Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 1415161718 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 05 Dec 2017 at 20:25
Så fik jeg styr på filterberegningen og har opdateret de tidligere viste figurer med simuleringer.

Hvis jeg en dag skulle vælge at realisere et passivt filter, ville filteret på TL bassen formentlig komme til at se således ud:


Dette filter giver den viste overføringsfunktion med den sorte linie.


Edited by Enthusiast - 05 Dec 2017 at 20:29
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2017 at 21:44
Med lidt småjusteringer kommer den simulerede respons fuldstændig til at ligne den simulerede fra det digitale filterprogram



og referencen



Det justerede filter:


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2017 at 21:54
Den endelige impedans og overføringsfunktion






Edited by Enthusiast - 05 Dec 2017 at 22:03
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Dec 2017 at 21:26
Diskanten kommer også til at påkræve en impedanskorrektion, før jeg kan få et passivt 2. ordens LR filter til at fungere efter hensigten.

Et bud kunne være som her



Dermed kommer overføringsfunktionen til at se rimelig ud.



Uden RCL-leddet (impedanskorrektionen) fås et 3dB for højt niveau lige under den valgte delefrekvens på (her) 2300 Hz.

Filteret ser sådan her ud.


Dette filter er dog på ingen måde fastlåst, da jeg skal have lavet nye målinger og beregninger, når jeg får monteret fødder på højttalerne, der læner dem ca. 5 grader bagover (fysisk tidskorrektion af enhederne).
Der skal selvfølgelig også lidt dæmpning af diskanten på. Lige nu dæmper jeg diskanten ca. 4.5 dB i det digitale filter.


Edited by Enthusiast - 07 Dec 2017 at 08:19
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2018 at 22:53
Jeg har nu vha. Ulriks behavioral model til LTSpice (tak Ulrik) fået simuleret et passivt (analogt) delefilter til denne højttaler.

Det simulerer som vist nedenfor.



Den grønne kurve er den summerede respons, når basserne monteres i fase, og diskanten i modfase.
Ved den blå kurve er diskanten monteret i fase med basserne og udfaser derved i delefrekvensen.
Rød kurve er TL bassen, tyrkis er bas-mellemtone i reflekskammeret og lilla er diskanten.

Det nuværende filter ser således ud



Jeg kan ikke helt forklare, hvorfor det virker. Men af de konfigurationer, jeg har testet, er dette klart det simpleste og fasemæssigt bedste.

Til de interesserede kan de elektriske overføringsfunktioner også ses her



Målinger af delay viste perfekt alignment af diskanten i forhold til basserne. Der er derfor ikke sat noget delay på nogle af enhederne.
Jeg havde en drøm om et rent 1. ordens filter på alle enheder, men det kunne ikke rigtig komme til at fungere.

TL Bassen skal muligvis deles lidt lavere, så jeg ender måske på en 10mH spole i stedet for de viste 8.2mH.

Min eneste anke mod dette filter er, at der måske er lidt for meget niveau i området fra 300-800 Hz. Men det er jo svært at vide, før man har lyttet lidt - og desværre også svært at gøre noget ved i den nuværende filter-konfiguration.

Jeg mangler stadig at få styr på den totale impedans. Jeg har ikke helt styr på, om jeg får trukket den rigtig ud i LTSpice. Det skal jeg lige have helt styr på.



Edited by Enthusiast - 09 Jan 2018 at 22:54
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 08:13
Fedt! Det ser godt ud Thumbs Up

Den samlede impedans simuleres nemt. I direkte serie med spændingskilden (dvs. før knudepunktet "In") sætter du en lille ubetydelig modstand på fx 0.001 ohm. Så kører du beregningen, og ovre i proben taster du så V(In)/I(Rx), hvor x er nummeret på den lille modstand i schematic. Vær opmærksom på y-aksen, om du vil have resultatet i absolutte tal.


Edited by USXX - 10 Jan 2018 at 08:15
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 08:24
Tak.
Jeg havde gjort netop, som du siger, men havde benyttet de (eksisterende) første komponenter i hvert "ben" af filteret.
Det gav noget, der kunne ligne en impedansprofil, men som alligevel ikke så helt rigtigt ud alligevel.
Jeg vil prøve det andet i aften.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 08:33
Du kan godt skrive V(In)/(I(R3)+I(L3)+I(L5)), men da skal man være opmærksom på, at SPICE (det gælder i hvert fald Microsim PSPice, som jeg tidligere brugte) her er/kan være følsom over for, hvordan de reaktive komponenter vender (men i nogle situationer opdager man kun fejlen, hvis man ved, hvad man skal forvente - lidt tricky).

Edited by USXX - 10 Jan 2018 at 08:35
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 08:36
...det har ingen betydning, når du simulerer overføringsfunktioner (uden aritmetik) - måske er det slet ikke et problem i LTspice (jeg har faktisk ikke undersøgt det - jeg er så vant til altid at have målemodstanden med).

Edited by USXX - 10 Jan 2018 at 09:10
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 09:10
Jo, LTspice laver samme "fejl" - har lige testet det. Det er som sådan ikke en fejl, hvis man ved, hvordan SPICE regner/virker. Det har noget at gøre med knudepunkter og differentialligninger, som vi ikke skal gå mere ind i her. Dermed kan LTspice som så mange andre beregningsværktøjer være farligt i de forkerte hænder.

@Enthusiast; dine spoler (L3 og L5) vender forskelligt, så derfor får du fejl ved brug af det aritmetiske udtryk. Brug derfor altid den ekstra modstand - så får du ikke fejl.


Edited by USXX - 10 Jan 2018 at 09:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1415161718 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz