Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt OB projekt - enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt OB projekt - enheder

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt OB projekt - enheder
    Posted: 01 Mar 2016 at 12:50
Jeg har været inde og læse Linkwitz hjemmeside (igen), samt sammenlignet med hifi 15" basser med lang slaglængde. B2 audio er ikke meget anderledes. Der ved kun AE Dipol15 som adskiller sig, men den har meget høj Qts (nok derfor Linkwitz ikke bruger den).

Linkwitz anbefaler Lav Fs, relativt lav Qts (ikke under 0,5 og ikke over 0,7 svjh), brugbar Xmax - mange standard basser med lang xmax støjer for meget når xmax kommer over 6 mm, og selvom de er opgivet til meget mere. Det oplever jeg selv på mine 4 stk 10" Peerless per side.

Jeg bliver nødt til at prøve om det er vejen frem. Har læst alt for meget og prøvet for lidt

NB! Linkwitz bruger blandt andet 10" fra SEAS og Peerless som har Mms på omkring 200 gram. B2audio har 310 gram for en 15" så det skræmmer mig ikke.

Edited by Kjeldsen - 01 Mar 2016 at 12:53
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2016 at 13:48
Spørgsmål (jeg kender svaret
)

1
Hvad sker der med impulsresponsen og øvre frekvensformåen når membranvægten øges (intet andet ændres).

2
Hvad sker der med impulsresponsen og øvre frekvensformåen når induktansen øges.

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2016 at 20:10
1
Qe=√m/√c * Rdc/Bl^2 så Q stiger (og frekvensområdet begrænses opadtil)

2
Det modsatte, vil jeg gætte på.



Edited by felsby - 03 Mar 2016 at 20:13
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2016 at 21:00
1 - Impulsresponsen er den samme  og øvre frekvensformåen (frekvensgang) er uændret.

2 - Impulsresponses forringes og øvre frekvensformåen daler (falder hurtigere)

Hvis man ønsker perfekt impulsrespons skal man have lav Le - da det er her strømmen lagres.

Det er en myte (sige nogle) at en tung membran giver en sløv impulsrespons, men det er i højere grad svingspolen der bestemmer dette.

NB! Jeg er ikke ingeniør og kan sagtens tage fejl (jeg kan ikke regne mere, kun læse - det er alt for mange år siden jeg sad med Laplace transformation og flere sider lange integrale løsninger). Jeg hælder til Linkwitz og Adire

http://www.adireaudio.com/Files/WooferSpeed.pdf

Jeg har indtil for nylig fokuseret på lav Fs, lav membranvægt og mellem Qt. Nu vægter jeg ikke membranvæt så højt. Dog holder jeg mig fra de mega tunge membraner. Der ses helt op til 800 gram på en 15". Dipolbas falder meget hurtigt med 18 dB under Fs, derfor skal Fs være lavere end den ønskede nedre frekvens. Det nytter ikke at presse en PA enhed med 40 Hz Fs længere ned, og slet ikke da de ofte har Xmax på 6-9 mm.

Som sagt har jeg læst alt for meget, og har besluttet at bestille sådan et par 15". Der findes også et par meget interessant Free air enheder fra blandt andet  Gladen
http://www.gladen.com/GladenWooferPDFs/RS15FA.pdf 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2016 at 21:31
Hvis du øger membranvægten, øger du Q. Det kan forringe eller forbedre impulsresponset afhængigt af udgangspunktet.
Og med en given motorstyrke bliver en tung membran sværere at bevæge hurtigt frem og tilbage...

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2016 at 09:59
- men glæder mig til at høre om dine erfaringer med Gladen!
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2016 at 10:54
Jeg køber nok en af hver. Jeg skal lige have oplyst Xmax og Le på Gladen, men har endnu ikke fået svar.

Le på B2Audio er 1,68 mH
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2016 at 21:07
Gladen kan åbenbart ikke oplyse Xmax og Le, og deres forhandlere heller ikke. De ser eller spændende ud, men hvis ikke de vil oplyse disse parametre, tør jeg ikke prøve dem.

Endnu 5 sæt diskanter er dukket op. De ligner ualmindeligt meget Daytons små AMT'er og har præcis samme data. Der står også på kassen at de er designet og udviklet i Tyskland - dog med en lille stavefejl i Tyskland (GERMAN). Kvaliteten virker upåklagelig og mekanisk ganske stabil



Så mangler jeg blot en mellemtone, da de små 4" fuldtoner jeg har på lager nok ikke helt rækker til 15" bas. Jeg har to stk Peerless 831975, som jeg kan prøve af, men tror alligvel jeg vil kigge mig om efter noget mere heftigt

Edited by Kjeldsen - 09 Mar 2016 at 11:30
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2016 at 21:25
B2audio bassen er desværre i restordre - måske kan jeg få den sidste. Gladen 15" er også bestilt, så håber jeg er lidt mere heldig her.

Mellemtone mangler jeg stadig, men jeg vil lige måle lidt på basserne først, for at se hvor langt op i frekvens de er anvendelige. Jeg vil nok prøve både flad baffel, U baffel, H baffel samt SLOB.

Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2016 at 12:19
Gladen bassen kommer onsdag i næste uge. 

Lige nu kigger jeg mellemtone, men er også faldet over spændende fuldtone

http://alto-hojttaler.dk/altoht/wp-content/uploads/2013/03/Cube-002.jpg

Er der nogen her der kender den? Prisen er jo til at komme til, og en enkelt god anmeldelse kan jeg også finde. Den har også fået gode ord med på vejen i Tyskland
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz