Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 01 Sep 2016 at 21:29
Jeg har lyttet lidt på TL systemet koblet parallelt sammen med reflekssystemet (i mono og ufiltreret/uden baffelstep korrektion). Det lyder vildt fedt.

Reflekssystemet har en god fylde i bassen (i min lille stue) og impulssvaret er rigtig godt (i forhold til mit gamle system). Men den dybe bas mangler måske lidt nuancering. TL systemet leverer umiddelbart en mere nuanceret bas og kobler helt sikkert anderledes til rummet. TL systemet slår ikke i samme grad som reflekssystemet rumresonanserne an, hvilket selvsagt hjælper på den opfattede lyd. Det er muligvis årsagen til, at bassen herfra opfattes mere nuanceret.

De to systemer koblet sammen fungerer efter min mening rigtig godt. Her er bassen både fyldig og rimelig nuanceret. Da top og bundsystem kan forskydes i forhold til hinanden, er der mulighed for at fasekorrigere, hvis nødvendigt. Men umiddelbart lyder det ikke som om, det bliver nødvendigt.


Edited by Enthusiast - 01 Sep 2016 at 21:29
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2016 at 21:48
Fedt at det virker! :-)....

Det med rumresonanser kan vel også have noget at gøre med at TL porten sidder ved gulvet, og det gør refleksporten ikke? Uden at jeg har viden til at kloge i det, men nu har jeg alligevel gjort det.

Endnu et par speakere til julefrokosten?


Edited by bknielsen - 01 Sep 2016 at 21:48
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2016 at 21:55
Originally posted by bknielsen

Fedt at det virker! :-)....

Det med rumresonanser kan vel også have noget at gøre med at TL porten sidder ved gulvet, og det gør refleksporten ikke? Uden at jeg har viden til at kloge i det, men nu har jeg alligevel gjort det.

Endnu et par speakere til julefrokosten?


Det er også min teori (porten ved gulvet). Rummet lades helt sikkert anderledes.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2016 at 22:04
Mht. julefrokosten, så må jeg se, om de når at blive færdige til den tid.

Nu skal der limes, spartles, slibes og så skal alle fire kabinetter fineres. Der er stadig en del arbejde, før jeg kommer i gang med filteret.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2016 at 11:54
Jeg hÃ¥ber de nÃ¥r at blive færdige til Julefrokosten :D 
Jeg vil også se om jeg ikke kan nå at få en 2,5vejs med i år :)

Mvh Rune


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2016 at 20:50
Originally posted by Frost

Jeg hÃ¥ber de nÃ¥r at blive færdige til Julefrokosten :D 
Jeg vil også se om jeg ikke kan nå at få en 2,5vejs med i år :)

Mvh Rune




Jeg håber skam også, at jeg kan finde tiden til at gøre dem færdige hurtigt. Men det er lidt knapt med fritid i øjeblikket.

Det lyder spændende, at du også kaster dig ud i en 2,5vejs. Kan du løfte sløret for, hvilke enheder du vil benytte?
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2016 at 21:43
Nu vil jeg ikke spamme din trÃ¥d her, men den er bestykket med 2 stk SB17MFC-08 og en SB29RDC. 

Den ser sÃ¥dan her ud : 



Jeg har ogsÃ¥ denne gulvhøjtaler jeg gÃ¥r og hygger mig med, men det er ikke sikkert den er pÃ¥ plads til julefrokosten:D 




Mvh Rune

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2016 at 22:33
Det er godt nok flot arbejde! Thumbs Up

Dem glæder jeg mig til at høre i A/B test sammenlignet med mine egne Wink

Jeg overvejede faktisk MFC enhederne til mit eget projekt, da de simulerede pænt i TL systemet. Jeg endte dog med at vælge Peerless enhederne, da jeg havde dem liggende i forvejen (og de simulerede sammenlignligt - blot med markant mindre output i 35-55 Hz området).
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2016 at 20:25
Så er de to kabinetter færdigdæmpede.



Det ene står nu og tørrer efter limning af sidepladen.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Sep 2016 at 10:27
@Peter; med den fart, du har på, kommer jeg jo under alvorligt pres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz