Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Lukket kontra basrefleks for...
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lukket kontra basrefleks for...

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lukket kontra basrefleks for...
    Posted: 14 Dec 2015 at 22:45
Hej drenge,      (der er vist ingen kvindelige forum medlemmer ?)

Jeg har følgende enheder som skal anvendes til et projekt - ja altså 2 sæt højttalere:

4 stk. D2905/9700000 cirka
4 stk. 15W/8531K00
8 stk. 21W/8555K00 (eller måske K01)

Hver højttaler bliver jo så med tw + mid + 2 x bas og selvfølgelig aktive med ca. 200W til hver bas.

Så er det jo spørgsmålet kan basserne komme i et lukket med hvilken volumen - eller er jeg bedre stillet med det "normale" basreflekskabinet til disse 21W ?
Hvis bas refleks modtages forslag på liter / post tuning med glæde, da jeg ikke synes at have været helt i mål med tidligere konstruktioner med 21W'erne ...eller er jeg bare blevet kræsen med tiden Smile

Mvh. Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2015 at 09:21
Hej Robert, længe siden. :) Med din DSN28 og øvrige udstyr ville jeg klart gå efter lukket, med den frihed du har til at hæve niveauet ned ad til og stadig have kontrol over sagerne. Det kan du vist ikke med en port. Mon ikke 40liter pr. enhed er fint.    
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2015 at 09:52
Originally posted by Eriek

Hej Robert, længe siden. :) Med din DSN28 og øvrige udstyr ville jeg klart gå efter lukket, med den frihed du har til at hæve niveauet ned ad til og stadig have kontrol over sagerne. Det kan du vist ikke med en port. Mon ikke 40liter pr. enhed er fint.    

Hvor skulle man ikke kunne have mindst lige så godt kontrol med en port - og kunne styre niveauet?!? 
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2015 at 10:11
Det jeg mener er at man kan med dsp kan trække enheden længere ned i lukket og at dsp /forstærkere holder fast i enheden. 
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2015 at 20:21
@Eriek - det bliver nu ikke DCN28 der skal stå for delingen men et sæt Coolback 500.

Jeg har ikke noget religiøst forhold til om det skal være lukket eller refleks - jeg synes bare ikke jeg helt ramt plet med tuning i refleks i den seneste anvendes af 21W'erne (BBMTMBB)...

Er der nogen der har et bud på en port afstemning / volumen ?  30Hz / 100 liter for 2 stk. ?

Mvh.  Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2015 at 20:58
Ok så bruger du bare DCN28 som pre. Er det stadig dine gamle ht. du køre med, var du ikke i gang med noget ualmindeligt stort.

Har du prøvet speakerbuilder pro beregneren.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2015 at 21:53
Jeg tænkte nærmere 54-60 liter til 2x 21W. 
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2015 at 22:46
Originally posted by JAV

Jeg tænkte nærmere 54-60 liter til 2x 21W. 


Refleks ? - og kan du sige hvorfor du tænker 54-60 liter ? port 30Hz ?
Active sound - Active listening
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2015 at 23:40
Jep, den enhed ville jeg give en port. Tanken kommer ud fra specs, hvad jeg har hørt fra folk, læst på nettet.
Troels G. har b.la. testet den her. Jeg ville nok lande på en tuningsfrekevens på 25-30 Hz. 
Jeg er lidt nonchalant med tuningsfrekvens pga. rumpåvirkningen. 
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2015 at 17:06
Okay - tak for link - ganske interessant Smile
Kan du komme det nærmere hvorfor du tror på 60 liter frem for f.eks. 100 liter?
Active sound - Active listening
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz