Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 15 Sep 2016 at 21:01
Nu har jeg forsøgt mig med sandpapir-metoden.

Først et billede af en samling efter skæring med hobbykniv (andre kan sikkert gøre det bedre med et spritnyt blad, men det rækker mine evner ikke til).



Det ser ikke godt ud.

Lidt dobbeltklæbende tape på noget finkornet sandpapir.



Sandpapiret fast på en god ret flade.



De to finerstykker tapes sammen og lægges fast på en underliggende plan flade. Ca. 2 mm. finer stikker ud over kanten.



En plade ovenpå og så forsigtig slibning på finerkanten.



Efter en hurtig slibning.





Så ser det meget bedre ud. Man bør nok slibe lidt mere, end jeg gjorde her, men forbedringen er markant.
Jeg tror, jeg vil gøre det sådan.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2016 at 21:03
Metoden forudsætter selvfølgelig, at man kan holde sandpapiret nogenlunde vinkelret på fineren. Ellers bliver samlingen ikke god (omend bedre).

Edited by Enthusiast - 15 Sep 2016 at 21:03
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2016 at 21:20
Det holder hårdt med at få klargjort fineren.

Jeg tilskærer stykker og finpudser samlinger i øjeblikket.



Men der mangler en del endnu. Tapen er pt. blot noget isolerbånd. Jeg har dog problemer med, at det giver slip efter et par dage.
Inden finerstykkerne skal limes på kabinetterne skal jeg lige have sat lidt rigtig finertape på.

Jeg har problemer med, at de lange finerstrimler slår sig lidt på den lange led. Det gør, at nogle af de længere stykker skal "tvinges" sammen med tapen. Jeg håber, at finertapen kan holde til trækket.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2016 at 15:55
Nu har jeg påbegyndt fineringen af TL kabinetterne. Har sat finer på bagsiden af kabinetterne i dag.

Det er desværre gået galt på mange måder, så jeg er ikke tilfreds med resultatet. Jeg kommer dog ikke til at lave det om, da jeg ikke har finer nok til at lægge et nyt lag på.

Strygningen af fineren viste sig at være en dårlig ide. Finertræet arbejder meget under varmepåvirkningen, så samlinger bliver ikke pæne og revner i fineren bliver bredere.
Det ene finerstykke gled under strygningen, uden at jeg opdagede det. Det betød, at det ikke dækkede helt ud til kanten i den ene ende af kabinettet. Øv.

Jeg har ikke nogle billeder lige pt, men tager nogle senere.

De kommende finerlag lægger jeg på under pres og normal tørring. Så må vi se, om det bliver bedre.
Bagsiderne kan nok spartles lidt med noget plastik træ, så det ser rimeligt ud.


Edited by Enthusiast - 15 Okt 2016 at 15:56
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2016 at 18:13
Det med at samlingerne åbner sig, kan være fordi at den tape du har brugt ikke har en særlig god vedhæftningsevne på finéren.

Det her virker rigtig godt(og er lavet til præcis dette formål)
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/fugepapir-brunt-uden-huller-25-mm-8901/

Det skal lige væddes lidt, ligesom et frimærke, inden det sættes på. Ligeledes skal det så også væddes lidt når det skal af igen, ellers sidder limen i træet og det er ikke til at få af igen.


Hvis ikke du bruger skruetvinger og en meget tyk plade til at presse finéren på med, så husk at smide godt med vægt oven på(MEGET vægt). Der KAN være små ujævnheder i finéren som ellers ikke bliver presset ordentligt ned på pladen, og derved ikke hænger fast efter påspændingen.
Når jeg spænder finér på plader(på arbejde, i en finérpresse) er det med et tryk på ca 1kg pr. cm2. Der hænger finéren næsten altid fastSmile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2016 at 19:24
Mht. tape, så benytter jeg en 3-hullet finertape.


Den burde være fin nok. Men når fineren arbejder under varmepåvirkningen river den simpelthen finertapen over nogle steder.

Men ja, jeg skal have lavet et ordentligt system, hvor jeg får presset fineren godt ned mod kabinettet.

Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2016 at 21:58
Den sorte tape der var på de andre billeder var bare ikke sådan noget tape, så jeg troede ikke du var klar over at finértape fandtesWink

Den jeg sendte et link til er i øvrigt en fugepapir uden huller, netop fordi at din finér giver sig under varme/fugt påvirkningen.

Når jeg laver intarsia og finérmønster(hvor finéren tit ligger i flere åreretninger) så sætter jeg tapen på i et "kors-agtigt-mønster".

A la det her:
|---|---|---|---|---|---|
Henover samlingen i finéren, det giver tapen noget ekstra styrke.

Jeg tror at den største grund til at det giver sig, må være at du bruger en hvid PVA-lim med et relativt lavt tørstofindhold(læs: en lim med meget vand i).
Derved damper du i princippet finéren når du trækker det varme strygejern henover og så er det, at træ som eksempelvis fugleøje ahorn kan give sig ret meget da der er mange krydsende åreretninger i og omkring de knuder der udgør "øjnene".
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2016 at 20:11
Ja, jeg benytter en standard PVA trælim. Kan du anbefale en anden type?

Jeg har i øvrigt lidt billeder fra dagens arbejde.

Har fået limet alle fire sidestykker på TL kabinetterne. Så nu er bagpladerne, samt alle sideplader fineret.
Jeg fik ikke nok tryk på sidepladerne, da jeg ikke havde nogle skruetvinger klar.
Det betød, at fineren bølger voldsomt på sidepladerne. På et par meters afstand bemærker man det dog ikke.
Jeg er dog noget ked af resultatet indtil videre.

Fineren blev trykket med en tyk plade og lidt vægtskiver fra hobbyrummet (det var slet ikke nok).



Efter limning




Billedet snyder. Overfladen er på ingen måde jævn. Men det må jeg leve med i denne omgang.
Man lærer lidt hver gang.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2016 at 21:30
Efter at være kommet i gang med fineringen har jeg indset, at jeg ikke når at få disse højttalere klar til årets julefrokost.
Jeg havde håbet på en kort process med strygningen af fineren, men det har jeg måttet opgive. Det er samtidig blevet lidt knapt med tid her på det seneste.
De må komme med til et træf på et senere tidspunkt.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2016 at 23:46
Jeg kan desværre ikke anbefale en anden lim. Umiddelbart er der kun UREA-lim og det er ikke nemmere at have med at gøre uden at bruge en opvarmet finérpresse.

Det er ærgerligt at det gik galt med limningen på siderne.
Men hvis det sidder "løst" så kan det godt repareres.

Hvis man tager en hobbykniv med et nyt skarpt knivblad på, så kan man skære "bulen" op. Gerne langs en åre i træet hvor man følger åreretningen så der bliver mindst muligt synligt. Når man har åbnet bulen kan man fylde lim ind i hulrummet, eventuelt med et udtjent hobbyknivsblad eller noget andet tyndt, så man får det spredt godt ud inden i bulen.
Derefter skal man bare have det presset ned mod pladen, enten med noget meget tungt, eller med skruetvinger.  HÃ¥ber det er forstÃ¥eligt.

Hvis man får skåret det rigtigt og herefter presset det godt nok, så kan det være tæt på umuligt at se reperationen efter pudsning og overfladebehandling.


Umiddelbart er der slet ikke nok vægt på, på det billede du viser.
Der måtte gerne have været over 100kg vægt på, gerne lidt mere fordelt ud mod siderne, for at være sikker på at det binder ude ved kanterne.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz