Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Sub tung eller let membran
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sub tung eller let membran

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sub tung eller let membran
    Posted: 03 Mar 2016 at 22:59
Hej

Jeg overvejer at skifte mine 26W4867T00 revelator ud med SB29SWNRX-S75-6

I speakerbuilder pro, har jeg regnet på en lukket 35 Liter kasse og kommer frem til følgende:

26W 
Qtc=0,707  
Liter=49  
Fb=42
Mms=54,4 gram

SB29SWNRX-S75-6
Qtc=0,5 
Liter=35
Fb=33,73
Mms=132 gram


Lige nu bruger jeg 26W revelator i ca 59 Liter, og det giver alt rigelig dyb bas. Jeg synes dog kabinetterne er for store, hvorfor jeg tænker at skifte dem ud med SB29, hvormed jeg teoretisk kan bruge et mindre kabinet. Men er det en god idé ift lydkvalitet. Umiddelbart har SB29 en VÆSENTLIG tungere membran. 
De skal bruges til subs, op til max 100 hz. 

Er jeg på afveje, eller vil SB29 i være en opgradering i lydkvalitet?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2016 at 10:02
Du sammenligner jo æbler med gulerødder (Butterworth vs. Linkwitz-Riley). Det er to meget forskellige enheder. Hvis man gerne vil have dyb bas, skal man bruge en enhed med lav resonansfrekvens. Det kan opnås på to måder - enten med et blødt ophæng og relativt lav bevægelig masse (konventionel basenhed) eller med relativt høj bevægelig masse sammen med et stivere ophæng (subwoofer-enhed). I første tilfælde (den konventionelle basenhed) kræves et større kabinetvolumen - til gengæld vil enheden også have højere følsomhed. I tilfældet med subwoofer-enheden får man forholdsvis lav følsomhed - til gengæld kan man få dyb bas ud af et ret lille kabinet (det kræver, at enheden tillige har højt BL, så man får et brugbart Qts). 

SB29SWNRX-S75-6 er egentlig designet med henblik på brug sammen med passive enheder (2 stk. SB29NRX-00), men den kan fint bruges i et lukket kabinet. Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor du i dette tilfælde sigter efter en Linkwitz-Riley afstemning (Qtc = 0,5). Du får mere reelt bas-output med en Butterworth-afstemning (Qtc = 0,707), som desuden kun kræver 14 liter lukket - se sammenligning herunder:

LR (35 liter):

Systemresonans: 34 Hz
-3 dB frekvens: 53 Hz
-6 dB frekvens: 34 Hz (for LR er den det sammen som systemresonansen)


BW (14 liter):

Systemresonans: 48 Hz
-3 dB frekvens: 48 Hz (for BW er den det samme som systemresonansen)
-6 dB frekvens: 36,5 Hz


Kurverne for BW og LR skærer hinanden ved 42 Hz, så ned til 42 Hz er der mere output fra BW (maksimal flad amplitudekarakteristik) i forhold til den bløde afrulning fra LR. Man kan diskutere, hvad der er mest "korrekt" og lyder mest "rigtigt" - det må din egen smag afgøre.



Edited by USXX - 07 Mar 2016 at 10:03
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2016 at 10:06
SB29SWNRX-S75-6 har (til forskel fra den Scan-Speak enhed, du sammenligner med) en 4-lags svingspole (som i øvrigt er 3" i diameter). Det er det, der giver den tilsigtede høje bevægelige masse - og samtidig en masse tråd til at give det påkrævede høje BL.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2016 at 17:05
Mange tak for det fyldige svar. 

Jeg blev en del klogere! 

Jeg troede, at man i reglen burde gå efter et Qtc=0,5...Men kan da tydeligt se, at jeg får mere output via speakerbuilder pro, ved Qtc=0,707. 

Super fedt, at jeg kan få god bas i et lille kabinet = nøjagtig det jeg går efter. 

Jeg regner med at få et sæt SB29 basser i denne uge. Så vil jeg i gang med at halvere! mine oprindelige matrixkabinetter. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz