Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Impuls respons i Speaker Builder Pro
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Impuls respons i Speaker Builder Pro

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Impuls respons i Speaker Builder Pro
    Posted: 30 Okt 2015 at 08:49
Originally posted by USXX

Mathcad er et matematikprogram (det er et regneark IKKE), så det regner bare - komplekst eller ej.

Det kan også være farligt nok, hvis man ikke selv holder tungen lige i munden Smile 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2016 at 09:22
Vil lige opdatere denne tråd med status.

Fejlen i Speaker Builder Pro hvad angår impulsrespons for lukkede systemer med Q-værdier under 0.5 er blevet rettet.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2016 at 09:28
Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2016 at 09:59
Skal du så i gang med basrefleks?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2016 at 20:46
Ja, når jeg engang bliver færdig med mit byggeprojekt, skal jeg tilbage til modellerne Geek

Basrefleks og slavebas er to af de systemer, jeg gerne vil kende teorien lidt bedre for.

Men første projekt bliver nok at få oversat min kode for transmissionsliniesystemet til VBA og lagt den model ind i det samme regnearksmiljø, jeg benytter til de andre modeller.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2022 at 11:59
Jeg kom for nogle aar siden i maal med at udlede analytiske udtryk for step-responsen for basreflekssystemer (der er fire tilfaelde, der giver mening, saa der er fire ligninger/loesninger*). Dette er paa ingen maade trivielt, og selv den store Laplace-tabel kommer til kort (her finder jeg kun et udtryk for eet specialtilfaelde). Det havde haengt som en skygge i mange aar. Jeg har stoevsuget litteraturen og internettet, men disse analytiske udtryk er ikke at finde noget sted (proev selv at lede). Naar hovedet summer over noget i lang tid, saa sker det, at man faar en aabenbaring (spoerg bare en ph.d. - jeg er ikke en af disse, da min akademiske disciplin ikke raekker). Der findes mange programmer, som kan beregne step-responsen for basreflekssystemer, men de benytter enten en (af flere) numeriske metoder, som hver isaer har ulemper/begraensninger og dermed ikke er (teoretisk) korrekte, omend brugbare. Der findes ogsaa analytiske metoder, som tilnaermer polynomiet (fx reduceret orden), som ligeledes kan fungere fint. Mit maal var den (dvs. de) eksakte analytiske loesninger. De findes nu, og de er verificeret. Der er (for isaer to af tilfaeldene) tale om meget lange udtyk, hvor man virkelig skal holde tungen lige i munden. 

*
1) Dobbelte komplekskonjugerede poler
2) Sammenfaldende komplekskonjugerede poler
3) Et saet komplekskonjugerede poler og to separate reelle poler
4) Et saet komplekskonjugerede poler og to sammenfaldende reelle poler


Edited by USXX - 23 Dec 2022 at 12:01
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2022 at 12:08
Det skal tilfoejes, at mine loesninger er baseret paa Thiele-Small-modellen med simple kabinettab. Hvis man indfoerer frekvensafhaengige tab (i enhed eller kabinet), saa bliver den analytiske inverse Laplace-transformation umulig, som jeg ser det (hvis det overhovedet skulle vaere muligt at udlede analytiske udtryk i disse tilfaelde, saa kraever det stamina og matematisk begavelse, som jeg i hvert fald ikke besidder).

Edited by USXX - 23 Dec 2022 at 12:12
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz