Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Rock højtaler pÃ¥ budget
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Rock højtaler på budget

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rock højtaler pÃ¥ budget
    Posted: 31 Okt 2015 at 20:20
Hej. Jeg har brug for at lave nogle rock/fest højtalere til mine børn. Stuen er 50 kvm. Forstærker er på 250 w ved 8 ohnm. En hoejtaller som er nem at drive og giver gerne lidt ekstra i omraadet 100-200 hz.. Havde egentlig haabet paa en med 12". Saa altsaa ikke en hifi hoejtaler efter normale begreber.

Det er lidt for at undgå mine normale højtalere går tabt en fredag aften. De unge drikker jo ikke mere end godt er, men det er også nok. Ideen er at det er bedre de skipper en diskant eller 2 i disse fremfor i mine alm. højtalere.

Har kigget på Tarkus konstruktion. Passer mig fint med 2 delt kabinet. Og budget mæssigt er den også fin. Har også kig på Troels Gravesen OB11.

Er der nogle som kender til en tilsvarende/bedre rock/disco/fest hoejtaler? Enhederne boer kunne koebes for max 2000 per hoejtaler.

Har taenkt paa aktiv deling men er interesseret i simpel loesning.

Mvh morten
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2015 at 22:50
MÃ¥ske Fusion-15 Sentinel.




Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2015 at 08:49
Hvis det skal være med 12", så er der også Fusion-12 Tempest.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2015 at 09:22
Det var to rigtig gode bud, jav.
Back to Top
migo View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 13 Jun 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 5
  Quote migo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2015 at 10:58
Så slipper du for at bygge, Zomax Take Off mk.ll fra Hifi og Elektronik, har selv et sæt, som er blevet frisket op med bedre filtre, og de kan spille rigeligt højt :

Edited by migo - 01 Nov 2015 at 10:59
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2015 at 13:22
nu er vi jo selvbyggere - men en ombygning er vel også ok :-)
Men hold op, hvor er de Zomax ikke særlig pæne....

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2015 at 16:49
Jeg kommer vist til at skulle prøve de waveguids fra de fusion højttalere en dag, de er helt rimelige i pris.

- De Zomax højttalere ligner vel bare det de er, det synes jeg er dejligt befriende, lige som ATC eller Harbeth højttalere, de ligner jo bare.... højttalere...
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2015 at 21:07
Hej. Mange tak for svar. Fusion 15 ser spændende ud. Min kone har dog kommet med en glimrende ide - som ikke gør opgaven nemmere.

De højtalere som jeg har er Troels Gravesen - Jenzen Accu mkII. Hendes ide er så at jeg bare bygger en top kasse til disse med mellemtone / diskant. Det vil jo gøre det nemmere at opbevare fest højtaler når den ikke er i brug. Muligvis kan top kassen bruges alene på et værelse i mellemtiden.

Kunne det være en mulighed ?

SÃ¥ledes at bas delen af Jensen Accu anvendes som den er med eksisterende delefilter -

og så kunne jeg tænke mig at prøve med en mellemtone og diskant som kunne anvendes med delefilter fra Jensen Accu direkte?

Jeg er med på det ikke er særlig korrekt og ender måske også med ikke at kunne fungere - men jeg vil gerne prøve da det er første omgang bare til fester.

Er det helt skørt eller kunne det prøves?

Jeg prøvede at finde enheder som kunne passe i følsomhed og impedans med de normale accuton enheder?

Diskant som Accuton C30-6-024 - 93 dB / 6 ohm.

Erstatnings ide:
Seas 22TAF/G - 92 dB / 4,9 ohm

Mellemtone som Accuton C173-6-191E - 88 dB / 5,8 ohm.

Erstatnings ide:
Peerless 830657 89.5 dB / 6 ohm

Ideen ville være at vælge nogle enheder som var i nærheden - og så prøve om det kunne gå med det eksisterende filter - og hvis ikke så prøve at lave et filter som kunne virke sammen med det eksisterende filter for bassen.

Jeg ville jo egentlig gerne lave et par fra bunden - men det giver jo lidt mening hvis ideen kan flyve ???

Har du en god ide til nogle erstatningsenheder som måske kan give fornuftigt resultat - og hvis ikke så kan bringes til det med et nyt filter - og evt. også bruges som 2 vejs højtaler ?

HÃ¥ber nogle har lyst til lidt pusle arbejde?

Forslaget kunne også være en 8" og horn tweeter ?

mvh morten
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Nov 2015 at 08:25
Glimrende ide - du skal lige beskrive lidt mere klart, om du har tænkt dig at bruge HELE det nuværende filter eller kun bassektionen.
Jeg synes at det lyder som en fin ide. Jeg ville genbruge det eksisterende lavpasfilter mellem bas og mellemtone og lave et nyt højpasfilter til topboxen med 8 styk 22µF kondensatorer til den nye mellemtone, men det kan jo være billige elektrolytter. Med en ekstern kontakt der shunter højpasfilteret ud kan de jo som du skriver anvendes som små fullrange højttalere.
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Nov 2015 at 11:21
Hej.

Jeg vil gerne bruge basdelen af det eksisterende delefilter.

Hvis det er muligt (og ikke helt tosset) vil jeg gerne prøve at bruge det eksisterende mellemtone og diskant filter.

Så de nye enheder bør være enheder som passer i følsomhed med de gamle - altså
erstatningsenheder.

Hvis det ikke ikke lyder godt med at benytte det eksisterende mellemtone og diskant filter - så bygger jeg nogle nye som så kan anvendes sammen med det eksisterende basfilter. Jeg vil så lave dette filter i ekstern kasse.

På lang sigt kan jeg så lave et andet filter til mellemtone og diskant - igen et eksternt filter - således at jeg kan anvende den som 2-vejs.

HÃ¥ber det giver mening.

mvh morten
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz