Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 14 Dec 2016 at 22:08
Byggemæssigt står dette projekt helt stille for tiden.

De senere måneder har jeg i stedet brugt min sparsomme fritid på at udvikle videre på det modelværktøj, jeg har brugt til at designe TL systemet.

Mit store hovedbrud i opstartsfasen af dette projekt har været det akustiske faseforløb af det kombinerede TL-Refleks system. Ville det nogensinde komme til at fungere i praksis at lade to vidt forskellige bassystemer spille samme frekvensområde (faktisk helt op i nedre mellemtone)?
Min frygt var, at faseforløbene ville være for forskellige.

Nu har jeg endelig et tilstrækkelig avanceret modeleringsværktøj til at undersøge det teoretisk.
Nedenfor har jeg sammenlignet de simulerede faseforløb for de to systemer, simuleret præcis, som de er bygget.


I teorien bør det virke Smile


Edited by Enthusiast - 14 Dec 2016 at 22:11
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2017 at 14:48
Efter et års stilstand, hvor de små top-kabinetter har været brugt i stueopstillingen som rene 2-vejs, er jeg nu kommet lidt videre.

Jeg kom for alvor i gang med fineringen sidste weekend. Fineren blev strøget på denne gang.



Kombinationen af fugten fra limen og varmen fra strygejernet gjorde desværre ikke noget godt for de mange samlinger, så det krævede lidt spartling med plastisk træ bagefter.

Det to bundkabinetter blev helt færdige (før spartling).



og har fået møbelvoks i dag (efter spartling og slibning).



Inden møbelvoksen havde jeg malet TL kanal-mundingerne sorte.



Nu får de lige lov til at stå og tørre/hærde et par dage og så skal der monteres enheder og terminaler i dem.

De to topkabinetter er desværre ikke færdigfinerede endnu. De mangler begge to at få fineret bagpladen. Indtil jeg får gjort det, må jeg jo bare spille bundsystemet som fuldtone Smile
De giver dog ikke meget lyd fra sig over 5 kHz.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2017 at 15:04
Det ser rigtig godt ud (trods problemerne undervejs) Thumbs Up

Bare læg en tweeter løst ovenpå (spillende opad) med en passende modstand og kondensator i serie - så får du såmænd fin energi over 5 kHz, indtil du bliver færdig med topkabinetterne.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2017 at 15:08
Tak.
Det er egentlig en god ide med den lodretspillende diskant. Det vil jeg prøve.

I mit tempo kan den sidste finering kan jo hurtigt komme til at trække ud Confused
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2017 at 19:46
Lige et par billeder i marginalt bedre kvalitet.




Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2017 at 19:55
Fedt. Det ser godt ud. 
Har du noget info på finéren? - Type, pris, størrelse, sælger, tykkelse.

Har selv nogle kabinetter som står og mangler.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2017 at 20:20
Finéren er fugleøjeahorn, tror det hedder 0.7 mm tykkelse. Den har et lidt specielt udseende, der deler vandene. Men jeg kan nu godt lide det.
Det er købt hos Finérkontoret (link) ved Holmegaard (Sjælland). De har et kæmpe udvalg af finér i alle tænkelige træsorter. Jeg købte dengang også noget Zebrano finér. Jeg kunne selv hente, men man kan vist også få det sendt.

Fugleøjeahorn finéren kunne jeg kun få i stykker på ca 17-18 cm bredde og omkring 2.8 meters længde.
Det har gjort fineringen af mine kabinetter noget besværlig, da jeg har skullet sammenstykke finérstumper på alle flader af højttalerne. Den lidt komplekse årestruktur i træet gør også at finéren arbejder en del under fugt- og eller varmepåvirkning.

Jeg kan ikke huske den præcise m2 pris, men jeg mener jeg har betalt omkring 700 kroner for finér til mine 4 kabinetter.
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2017 at 10:48
Det ser da meget godt ud! 

Det lyder som om du har erfaringer med forskellige metoder, til at montere finer - Hvad er den bedste måde? (ud fra din erfaring)

Jeg skal selv til at lege med finer for første gang, så jeg prøver at suge andres erfaring til mig. Jeg synes Jeg ofte støder på folk, der bruger stryge-metoden. Når jeg hører hos mere profesionelle, er metoden at lægge det i pres, men det har jeg nok ikke materialerne (20 skruetvinger!?) til.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2017 at 19:30
Tak Enthusiast for dit informative indlæg Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2017 at 20:30
@LektorBlomme: Dette projekt har været mit første møde med finérarbejde. Så jeg har endnu ikke så mange erfaringer at trække på. Jeg nåede dog at begå en lang række begynderfejl.
Mit første forsøg var med pres (uden varme). Der skal dog rigtig kraftigt tryk på, før det bliver godt - og det havde jeg ikke. Man skal helt sikkert have en masse skruetvinger på. Samtidig skal man være meget opmærksom på at få trykket fineren godt ned mod underlaget langs kanterne. Ellers hæfter det ikke ordentligt langs kanterne.

Mit næste forsøg var strygning. Her åbnede alle sammenstykninger op, da finértapen slet ikke kunne holde til trækket fra træet. Som man kan se på billederne, så blev tapen simpelthen trukket over. Det gjorde ingen forskel at lægge to lag tape eller flere stykker tape tættere sammen. Det blev bare trukket over, hvis træet arbejdede.

Hvis årestrukturen ikke er alt for kompleks og man ikke skal stykke flere stumper sammen, så tror jeg strygningen er den nemmeste måde for begyndere. Det er i hvert fald klart den hurtigste.
Hvis man skærer finéren lidt tæt inden strygningen, så man ikke har så meget udlæg ud over kanterne skal man lige passe på, at fineren ikke glider under mellemlægspapiret (jeg brugte bagepapir). Det skete også for mig en enkelt gang.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz