Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt OB projekt - enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt OB projekt - enheder

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt OB projekt - enheder
    Posted: 31 Dec 2015 at 13:40
Jeg vil igang med et nyt OB projekt, og dennegang vil jeg gerne prøve forskellige basser

Selv har jeg disse to kandidater, og jeg vil gerne have flere.

Mine krav er 15" eller 18" bas, i en god byggekvalitet. Qts mellem 0,5 og 0,8 sådan ca og Vas gerne over 200 pris under 1000 kr. Altså ikke alt for præcise krav, og I må meget gerne kommentere jeres forslag, og allerhelst skal I selv have prøvet dem. Diskussion af parametre er også velkomne. 

Jeg har forstærker der er stabil ned til 2 ohm, og som starter ved 130 watt i 8 ohm og slutter med 400 watt i 2 ohm, så derfor helst ingen deciderede competition bilbasser der helst skal have 1000 watt Confused

Mine kanidater pt

15" fin xmax høj Vas, lav Fs og middel Qts så umiddelbart en god OB kandidat

18" Lav Fs for en PA enhed, stor membran kompenserer for lav xmax, Vas ok høj og middel Qts, så igen en i mine øjne god OB kandidat.

http://www.danguitar.dk/product/thornton-la-1804-12-hoejttalerenhed-18-1000w-12-ohm-3179/




Edited by Kjeldsen - 28 Feb 2016 at 09:37
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2015 at 21:11
Hvad Dayton  audio IB385 ?
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jan 2016 at 11:15
God kandidat tak for det. Og endnu bedre fik den mig sporet ind på denne tråd


Jeg troede ellers jeg havde læst det meste. Men, Daytons RS enheder nævnes som værende endnu bedre pga lavere egenlyde ved store membranudsving. Mine Peerless som jeg bruger nu, lider lidt af blafre lyde ved meget lave frekvenser - f.eks dybt kirkeorgel.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jan 2016 at 22:34
hej Kjeldsen
For et år siden snakkede vi 15" til Åben baffel i denne post. Måske kan det inspirerere. Der er nævnt tre kandidater.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jan 2016 at 11:22
Jeg kan godt anbefale Dayton enheder generelt.

Jeg bruger selv 4 x 15" model 390HO, i to lukkede subwoofere og er meget positivt overrasket over både byggekvaliteten og lydkvaliteten.

Dayton har modeller, der er "optimeret" til både basrefleks, OB og lukket. Og T/S på de enheder jeg har, er meget tæt på de opgivne tal - hvilket i sig selv, er lidt imponerende i min bog
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jan 2016 at 11:35
Fasen fik mig til at kigge på Dayton og dermed indirekte også om hvad der er vigtigst ift T/S parametre, sammen med felsbys link tror jeg at jeg skifter lidt spor.
Qts er ikke så vigtig, men allermest ser det ud til at en god mekanisk konstruktion med faraday ringe og nul støj/blafren samt en rimelig Xmax er de primære parametre. Qts kan nemt øges med en modstand, hvorimod lille Xmax kun kan erstattes med flere enheder.

Selv bruger jeg pt 4 stk 10" Peerless i begge sider. Det er ganske fint op til et hvis lytte niveau og når der er tale om normal musik. Men dyb elektro eller dybt kirkeorgel får enhederne til at komme med tydelige mislyde.

Uanset hvad må jeg prøve selv, så jeg søger både PA med lav Xmax og høj følsomhed gode hifi basser med stor xmax og lavere følsomhed. En flad baffel giver bedst impulsrespons, men en U og H baffel har andre fordele. Jeg må selv prøve det hele, der er nok ingen vej uden omConfused 


Edited by Kjeldsen - 02 Jan 2016 at 11:37
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jan 2016 at 12:07
Jeg forsøgte selv med en Eminence 2515 II deltalite i en U-baffel - Der var absolut ikke til at drive kælderdyb bas ud af dem. Jeg kom til den erkendelse - At prisen for at få dyb bas (det fylder af H til) det står ikke mål med kvaliteten. 
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jan 2016 at 12:33
Den har også høj Fs, meget lille Xmax og lav Qts, så det undrer mig ikke.

Jeg går efter 15" med Fs under 30 Hz og høj Xmax (eller 18")

Jeg tester først en enhed, men regner med der skal to 15" eller to 18" per side til sidst. Også derfor jeg sigter efter priser under 1000 kr per enhed. Mine 10" Peerless gav jeg kun 95 kr per stk helt nye OEM - så her kan jeg godt leve med lidt svag bas under 40 Hz
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jan 2016 at 16:58
Jeg forsøgte også med 2 stk Alpha 15A per side - Det gav ikke meget mere bas end 1*15". Muligt de ikke har høj Xmax - Men 1*15" svarer nogenlunde til 3*10" tommer. Jeg skal ikke kunne sige, om det er muligt at få den helt dybe bas ud af en 15" tommer med lav Fs, men min pointe var mere, om det er besværet værd, i forhold til at anvende en god subwoofer ned i de dybe frekvenser - Ala 35 Hz og under - Det kan enhver 10" jo sagtens klare.

Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2016 at 17:06
Ja, undre 30 hz skal der meget membranareal til, eller kun meget lavt lydtryk. Her bør man nok supplere med decideret subwoofer. Det gør Linkwitz også selv, og han sværger om nogen til åben baffle
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz