Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa MTM-væghøjttalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa MTM-væghøjttalere

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa MTM-væghøjttalere
    Posted: 29 Jan 2016 at 08:27
Og ellers kan man altid smide en dråbe(stor dråbe) eddike på bagsiden, og ligge et stykke rustent jern(f.eks. en skrue eller stålbånd fra indpakning af en palle) ovenpå det i 3-5minutter, hvis træet bliver sort/blåsort der hvor jernet har ligget, så er det Egetræ.


Edited by Træman - 29 Jan 2016 at 08:28
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2016 at 11:02
Jeg prøver at tage nogle flere billeder af guiderne, sÃ¥ træsorten kan fastslÃ¥s! Big smile

Polyesteren er købt hos http://www.glasfiber-center.dk/ - de holder til i Lystrup, sÃ¥ det er ikke langt fra mig i Ã…rhus. 

Kabinetterne har et volumen på ca. 32 liter. Jeg måler det efter, når de er færdige.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2016 at 17:56
WOW ! Det ser sq gennemtænkt ud det der. Ja, super fedt med waveguides i træ. (mine alu-waveguides ser jo direkte kedelige ud i forhold til)

Fedt projekt, og godt dokumenteret med gode billeder :-)

MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2016 at 12:53
Mange tak for alle roserne! Big smile 

Jeg har lagt mig i selen i weekenden - vejret har ikke været med mig, men jeg har lavet et udendørs værksted bestående af en parasol, arbejdsbord og -lamper. Sne og mørke skal ikke forhindre mig i at få fede højttalere!

Undersænkede huller til enheder:


Det nye værktøj fungerer rigtig godt - Det var alle 250 kr værd! Clap Det er meget nemt at lave pæne undersænkninger med det..

.. medmindre man glemmer at fastlÃ¥se radiusen! Angry Det blev lappet med glasfiberspartel.


Jeg limede ekstra afstivninger mellem enhederne i.

Så skal terminalerne på plads. Jeg har valgt, at de skal sidde langt nede på bagsiden, for ikke at være i vejen når højttaleren skal monteres på væggen.


Jeg har givet alle indvendige samlinger polyester, ligesom udvendigt. Desuden fik siderne en smule glasfibervæv, for at give lidt styrke. Der er jo intet der hedder overkill, når det kommer til kabinetter!

Status lige nu: Alt fræsearbejde er langt om længe færdigt! Jeg skal pÃ¥ ferie om et par dage, sÃ¥ mÃ¥let er, at maleren skal have de færdige kabinetter inden da. SÃ¥ har han god tid til at fÃ¥ finishen i orden. 
... 


Edited by Theis K - 01 Feb 2016 at 12:54
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2016 at 08:26
Super arbejde....!
Mvh.
Friman
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2016 at 11:35
SÃ¥ er der lidt nyt! 
Maleren har været i gang med kabinetterne mens jeg var pÃ¥ ferie - og han har lavet et super arbejde! Lakeringen er meget tyk og glat i overfladen, og det ser virkelig godt ud. Billederne yder dem ikke retfærdighed, men jeg tager nogle bedre nÃ¥r projektet er helt færdigt. 


Der bliver loddet Tara Labs Prism kabler på alle enheder.

Dæmpning af kabinetterne. Jeg har klæbet stykker af Silent Coat (fra et tidligere bilstereo-projekt) på siderne af kasserne. Det er en blød og effektiv bitumen med alufolie, der er meget let at arbejde med. Efterfølgende fik alle sider en selvklæbende lag dæmpeskum i 6mm tykkelse.

Jeg har spekuleret over hvilken type dæmpemateriale jeg ville benytte inde i kasserne, og da projektet er begrænset rent økonomisk valgte jeg... at gÃ¥ i IKEA! De sælger en dyne for 19 kr., som indeholder et polyesterfyld, der minder utroligt meget om Akustilux eller MDM-2. Nej, det er mÃ¥ske ikke den "korrekte" mÃ¥de at gøre det pÃ¥, men jeg tvivler pÃ¥ at mine ører kan høre forskel - til gengæld hjælper det lidt pÃ¥ sparegrisen. Big smile
Der er ret meget fyld i en dyne, så jeg kan muligvis nøjes med en enkelt eller halvanden.

Her kommer den svære og irriterende del: Da frontene er fræst med overfræser og waveguiderne er fræst med CNC, sÃ¥ passer radierne ikke 100% sammen. Derfor er jeg nødt til at mÃ¥le ud og fjerne en smule materiale fra WG'erne. Besværligt, men det skal se ordentligt ud til sidst. 


Der klistres neopren tætningsbånd i:


Jeg prøvede at lægge enheder i - det ser lovende ud!


Næste skridt - at fÃ¥ udmÃ¥lt højttalerne og lavet delefiltre! Clap
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2016 at 19:13
Sindssygt flot. Den kombination af hvide kabinetter og træwaveguide er super.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2016 at 19:38
Det er virkelig et flot stykke arbejde.

Og super tip med IKEA dynen Thumbs Up (Inspireret af dit indlæg, smuttede jeg selv forbi IKEA i dag. Det skal prøves.)
 
Polyestervat er polyestervat (jaja - selvfølgelig er der forskel Tongue).
Men så længe man ikke skal modellere dets akustiske egenskaber, så er dynevattet helt sikkert fin. I praksis fylder man jo bare mere eller mindre i kabinettet.


Edited by Enthusiast - 01 Mar 2016 at 19:41
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2016 at 21:01
Det er ret flot det der...     
Jeg mangler faktisk list akustilux til mine nye mellemtone kamre, så jeg skal da også i Ikea...
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2016 at 08:38
Mange tak skal i have! Det er virkelig fedt at med jeres feedback, det gør det lidt sjovere at vise sit projekt frem! Big smile
Gad vide om IKEA oplever en markant stigning i salget af den luxuriøse Myckgräs-dyne nu! LOL 
Fyldet er 100% polyester, ligesom MDM-2, så jeg tænker at forskellen nok ikke er voldsomt stor. Det må komme an på en prøve!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz