Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Impuls respons i Speaker Builder Pro
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Impuls respons i Speaker Builder Pro

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Impuls respons i Speaker Builder Pro
    Posted: 29 Okt 2015 at 13:28
Jeg har simuleret en del lukkede kabinetter i SB Pro på det seneste.

I den forbindelse, har jeg oplevet lidt spøjs opførsel i impulsrespons kurverne for afstemninger, der giver Q-værdier omkring 0.5.

Impulsrespons funktionen er en gaffelfunktion (2-delt) med skilning ved Qtc = 0.5.
Responssignalet i tidsdomænet afhænger udelukkende af Qtc, Fb og tid.
Når jeg selv regner impulsresponser (i et regneark) opfører funktionen sig noget nær kontinuert omkring Qtc ~ 0.5.

I SB Pro skifter beregningsudtrykket tydeligvis ved Qtc ~ 0.5 og responskurven ændrer karakter meget dramatisk

Dette må næsten være en fejl, da Fb jo ikke reagerer dramatisk på ændringer i Qtc omkring 0.5.

Det er nok sjældent, at nogen afstemmer lukkede kabinetter med så lave Q-værdier, men for helhedens skyld, burde der måske lige blive kastet et blik på beregningerne bag.



Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 14:19
Ja, der går da noget galt for Q<0.5
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 14:21
Det var mig, der gav Henrik ligningerne i sin tid, og de skulle sandelig gerne være korrekte (dvs. det er de) - men noget går galt for Q<0.5.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 14:45
Der gælder følgende udtryk, hvor h(t) gælder for alle Q-værdier undtagen Q=0,5 (eksakt). For Q=0,5 (eksakt) gælder g(t). I sin tid gav jeg muligvis Henrik tre ligninger - for henholdsvis Q<0,5, Q=0,5 og Q>0,5 - men det kan man også godt. Bemærk at det er vinkel-resonansfrekvensen, der indgår - den er en faktor 2*pi større end resonansfrekvensen målt i [Hz].


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 15:01
Det udtryk vil jeg da også lige prøve. 

Jeg har arbejdet med en todelt gaffelfunktion (og manglede det eksakte 3. udtryk ved Q = 0.5).
Jeg har dog bare snydt lidt og sagt at hvis Q antog den eksakte værdi af 0.5, så skulle regnearket trække en ubetydelig værdi fra Q og benytte udtrykket for Q < 0.5. Det betyder ikke noget for resultatet (for alle praktiske formål).
Men en fuldt kontinuær funktion i Q er da klart at foretrække.

Tak for tippet.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 15:03
Hvad gør du så for basrefleks? Wink

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 15:08
Det kabinet princip har jeg slet ikke kigget på endnu Tongue
Jeg når kun lige at åbne en artikel en aften eller to om ugen, så det tager lidt tid at arbejde sig igennem Small's mange fine artikler.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 20:09
Hej Ulrik,
Jeg havde ikke lige tid til at kigge din ligning igennem tidligere i dag. Men nu sidder jeg og kigger på den.
Det er vist en røver, du er kommet med der.

Prøv du bare at få den til at fungere for Q>0.5 Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 20:10
Men den fungerer da fint for Q≤0.5.


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2015 at 20:15
Det skulle så have været Q<0.5. Den er selvfølgelig ikke defineret i Q=0.5 (som du selv skriver).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz