Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 17 Maj 2016 at 20:06
Jeg er begyndt at overveje baffeldesignet på højttaleren.

Som nævnt tidligere bliver baflen på reflekskabinettet udført i 2 plan. Basmellemtonen kommer til at sidde 19 mm forskudt, frem, i forhold til diskanten.
Udfordringen bliver så at lave en udformning, der er til at holde ud at se på.

Personligt er jeg ikke så vild med udseendet af disse 2-plans bafler.

En mulighed er at lave en cirkelbue i toppen af den ekstra plade, der kun dækker ca. 2/3 af baflen på reflekskabinettet (til højre).
Det kan se rimeligt ud, også selvom man vælger at vende kabinettet på hoved (til venstre).

A hensyn til fasen på bas-mellemtonen, skal disse to enheder sidde i samme plan uanset om topkabinettet vender den ene eller den anden vej.



Edited by Enthusiast - 17 Maj 2016 at 20:07
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jun 2016 at 21:28
Efter et par ugers pause er projektet endelig kommet lidt igang igen.
Jeg har måttet indse, at jeg pt ikke har tiden til at justere en masse frem og tilbage med kabinetterne. Så jeg har droppet at lave både fronter og siderne på TL kabinetterne afmonterbare. Nu skal alle fire kabinetter bare laves færdige, justeres og lukkes endegyldigt til.

Har fået grovslebet de fire kabinetter



og limet frontplader på TL kabinetterne samt fræset ud til enhederne.



Det støver





Så nu mangler der bare at blive åbnet op for TL mundingen.



Det ene TL kabinet er forberedt, så den ene side kan afmonteres.



Der er monteret indslagsmøtrikker på bagsiden af træklodserne, så sidepladen kan monteres med maskinbolte.



Dette er kun gjort på det ene TL kabinet, der dermed kan benyttes til testmålinger og finjustering af dæmpemateriale. Det andet TL kabinet bliver så limet sammen, når jeg er tilfreds med resultatet af det første.


Edited by Enthusiast - 13 Jun 2016 at 10:21
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2016 at 21:40
Arbejdet er gået videre, denne gang med reflekskabinetterne.

Da målet ikke længere er at lave testkabinetter, der kan åbnes og lukkes efter behag, har jeg fjernet skruelisterne ved fronten.



Dernæst er der limet en 4mm asfalt-dæmpeplade på den skrå bagplade.



Nej, der er ikke kælet for detaljerne.



Lidt pyramideskum - igen til bagpladen.



og monteret.



Og så masser af dynevat fra Ikea.





Det er lidt tyndt at arbejde med og skal lægges i to eller tre lag. Men til prisen er det bare helt i top Smile

Nu er frontpladerne så ved at blive limet permanent fast.



Frontpladerne er desværre skåret lidt smalle i det, så der skal spartles. Men det kan ordnes.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2016 at 20:43
Jeg er desværre ikke kommet videre med byggeriet på det seneste.

Men jeg har besluttet at topkabinettets 2-plans frontbaffel bliver uden runding på den ekstra plade til basmellemtonen.
Den primære årsag er, at det er nemmere at have med at gøre. Dernæst har jeg også besluttet at finere højttalerne med en tynd finer (0.6mm), i stedet for at beklæde dem med 4mm birkekrydsfiner.

Finertypen bliver højst sandsynlig fugleøje ahorn.


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jul 2016 at 20:45
Jeg fik fræset ud til diskanterne i topkabinetterne mellem to regnbyger i dag.



Problemet er nu blot, at der er kommet så meget støv og savsmuld i kabinetterne, at uldet er fyldt helt op med skidt.
Så det ryger ud og jeg må fylde noget nyt i, når det sidste hul er fræset ud. Godt det ikke er MDM uld, men blot IKEA dynevat Smile

Som tidligere nævnt bliver den ekstra frontplade til bas-mellemtonen blot skåret lige. Designet er altså ændret, så det kommer til at se ud som nedenfor.



Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jul 2016 at 20:16
Endnu en dag med tørvejr. Det skulle udnyttes.
De sidste plader til frontbaflen på topkabinetterne blev skåret til.



Jeg savner virkelig et værksted med et ordentligt arbejdsbord. Men indtil videre må jeg nøjes med at stå udenfor.
Det er ekstra bittert, når man løber tør for strøm på den batteridrevne rundsav midt i et snit.

Næste skridt var at få åbnet mundingen på TL kanalen op i TL kabinetterne.



Nu er TL kabinetterne faktisk klar til testmålinger. Jeg planlægger at lave en måling på det rå kabinet (uden dæmpemateriale) først. Det bliver gjort for at se, hvordan de ligger i forhold til mine simuleringer. Dernæst skal der fyldes skum og uld i og måles og testlyttes.

Lige en hurtig opstilling, inden topkabinetterne limes.



Og nu står topkabinetterne så og tørrer op.



Efter en gang spartling og slibning, skal der fræses ud til bas-mellemtonen og så er topkabinetterne også klare til målinger.


Edited by Enthusiast - 17 Jul 2016 at 20:23
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jul 2016 at 11:38
Sjovt lille projekt - godt hÃ¥ndværk Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jul 2016 at 21:28
Tak.
Jeg er lidt spændt på resultatet af transmissionslinien. Ikke mindst hvordan den måler i forhold til designsimuleringerne. Men det ved jeg forhåbentlig snart mere om.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jul 2016 at 08:12
Det interessere ogsÃ¥ mig. Har ellers spillet med lukket i en del Ã¥r. Men jeg syntes det lød ganske fedt med de smÃ¥ RS7 fra Rega. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jul 2016 at 14:24
Spændende projekt ! 

Hvor køber du finer ? og er det bare alm trælim du bruger til at lime bitumen pÃ¥ kabinettet? 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz