Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt OB projekt - enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt OB projekt - enheder

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt OB projekt - enheder
    Posted: 03 Jan 2016 at 21:05
RS serien fra Dayton er lidt dyr i EU. Mere end 2.000 kr, så kan jeg få tre 18 tommer til samme pris!!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2016 at 22:25
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2016 at 22:44
Pga prisen. De skal også fragtes til Danmark hvilket ikke er helt billigt.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2016 at 21:40
Her er også en mulighed, godt nok lige over 1000 kr.


http://www.astina.dk/15-enhed/magnat-xpress-15-p-5382.html

samt monacor

https://www.hifisound.de/en/Do-it-yourself-Products/Speaker-Drivers/Woofer/Monacor-SPH-390-TC-Polypropylen-Twincoil.html

Det bliver nok 18" fra Danguitar, der står først i køen
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2016 at 09:44
Har ændret trådens navn til enheder. Jag har købt lidt diskanter. AMT superdiskanter samt Alpine SPX Pro diskanter. Jeg vil prøve at monterer dem ryg mod ryg (enten Vifa eller AMT'erne), for at få dipol så langt op som muligt. 

Billeder af Alpine diskanter. Mange skriver de er baseret på Vifa XT25, men for mig ligner det nu mere Scanspeak R3004. Jeg har købt fire og har givet 202 kr per stk (nye). 





Jeg er lidt nervøs ift 18" basser om det overhovedet er praktisk muligt i stuen, og overvejer at køre dipol kun til 100 Hz og evt 4 små lukkede subwoofere herunder. Men jeg vil helst holde mig til 3 vejs, så det er en del kompromisser der skal gå op i en højere enhed. 

AMT'er er ikke kommet endnu, men med told moms mv havner de også omkring 200 kr per stk. De er som Alpine også beregnet til bil og er uden frontplade. Også dem vil jeg prøve ryg mod ryg (dog dur de kun over 5000 HZ)


Edited by Kjeldsen - 28 Feb 2016 at 09:54
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2016 at 12:38
Er her der ved lidt mere om Alpine enhederne. Næste søgen er en mellemtone der kan nå både bas og diskant
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Feb 2016 at 16:24
Det ville da være synd at spille dybbas med lukkede kabinetter, når det netop er her, OB har sin største styrke!
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2016 at 09:15
Det har du helt ret i, og det er jo også derfor jeg er så glad for mine nuværende. Jeg mangler blot lidt niveau i den allerdybeste oktav, og jeg frygter lidt at jeg havner med et monster, og det ønsker jeg ikke.

Jeg har regnet lidt på den 18" jeg har i tankerne, og det vil kunne spille ca 102 dB i 2 meters afstand ved 30 Hz i en U baffel, og kan den gøre det uden mislyde vil det være fint tror jeg. En anden 15" jeg har i tankerne er en noget dyrere bilbas med meget lang Xmax = 24 mm one way (skal lige have bekræftet dette hos producenten), og det giver ca 8 dB mere ved 30 Hz i U baffel.

Så jeg er tilbage ved ren OB igen.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2016 at 10:09
Den 15" jeg kigger på lige nu er

http://www.b2audio.com/is

Når jeg nu er oppe på knap 2000 kr er der mange bud, blandt andet også Daytons RS serie, men B2 audio har 10 mm mere Xmax (jeg har fået bekræftet tallene), højerer følsomhed og højere Qts (og dansk). Tiden må så vise om den støjer for meget ved den meget lange vandring.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2016 at 12:00
Bilbasser har jo tårnhøjt mekanisk tab for at holde styr på den tunge membran. Lad dig ikke snyde af det pæne Qm, se på Rms. Jeg ville gå efter en stor eller to lidt mindre klassiske enheder - evt. slot-ladet. Det kan gøres rigtig flot. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz