Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 20212223>
Author
Message Reverse Sort Order
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 25 Mar 2016 at 20:31
SÃ¥ er byggeriet skudt i gang.
Pladerne lå allerede klar.



Jeg har endnu en gang valgt den dovne selvbygger løsning og fået skåret plader på mål i et byggemarked.
Alle ydre kabinetplader er 19mm MDF, indmad bliver lavet i 16mm MDF (som jeg selv tilpasser længder og vinkler på)
Pladerne er generelt skåret rigtig pænt og overholder målene langt bedre, end jeg havde turde håbet.

Jeg er begyndt at samle transmissionsliniekabinetterne.

Pladerne til den ydre del fik først en klat lim og et par dyksøm for at holde alt på plads.



Dernæst røg de i spændetrøje et lille døgns tid.



Den ene sideplade (i bunden af det viste) er allerede fastlimet, så kabinettet kun er åbent via den anden sideplade.
Planen er at jeg skal have monteret nogle trælister (fyrretræ) i MDF pladerne, som jeg kan skrue den anden sideplade fast i. Jeg har dårlige erfaringer med at skrue direkte ned i MDF på langs af pladen. Pladen flækker og det holder ikke - selv ved forboring og/eller brug af raw plugs.

Dyksøm før limning funger fint. Sidst jeg limede MDF plader sammen (uden dyksøm) havde jeg store problemer med, at pladerne gled i forhold til hinanden, når jeg spændte skruetvingerne. Det var ikke tilfældet denne gang.
Meeen.... Jeg fik alligevel monteret sidepladen på det ene kabinet lidt skævt. Det kan dog rettes op med lidt slibning/spartling.

Det ene kabinet ligger nu klar til næste skridt og det andet er pt. i spænd.
Næste trin bliver montering af labyrinten inden i kabinetterne.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2016 at 20:11
En koncepttegning af muligt udlæg af transmissionsliniekabinettet.



MÃ¥lestoksforhold er ikke korrekte.
Det valgte udlæg af linien giver en del volumen-"spild" i kabinettet.
De overstregede områder er tomme. Stregerne inden i indikerer ikke pladestykker.


Edited by Enthusiast - 24 Mar 2016 at 20:11
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2016 at 22:03
SÃ¥ har jeg opdateret mine TL beregninger med de nye T/S parametre for enhederne.

Jeg satser på at bygge linien 1.3 meter lang. Jeg benytter et off-set af enheden på 13% af totallængden. Den åbne sektion af linien kommer til at indsnævre til 1/4 af tværsnitsarealet ved enhedens position (hvor tværsnitsarealet bliver lige knapt 2 x Sd).
Ved brug af både linieindsnævring og off-set af enheden, burde jeg ikke få brug for alt for meget dæmpemateriale i linien.

Det samlede system simulerer som vist nedenfor (hvor der er benyttet lidt dæmpning af linien).



Målet har været at få så lidt rod i mellembåndet, som muligt, samtidig med at jeg gerne ville have et godt boost i bunden.
Jeg forventer, at dykket mellem 200 og 300 Hz bliver mindre udtalt i den færdige konstruktion, da enhed og linie-munding ikke sidder lige op ad hinanden (og dermed interfererer mindre)
Der opstår noget ripple oppe omkring 1 kHz, men her skulle niveauet gerne være skåret kraftigt ned, da enheden begynder sin afrulning allerede omkring baffelsteppet.

Elektrisk impedans og fase ser ud som følger.


Og de akustiske faser af systemet.


Tiden må vise, hvordan dette glider sammen med reflekssystemet, men jeg er fortrøstningsfuld.

En sidste interessant observation er membranudsvinget på enheden.
Det tidligere nævnte reflekssystem på 12.5 liter afstemt til 47 Hz kan håndtere input-effekter på op til 65 watt.

Ved 65 watt input power svinger enheden i transmissionslinien som vist nedenfor.


Den ligger markant lavere i udsving og kan dermed forhåbentlig bidrage med lidt ren/uforvrænget fylde i bunden samt den nedre mellemtone.



Edited by Enthusiast - 22 Mar 2016 at 22:08
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2016 at 21:34
12.5 liter afstemt til ca. 47 Hz ser helt fornuftigt ud til reflekssystemet.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2016 at 21:30
I forbindelse med opvarmningen af enhederne, syntes jeg, at jeg bemærkede lidt støj (susen) fra udluftningen omkring fase-plug'en.
Det er hørbart på korte afstande (1-2 meter), når enhederne arbejder med maksimalt lineært udsving.
Så det må bestemt være en fordel at lade 2 enheder deles om de dybe frekvenser og dermed begrænse membranudsvingene.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2016 at 21:14
Så har jeg fået målt T/S parametre på 2 af de 4 Peerless HDS bas/mellemtoner.
Jeg har kun foretaget komplette målinger på 2 enheder, da alle 4 enheder viser næsten identiske impedansprofiler i fri luft.

Jeg har målt med delta-mass metoden, som det kan ses på billedet nedenfor.



Først en måling af den rene enhed og dernæst en måling med 12,5 gram abesnot påklistret.
Enhederne blev "varmet op" med en 40Hz sinustone (høj belastning - udsving nær xmax) i 5 minutter efterfulgt af 5 minutters afkøling (uden signal).
Jeg kørte dernæst 2-3 sinus-sweeps inden hver måling.

Jeg målte 2 parametersæt på hver enhed, sinus frekvens-sweeps med forskellige input-spændinger.

Gennemsnittet af de i alt fire målinger blev:

Fs: 51.0 Hz
Qes: 0.55
Qms: 1.56
Qts: 0.41
Vas: 17.9 Liter

Det endelige design af både reflekskabinet og transmissionslinie bliver nu fastlagt på basis af disse parametre.


Edited by Enthusiast - 23 Jun 2016 at 09:07
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2016 at 20:35
Så er der blevet lavet testopstilling til T/S parameter målinger.



Enheden er nu skruet solidt fast i et stykke overskuds MDF-plade.



Det gik lidt stærkt med at skrue "benene" fast, så der blev ikke boret for i listerne, hvilket resulterede i flækkede lister. Det havde jeg nu også forventet, men hvad, det skal jo bare lige holde sammen til måling af 4 enheder.



Hullet til enheden ser ud til at være snittet med ske, men det er nu savet med stiksav - dog uden lys i værkstedet. Hullet er savet i 30 graders vinkel, så enheden kan trække vejret.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 07:58
Efter at have danset lidt om den varme grød har jeg nu besluttet, at jeg vil gøre et forsøg på at udmåle T/S parametre på de fire Peerless enheder.

Jeg går snarest muligt i gang med at bygge en testopstilling.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2016 at 21:17
Det var måske en lidt hård udmelding fra starten, at jeg ikke ville lave denne højttaler som ren 2½-vejs refleks, da jeg fandt den løsning for kedelig.
Årsagen til at vælge transmissionslinien til den nedre bas-mellemtone er, at jeg oprindelig købte disse enheder med tanke på at bygge en ren 2-vejs transmissionsliniehøjttaler.

Men jeg droppede 2-vejs transmissionsliniesystemet, da jeg ikke var overbevist om, at bas-mellemtonens respons ville være "glat" nok i overgangen til diskanten. Det ville simpelthen kræve for meget dæmpning.

Mine enheder har nu vist sig at have en Fs, der ligger 10 Hz højere, end jeg havde ventet. Det betyder, at jeg må forvente betydelig mindre output i de lave frekvenser. Højttaleren var i forvejen lidt udfordret på den front, så dette øger blot mit incitament til at benytte transmissionslinieprincippet til den nedre bassektion.

Jeg har masseret to af enhederne kraftigt her til aften. Både med støjsignal og ved manual "massage" af ophænget.
Efter "massagen" falt de målte Fs fra små 55Hz til 50-51Hz. Efter et par sweeps var den ene dog steget igen til 53Hz.
Jeg måler stadig blot med enheden stående på gulvet.
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at disse brugte enheder måler som de gør pga. manglende tilspilning. I så fald ville jeg have forventet et markant større fald i den målte Fs efter aftenens "massagebehandling".

Et par hurtige Thiele/Small Q parametre baseret på målekurverne siger Qes omkring 0.53, Qms omkring 1.6 og Qts dermed omkring 0.4.
Jeg ved godt, at jeg ikke kan stole på de parametre pga. målemetoden (enheden stående på pude på gulvet). Men den indikerede Qms på 1.6 ligger godt nok langt fra databladets 2.8 (for den "gamle" model). Qes skal ifølge datablad være 0.50, så det er ikke helt skævt.

Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2016 at 22:27
Men, forresten tror jeg du ret. De tidligere udgaver havde andre T/S parametre som i det gamle datablad du har fundet. Med samme produktnr. sikke noget rod!!!!

Det kunne tyde på, som du er inde på, at dine er den første slags.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 20212223>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz