Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 1314151617 23>
Author
Message
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 30 Okt 2017 at 13:06
Ser godt ud - lækker finér :)

Hvad regner du med på sigt at have mellem top og bund kabinetterne?
--
Sune K
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2017 at 19:20
Tak. Planen er at give dem nogle gummi-dupper (fødder) i klar gummi.

Har på et tidspunkt købt en plade af sådan nogle. Har glemt hvor jeg købte dem.
Men de kan eksempelvis fås her

Bundkabinetterne får på et tidspunkt disse fødder

Når der skal laves passiv deling, får jeg brug for at kunne forskyde diskanten længere tilbage i forhold til den øverst bas/mid.
Det vil jeg så prøve at gøre ved at justere fødderne, så bundkabinettet (og dermed hele systemet) hælder bagover.


Edited by Enthusiast - 30 Okt 2017 at 19:23
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 16:12
Ser bare godt ud !

Hvilke aktivt filter benytter du ?

Og hvordan har du skåret fineren til på "facetterne" ?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 20:48
Tak.
Jeg benytter et par GroundSound DCN23 filtre sammen med en 4-kanals effektforstærker (forstærkertrin ligeledes fra GroundSound - 4 stk. PA3CC).

Finéren på den lille "hylde" på topkabinetterne er skåret til med hobbykniv og efterfølgende slebet til med sandpapir. Det gik godt med det ene kabinet, men med det andet blev jeg utålmodig, så der fik jeg skåret lidt for dybt i finéren et sted. Men det ser man ikke, når musikken spiller Smile

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2017 at 14:49
Så fik jeg endelig lavet et par målinger på det færdige system.
Har smidt et simpelt digitalt filter på, så jeg simulerer 2.5-vejs konfiguration.

Fik det op og spille i dag.
Det spiller i mine ører rigtig godt (i forhold til 2-vejs systemet uden TL delen).

Disse højttalere skal helt sikkert med til julefrokosten i år!



Edited by Enthusiast - 25 Nov 2017 at 14:49
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2017 at 15:14
Her den simulerede total responskurve fra GroundSounds software (med filter på alle 3 enheder).



Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2017 at 19:31
Har døjet med en forkølelse de sidste par dage, så jeg har haft tid til at finjustere lidt på filteret.
Jeg har måttet tage lidt niveau af den øverste bas/mellemtone fra ca. 300 Hz og op til delingen med diskanten. Der var lidt for meget niveau i øvre mellemtone/nedre diskant, hvilket slog igennem på s- og t-lyde, der stod foran alt andet i lydbilledet.
Dæmpede i samme omgang diskanten en anelse mere.

Delingerne ligger lige nu som følger:

Den nedre transmissionslinie bas deles 1. ordens Butterworth ved 130 Hz (ja, det lyder lavt, og suger lidt niveau ud af bassen i 80-100 Hz området, men det fungerer bedst sådan).

Den øvre bas/mellemtone har fået et hylde-filter ved 300 Hz (dæmpning på 2 dB). Deles derudover 2. ordens LR ved 2700 Hz.

Diskanten deles 2. ordens LR ved 2700 Hz. Diskanten har samtidig fået et lille (digitalt) delay på 31 us.

Lyden ligger klart til den fyldige side. Men bassen fungerer super godt i mit stue-setup. Den buldrer ikke, som jeg ellers har oplevet med mine 2-vejs standerhøjttalere.
Jeg ville egentlig gerne rykke delingen mellem øvre bas/mellemtone og diskanten ned omkring 2500 Hz for at forbedre spredningen, men det hele falder bare bedre "på plads", når der deles højere oppe. Så 2700 Hz blev kompromiset.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2017 at 22:33
Hvis den er til den fyldige side, så bliver det fint ude hos Mads :-)
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2017 at 21:38
Jeg er begyndt at regne lidt på et evt. passivt filter til TL-bassen.

Den skal som nævnt deles 1. ordens Butterworth ved 130 Hz.
Det betyder, at jeg formentlig bliver nødt til at udglatte den øverste impedanspukkel.

Jeg har målt impedansprofilen for bassen i TL kabinettet i dag og har "simuleret" lidt på en evt. impedanskorrektion.
Der kræves både et Zobel (RC) led til at udligne impedansstigningen over delefrekvensen og et RCL-led til at udglatte impedansen under delefrekvensen.

Det kommer til at se således ud.


Og den simulerede impedansprofil (uden korrektion, med Zobel netværk alene og med den fulde korrektion).



Med fuld korrektion lander impedansen på ca. 3.9 Ohm.
Det er i sig selv ikke skræmmende, men nu skal denne bas jo kobles i parallel med den anden bas i reflekskammeret og så bliver den samlede impedans formentlig meget lav (2.2-2.4 anslået).

Er dette en show-stopper for det filter?
Mine nuværende forstærkere ville formentlig godt kunne klare denne lave impedans, men det er bestemt ikke guf for alle forstærkere.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2017 at 21:40
Der havde (heldigvis) sneget sig et par fejl ind i beregningerne.
Jeg havde ikke taget korrekt højde for de komplekse bidrag til impedansen fra spoler og kondensatorer i korrektionsleddene - ej heller i selve basenheden.

Så i den endeligt opdaterede simulering ender jeg på ca. 5.5 Ohm for systemet med impedanskorrektion både over og under delefrekvensen. Dette er langt mere spiseligt og minimumsimpedansen for den færdige højttaler vil dermed nok holde sig over 3 Ohm.



Målet er at ramme nogenlunde samme afrulning, som jeg lige nu opnår ved at pålægge et 1. ordens Butterworth lav-pas filter i det digitale delefilterprogram.



Jeg har kigget lidt på overføringsfunktionen for et 1. ordens lav-pas filter, en seriespole, der kigger ind i de 3 ovenfor viste (komplekse) impedansprofiler.
Alle systemer har fået sat en seriespole-induktans, så delefrekvensen bliver ca. 130 Hz.



Der sker meget ballade omkring 100 Hz, hvis der ikke korrigeres for impedanspeaket ved 78 Hz. Man får et uønsket løft i basniveauet i dette området med 2-3 dB i forhold til den ønskede afrulning.
I den fuldt korrigerede impedansprofil har jeg med vilje ladet et lille "bump" være på impedansprofilen ved 78 Hz. Det giver lidt ekstra niveau i 80-100 Hz området og dermed en lidt pænere afrulningsprofil.

Korrektion af impedanspuklen ved ca. 78 Hz kræver en parallelspole med en induktans på 12mH. Det bliver ikke billigt, selvom man ikke skal bekymre sig om DC modstanden i denne spole.



Edited by Enthusiast - 05 Dec 2017 at 20:06
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1314151617 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz