. Jeg har kunnet teste lidt niveau-trim i 80-100Hz området på TL bassen ved at ændre værdien på modstanden i impedans-peak korrektionen. Det virker som den bare skal have fuld skrue Big smile

Den øverste bas-mellemtone i reflekskammeret kører kun med en seriespole på 1.8mH. Det fungerer umiddelbart godt

Diskanten har jeg niveau-trimmet lidt på og prøvet at lytte med og uden korrektion af impedans-peaket ved resonansfrekvensen. Den skal der stadig arbejdes mere med.

Jeg er allerede kæmpe fan af fumlebrættet. Det er simpelthen så nemt at lave justeringer frem og tilbage.

Mht. nemhed så kan fumlebrættet stadig ikke helt konkurrere med de digitale filtre. Jeg skal også lige vænne mig til, at der skal skrues lidt mere op på forforstærkeren, i forhold til dengang højttaleren blev drevet aktivt. Om det passive filter er et lydmæssigt tilbageskridt vil jeg vente med at kommentere på, til jeg har trimmet færdig og har lyttet i stereo.

Jeg har ikke prøvet at måle på højttaleren endnu, men lyden er umiddelbart ok. Jeg er ikke erfaren nok til at kunne trimme færdig i mono. Så jeg må vente til jeg får gjort det andet fumlebræt færdigt. Det er dog godt på vej.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2018 at 07:48
Originally posted by Enthusiast


.....Jeg er ikke erfaren nok til at kunne trimme færdig i mono.....

Don't worry - det er jeg skam heller ikkeSmile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2018 at 22:11
Så blev det andet fumlebræt også færdigt



Jeg har nu højttalerne spillende - i stereo Tongue
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2018 at 21:49
Jeg har fået lyttet lidt og ændret i filteret.

Jeg har pillet impedanskorrektionen ud af diskantfilteret og sænket Q'et lidt på dette filter.

De to bas-mellemtoner kører stadig med 1. ordens filtre.
Filteret tæller nu 12 komponenter per side.



Den parallelkoblede kondensator på øverste bas-mellemtone sidder der faktisk kun for at trække fasen på plads (ifølge simulering - og hurtige lyttetests). Den påvirker først afrulningen et godt stykke over delefrekvensen med diskanten.
En måling må afsløre, om den skal være der eller ej.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2018 at 21:53
Og her selve filtersimuleringen.



Der tages højde for alle spolers reelle DC modstande i simuleringen. Disse er blot ikke synlige i filterdiagrammet ovenfor.


Edited by Enthusiast - 22 Feb 2018 at 21:54
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2018 at 08:51
Fint arbejde! Overordnet set ser klangbalancen og sammenløbet jo fint ud, men når jeg kigger på kurven, kan jeg næsten høre farvninger/betoninger i 3-6 kHz området. Hvordan lyder det?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2018 at 09:39
Tak.
Umiddelbart lyder det fint. Meget åbent og detaljeret. Men jeg er i tvivl, om der er for meget niveau højfrekvent - kunne godt skyldes hævet i det område, du nævner.
Jeg har kæmpet lidt netop med niveauet mellem 2 og 6 kHz. Det var en af årsagerne til, at jeg sænkede Q'et på filteret.

Hævet i 3-6kHz området skyldes kantdiffraktioner (ses på både basmellemtone og diskant). Målingerne er foretaget helt on-axis. Jeg har ikke målt, men diffraktionerne er formentlig ikke så udtalte, når man går bare lidt off-axis - horisontalt. Når jeg lytter, står højttalerne kun med lidt toe-in, så jeg oplever ikke store problemer - men jeg er igen ikke så trænet i at lytte "teknisk".


Edited by Enthusiast - 23 Feb 2018 at 09:40
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2018 at 09:53
Basmellemtonen ruller samtidig af lidt tidligere end den viste mÃ¥ling, nÃ¥r der lyttes off-axis, sÃ¥ det suger nok ogsÃ¥ lige toppen af "ubehaget" Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1718192021 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz