Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 2 vejs center med SB Acoustics
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2 vejs center med SB Acoustics

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Baldin View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 23 Jan 2016
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Baldin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 vejs center med SB Acoustics
    Posted: 23 Jan 2016 at 17:53
Hej.
Er ny her på forummet ... ser der er rigtig mange gode diskussioner, og kan i sær se at der er mange der leger med SB enheder ... cool Cool

Nyt år og nye planer Big smile
Min gamle center trænger til udskiftning/opgradering Wink
Baseret på 17 cm coax fra Seas, og noget tam i lyden.
Center ht'en er jo nok noget af det vigtigste i et surround setup, så nu må det være tid.
Det har stået lidt stille, da tanken var først at bygge nye hoved ht'er baseret på hjemmebyggede planar ... lidt a la Wisdom M75 ... som jeg en gang hørte og var solgt. Og når de var klar skulle der laves en center med en meget kort udgave af samme planar som diskant .... 
men drømme er det nok af og nu skal der ske noget. Så tanken er at lave noget det med tiden måske kan opgraderes ... dvs udskiftning af diskant (med lav crossover frek).

Min nuværende plan er at benytte den nye 7.5" Satori og supplere med SB29RDC i waveguide fra Monaror, WG 300.
Dette burde kunne deles relativt lavt f.eks. 1.5 kHz LR2

Jeg tænker at der skal en 7.5" til og at en 6.5" Satori bliver for lille. Alternativet er lidt SS revelator, men er mere forelsket i Satori enheden ;)

Har læst på siderne her at det måske er et bedre alternativ at benytte en SB25/SB26 ift. ring radiator ...... nogen der har erfaringer på dette område og kan råde .... man kan få en 

SB25STC-C000-4 for kun 200 kr hos Side Kick Audio .....

Eller måske er en SS D2604/833000 et endnu bedre alternativ.

Alternativ til Satori 7.5'eren??

PÅ forhånd tak for gode råd og erfaringer
MVH Baldin Smile



Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2016 at 08:44
Det er nogle fine enheder du har kig på. De kan alle komme til at blive gode i højtalernen. Dog skulle SB29 ikke fungere særlig godt i monacor waveguiden. Hvis du vil bruge den waveguid, så vil en dome diskant være at foretrække. Der er andre her på siden som har meget erfaring med SB dome+waveguid, måske de også vil sælge dig sådan en waveguid som er lavet præcis til SB domerne.
Back to Top
Baldin View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 23 Jan 2016
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Baldin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2016 at 17:52
Hej Hylle

Tak for svaret :)
Ja jeg havde også fået forståelse af at SB29 måske ikke var det rigtige valg.
Hvad er egentlig forskellen på SB25 og SB26? .... her læst her
http://techtalk.parts-express.com/archive/index.php?t-226162.html
at SB25 faktisk er en Seas enhed .... ved ikke om det har noget på sig, og derfor ka den jo være god nok aligevel og 200 kr er bestemt også billigt :)

Hører meget gerne fra nogen der har mere info og erfaring med waveguide ift. SB25/SB26/SS D2604 :) ...... og da gerne hvis nogen har en WG der lige passer i stedet for den fra Monacor som jo nok skal tilpasses lide.

Nogen der har erfaring med den nye 7.5" Satori og har en holdning til om det måske er lidt overkill ift en center ..... eller kender endnu bedre alternativ??

Takker og dbh Baldin :)
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2016 at 17:22
Hej Baldin. 

Det lyder spændende. Ja, som Hylle nævner, så arbejder SB29'eren i WG300 ikke specielt godt. Heller ikke i TG's waveguide. Jeg oplevede også (så vidt jeg husker) at toppen løb mere "løbsk", desto snævre mundingen blev. Mener jeg har læst/set flere steder, at folk har fået rigtig fine resultater med rektangulære waveguider til SB29. Måske en SEOS 8 med lidt modificering kunne være vinder.

Personligt ville jeg ikke parre SB25 eller SB26 med Satori-mid/bas-enhederne. Måske bør du høre dem inden du investerer.

Et alternativ til Satorien kunne måske være Peerless 830869 8" Nomex.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz