Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjemmelavede spoler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjemmelavede spoler

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjemmelavede spoler
    Posted: 26 Dec 2015 at 22:33
Er der nogen herinde, der har erfaringer med selv at vikle spoler til delefiltre?

Hvor besværligt er det og kan det betale sig rent økonomisk?
Hvor mange meter tråd går der typisk på en 1 mH luftspole (ja ja - det kommer an på så meget - men bare et cirka tal)?

Jeg har kigget lidt på priser på lakeret kobbertråd og man får det ikke ligefrem smidt i nakken (og så snakker de om lave råvarepriser i øjeblikket Confused). Så jeg overvejer pt om det eneste man vinder ved at vikle selv, er fleksibilitet til at vikle spoler med vilkårlige værdier?

Jeg ville gerne i gang med at rode med passive delefiltre, da jeg ønsker at forstå teorien bag. Men for at komme rigtig i gang, skal jeg have et "basis kit" af spoler, kondensatorer og modstande. Her tænkte jeg, at jeg måske kunne vikle nogle spoler selv? Men er det besværet værd?



Edited by Enthusiast - 26 Dec 2015 at 22:33
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2015 at 09:22
Nej, det er ikke besværet (din egen tid) værd. Tag fx et kig på Jantzen's hjemmeside - hvor meget mere flexibilitet har du da brug for?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2015 at 12:42
Det var nu ikke så meget fleksibiliteten, jeg søgte. Det var mere økonomien i det. Fleksibiliteten ville så bare være en ekstra bonus. Men hvis det er meget besværligt, gider jeg, som du skriver, ikke spilde en masse tid på det, blot for at spare lidt håndører. 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2015 at 19:06
Delefilter komponenter kan ofte findes billigere brugt, og de fejler jo ikke noget. Ellers er der somme tider nogen som har annonceret med mange billige spoler på Hifi4all, jeg tror måske de er fra et fabriks udsalg eller konkurs. 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2015 at 20:28
Tak for svarene. Har godt set, at der nogle gange bliver anonceret luft spoler på andre fora. Men der har typisk været tale om spoler med små induktanser og høje modstande (tynde trådtykkelser).

Er der i øvrigt nogle fordele/ulemper ved at benytte luftspoler frem for spoler med jernkerner?
Jeg synes at have set et sted, at luftspolerne er mindre modtagelige overfor højfrekvent støj, hvorimod spoler omkring jernkerner er mere følsomme, men kan opnå høje induktanser med forholdsvis lave DC modstande?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2015 at 09:35
M.h.t. kerner er det ikke (indstrålet) højfrekvent støj, du skal bekymre dig om. Hvor mange af de højttalere, du arbejder med, kan gengive egentlig højfrekvens - og kan du høre det? Det er fuldstændig uden betydning her (dermed ikke sagt, at der ikke sker indkobling. Det gør der også ved kondensatorer og modstande).
Det potentielle problem ved kerner er tab og mætning. Der er to slags tab - hysteresetab og hvirvelstrømstab. Begge disse disse tab stiger med frekvensen (og den magnetiske fluxtæthed, som igen afhænger af strømmen i spolen). Da det alligevel praktisk talt aldrig kommer på tale at bruge store værdier af spoler i mellemtone-/diskantområdet, får du slet ikke brug for kerner her - blot luftspoler. Fordelen ved at anvende kerner i bassen er, at du kan opnå lav DC-modstand, uden at spolen bliver voldsomt stor og dyr. Det ser jeg selv som en fordel. Problemet kan da være mætning, men der kan altså høvles pænt meget strøm gennem sådan en spole, før det overhovedet bliver et problem. I øvrigt er pulverkerner som fx Permite-kerner (P-core) ikke elekstrisk ledende, så her er eddy-currents (hvirvelstrømme) slet ikke et problem. Det er også derfor, at man laminerer (og lakerer) fx trafo-kerner.
I praksis får du kun brug for kerner til bassen og evt. den nedre deling på en mellemtone. Særligt til bassen ser jeg det som sagt blot som en fordel (jeg bruger dog yderst sjældent gavle på kerner). 


Edited by USXX - 28 Dec 2015 at 09:37
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2015 at 11:07
Ok. Det giver god mening.
Tak for svarene.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz