Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥ling af delefilter til væghøjttaler?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Måling af delefilter til væghøjttaler?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥ling af delefilter til væghøjttaler?
    Posted: 19 Jan 2016 at 11:48
Hej forum,

Jeg er snart nÃ¥et til delefilter-fasen i mit højttalerprojekt. Jeg regner med at fÃ¥ udmÃ¥lt delefiltre til dem, men jeg er kommet til at tænke pÃ¥ en vigtig detalje: 
- Højttalerne skal monteres direkte (fladt) ind pÃ¥ en væg, og der vil vel derfor være en masse refleksioner fra denne væg, nÃ¥r de spiller under virkelige forhold. Bør der ikke tages hensyn til dette, nÃ¥r der mÃ¥les ud til delefiltre? 

Normalvist mÃ¥ler man vel i et lyddødt rum, men det er jo langt fra realistisk i mit tilfælde. 
Kan man med fordel lave delefilter-udmålingen med højttalerne monteret på væggen, eller er det noget rod?

Jeg har ikke forstand pÃ¥ mÃ¥ling generelt, sÃ¥ jeg kunne meget godt bruge jeres input. Smile
Henrik (Syncroniq) har heldigvis tilbudt mig hjælp til selve målingen, så jeg ikke er helt på herrens mark!

Ps. Højttalerne skal op pÃ¥ væggen, sÃ¥ det er ikke dét der skal debatteres. Wink


Edited by Theis K - 19 Jan 2016 at 12:44
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2016 at 17:07
Hey,

Jo, man kan godt måle den på væggen. Men ikke på min væg :)
Så skal vi finde ud af at jeg kommer forbi og måler den hos dig.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2016 at 21:33
Jeg ville mÃ¥le den pÃ¥ en væg, jeg har tidligere mÃ¥lt væghøjttalere ved, at stille den oven pÃ¥ en trappestige der stod lænet op ad en væg. Hvis ikke man mÃ¥ler op af væggen er det svært at afgøre, hvordan bassen/nedre mellemtone bliver pÃ¥virket akustisk af væggen. Jeg kan huske jeg havde problemer med at nedre mellemtone blev for kraftigt, sÃ¥ kvinder stemmer næsten kom til at lyde som herre stemmer LOL man mÃ¥ eksperimenter lidt med det.

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2016 at 09:38
Den ene reflekterende flade er lige så god som den anden...
Du kan bare ligge højtaleren på gulvet og måle den der.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2016 at 09:39
Originally posted by ham_den_lange

Den ene reflekterende flade er lige så god som den anden...
Du kan bare ligge højtaleren på gulvet og måle den der.

Thumbs Up
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2016 at 09:25
Fedt, tak for svar! 
Det lyder til at målingen enten kunne foregå på et gulv eller på min egen væg. Det skal nok blive godt.

Nu vi er ved emnet - har nogen af jer et forslag til hvordan højttaleren fysisk sættes pÃ¥ væggen? Min plan er at skrue dem fast i nogle kraftige Rawplugs, men jeg forestiller mig at der skal et blødt materiale mellem kabinettet og væggen. 

Bør jeg bruge noget kraftigt gummi som mellemlæg, eller nærmere noget specifikt lyddæmpningsskum?

Theis


Edited by Theis K - 25 Jan 2016 at 09:26
Back to Top
jjaz View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 15 Jan 2016
Location: Sjælland
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jjaz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2016 at 11:23
Det kommer an på hvad væggen er lavet af.

Ved en murstens-/betonvæg ville jeg gå efter en så hård kobling som muligt.

Hmm... Det ville jeg nok også ved en gipsvæg, mest fordi jeg ikke lige kan se nogen nem måde at lave en fungerende blød kobling :-)

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2016 at 13:41
Hvis jeg skulle lave en selvbygHT til vægmontering ville jeg anbringe en liste øverst bagpå med en 45gr. affasning nederst, med "spidsen" mod væggen. På væggen ville jeg så skrue en spejlvendt udgave fast, også med spidsen udad. Denne metode bruger flere reolfirmaer - jeg har en LP-reol på 40kg der hænger i sådan et sæt.
Hvis du så anbringer gummiklodser sv.t. højttalernes nederste hjørner, enten på væg eller HT, får du en vis grad af afkobling, samtidig med at de hviler solidt.

Hylle har ret i at mellemtonen ved vægmontering kan blive lidt oppustet. Gå efter eliminering af baffelsteppet, f.eks. ved at designe dem med en glidende overgang fra væg til forplade - eller vælg B&O modellen og lav dem som flade panelhøjttalere. Det kan blive ganske flot. Google fx Beovox P30.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz