Forum Home Forum Home > Brancheområde > RABU-Acoustics
  New Posts New Posts RSS Feed: SATORI MW19P-4 basreflex vol???
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

SATORI MW19P-4 basreflex vol???

Post Reply Post Reply
Author
Medbygger
Medbygger

Online Status: Offline
  Quote Baldin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SATORI MW19P-4 basreflex vol???
    Posted: 31 Jan 2016 at 10:38
Har nu fået enheder hjem til min kommende center ht. (se også: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1709&title=2-vejs-center-med-sb-acoustics )

SATORI MW19P-4 som bas, SB29 i Monacor WG300 til diskant.

Hvor stor volumen og hvilken tuning bør jeg vælge .... nogen erfaringer???

20 l og 30 Hz ?

Butterworth will jo sige ca. 15 l og 40 Hz ... 

På forhånd tak og mvh Baldin

Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2016 at 07:44
Mener jeg engang simulerede på enheden, der så fornuftig ud i 26 liter @ 33Hz med en HP68 port i (indre Ø5,7cm @ 22cm længde).

- men kan ikke huske om det var de midlertidige parametre og om disse eventuelt har ændret sig siden...?
--
Sune K
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2016 at 09:25
16 liter (netto luft før dæmpning - luft i port tæller ikke med) tunet til ca. 39 Hz. Der er regnet med typiske tab og 0,4 ohm i seriemodstand (filterspole, kabler...). Porten bør være 60 mm i diameter. Dæmpning med ca. 35% porøst fyld.

De 26 liter (33 Hz), som Sune angiver er ALT for meget. Det giver en meget slap afstemning med et decideret dårligt (langt ringende) pulssvar samt en underlig afrulning (tidlig/blød og så pludseligt knæk).

Edited by USXX - 02 Feb 2016 at 09:26
Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2016 at 08:18
Originally posted by USXX

De 26 liter (33 Hz), som Sune angiver er ALT for meget. Det giver en meget slap afstemning med et decideret dårligt (langt ringende) pulssvar samt en underlig afrulning (tidlig/blød og så pludseligt knæk).

Ja, jeg har nok husket forkert - det har måske været 18 liter i stedet for 28! Selvfølgelig også en anden dimension port ;-)
--
Sune K
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2016 at 13:32
...og det er ikke engang det mindste volumen, den kunne sidde i. Du kan faktisk gå helt ned i 12 liter tunet til 40 Hz og få det, jeg kunne kalde optimalt pulssvar (endda med kun en kvart dB oversving på frekvensgangen omkring afrulning). Dette vil dog ikke være min anbefaling her (og du kan heller ikke få porten til at være i selve kabinettet) - der vil komme til at mangle fylde/varme i bassen (men til en monitor kunne det nok være ok).
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2016 at 14:03
Det lyder lækkert. Det åbner nogle nye døre for kabinedesignet. Yderst værdsat info, USXX.
Diy - was sonnst?!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz