Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Impuls respons i Speaker Builder Pro
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Impuls respons i Speaker Builder Pro

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Impuls respons i Speaker Builder Pro
    Posted: 29 Okt 2015 at 20:16
Ja, den fungerer fint - har den oppe at køre i MathCad! Hvad er problemet?

Ellers må du jo holde dig til de tre separate ligninger:

Q=0,5 (givet ovenfor - herunder omskrevet lidt, men det er samme ligning):

h(t) = exp(a*t) + a*t*exp(a*t), hvor a = -2*pi*fo = -wo

Q>0,5:

h(t) = exp(b*t)*cos(a*t)+b/a*exp(b*t)*sin(a*t), hvor a = wo*sqrt(1-1/(4*Q^2)) ; b = wo/(-2*Q)

Q<0,5:

h(t) = exp(b*t)*cosh(a*t)+b/a*exp(b*t)*sinh(a*t), hvor a = wo*sqrt(1/(4*Q^2)-1) ; b = wo/(-2*Q)


Edited by USXX - 18 Okt 2016 at 20:00
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 20:21
Mathcad må kunne nogle tricks, hvis den kommer igennem den viste ligning - ellers har jeg stirret mig blind på den.

For mig ser det ud som om, at når Q bliver større end 0.5, så skal man til at regne kvadratroden på et negativt tal.



Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 20:26
Og...? Smile

Det er derfor, man almindeligvis bruger de tre ligninger givet ovenfor. Det var også dem, jeg oprindelig udledte (og som man sikkert kan finde mange steder). De kan slås op i en Laplace Transform tabel.


Edited by USXX - 29 Okt 2015 at 20:33
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 20:32
Det er jo ikke noget problem at tage kvadratroden af et negativt tal - ej heller at beregne cosh og sinh af et komplekst tal. Hvis du kigger ligningen efter, vil du se, at det komplekse tal forkorter ud og derfor er resultatet reelt.

Edited by USXX - 29 Okt 2015 at 20:33
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 20:44
Jeg må ærligt indrømme, at jeg var lidt støvet i min inverse Laplace transformering.

Så jeg fandt udtrykkene for transientresponsen i Leo Beranek's bog "Acoustics: Sound Fields and Transducers".
Jeg var så heldig, at Goggle Books' eksempeludsnit af bogen dækkede de sider, jeg skulle bruge.

Beranek giver dog kun udtryk for Q<0.5 og Q>0.5.
Han påstår godt nok i selve ligningen på side 279 (2012 udgaven) at det ene udtryk dækker Q=0.5. Men der bliver et problem med division med 0.
Dit udtryk for Q=0.5 løser dette problem.

Jeg holder mig bare til den 3-delte stykkevise funktion Smile


Edited by Enthusiast - 30 Okt 2015 at 11:21
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 22:03
Originally posted by USXX

Det er jo ikke noget problem at tage kvadratroden af et negativt tal - ej heller at beregne cosh og sinh af et komplekst tal. Hvis du kigger ligningen efter, vil du se, at det komplekse tal forkorter ud og derfor er resultatet reelt.


Det havde jeg ikke overvejet.
Du har selvfølgelig fuldstændig ret.
MathCad tager måske automatisk højde for det, men det gør mit regneark ikke.
Hvis jeg regner i komplekse tal i stedet, kommer jeg igennem.

Jeg får pga. lidt nummerisk flimmer (formentlig) ikke et rent reelt resultat for Q>0.5. Men imaginærdelen af resultatet bliver i størrelsesordenen 10^(-20) - 10^(-16) og normen af det komplekse tal bliver dermed lig realdelen.




Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 22:16
Og jeg skylder lige at tilføje, at resultaterne selvfølgelig bliver identiske med dem fra den 3-delte stykkevise funktion.
Alt er i fineste orden.
Endnu en gang tak for tippet. Så mangler vi bare at få det ind i SB Pro. Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2015 at 08:12
Mathcad er et matematikprogram (det er et regneark IKKE), så det regner bare - komplekst eller ej.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2015 at 08:24
Jeg er spændt på at se din løsning for basrefleks, når/hvis du kommer dertil. Den er helt anderledes udfordrende!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2015 at 08:48
Originally posted by USXX

Jeg er spændt på at se din løsning for basrefleks, når/hvis du kommer dertil. Den er helt anderledes udfordrende!

Nu gør du mig helt nervøs Smile

Det lukkede kabinet var overkommeligt.
Jeg er ved at være igennem de beregninger, jeg gerne vil lave for det lukkede kabinet. Mangler bare etMax (absolut) SPL for et givent max effekt input.

Så går jeg i gang med reflekskabinettet, når tiden altså tillader det.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz