Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: basport i metal?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


basport i metal?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: basport i metal?
    Posted: 05 Nov 2015 at 20:07
Har godt nok forsøgt mig på et andet hifi forum, flere svar, men ikke noget omkring mit spørgsmål.... Spørgsmålet er kort og godt, kan man lave et basrør i metal, i stedet for plastik? fx vil 2 basrør med identiske mål (et i metal og et i plastik) have den samme effekt/funktion i kabinettet, eller vil lyden påvirkes forskelligt?
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2015 at 20:40
Ja, materialet betyder strengt teoretisk intet. Den effektive luftmasse i porten er jo den samme, hvis portens indvendige dimensioner er de samme. Man kunne give sig til at beregne mekaniske svingings-modes, men det er næppe bøvlet værd. Plastikporte har bevist deres værd gennem mange år, og de er billige og nemme at montere. Hvis du vil have en metalport, så skal det være fordi, du vil have metal (af den ene eller anden årsag) - ikke af hensyn til akustikken. 
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2015 at 21:18
Tak for dit svar.
Det er fordi, at de porte jeg skal bruge har nogen ret skæve mål. 
Har et kabinet på 39L, men pga et forstærkermodul, har jeg kun plads til en port bredde (inkl flange) på 60mm, har brugt WinISD til at udregne, at jeg skal bruge 3 stk porte på 38mm indvendig og 223mm lange, hvilket ikke ligefrem er standart mål.
Men har nemt ved at lave dem på jobbet, bare i metal :-) 


Edited by Allan_s - 05 Nov 2015 at 21:18
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2015 at 08:41
Du kan jo blot regne om til standard diameter på port. længden på de fleste porte er variable. Enten save du blot det overskydende væk, eller du køber en port med variabel længde. Det gør det også nemt at eksperimentere med tuning.
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2015 at 09:21
Det er desværre ikke sådan lige til, da porten skal være min 160mm for at nå gennem forstærker kammeret, og som sagt max må være 60mm i flangen. Ved godt at man kan få dem der kan justeres i længden. Men hvis folket ikke mener at det vil give problemer med metal, vil jeg prøve at lave dem efter arbejde.
Der kommer mere info når jeg får dem testet :-)
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2015 at 09:27
Metal giver IKKE problemer, men hvis en metalport kommer tæt på elektronik, der kan være følsom over for kapacitivt koblet støj, så bør den stelforbindes/jordes.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2015 at 09:31
Hvad har dine bekymringer ved en metalport gået på? Hvordan/hvorfor havde du forestillet dig, at det skulle kunne give problemer?
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2015 at 09:32
Der er godt nok en plade imellem dem og forstærkeren, men ligger lige en stel ud til dem også.
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2015 at 09:37
Mest om hvordan lyden vil arte sige i røret og om udregningen passer, når man nu bruger et andet materiale end plastik. 
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2015 at 09:41
Det er jo bas der skal gennem porten, så jeg tror ikke du vil anslå resonanser. I princippet vil der kunne opstå en ringen i et metalrør. Jeg har selv prøvet aluminium, og der var ingen egenlyd som jeg lagde mærke til.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz