Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Supravox OB projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Supravox OB projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Supravox OB projekt
    Posted: 03 Nov 2015 at 16:17
Fedt! Har du erfaring med den type kabinet? Det lader det til - det er nemlig en god idé hullerne i siden ved fuldtonen. Hvis dimensionerne og kortslutningsvejen passer, løser det et problem ved den nedre afrulning, som ellers kan være rigtig træls at arbejde med filtermæssigt. Jeg har kun prøvet det med spalter på hver side af enheden i en bredere OB konstruktion, og der virkede det super godt (et gammelt kunde-projekt, der endte med ikke at blive en OB-konstruktion - men som alligevel bevarede et bredt og ikke ret dybt kabinet Wink).

Edited by USXX - 03 Nov 2015 at 16:17
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Nov 2015 at 23:30
Hej

Nope, har aldrig bygget Dipol før.. Så er da glad for at det måske ikke er verdens dårligste ide med de huller. Det er vel egentligt valgt fordi jeg kun har plads til Max 45cm i bredden. Og vil gerne have lidt ekstra længde til basserne. Så deraf de bagud vendte sider hvilket giver ca 35cm fra Chassis kant til bagerste kant på siderne. Og da vi har 3 mindre børn i huset er jeg nød til at lade disse sider gå hele vejen op for at kan lave en stoframme som dækker hele bagsiden. OG jeg gider ikke have fuldtonen klemt inde imellem de 30cm dybe sider, da jeg er sikker på det vil give utroligt meget kasselyd(hul lyd). Så tænkte det vil fjerne det værste resonanser og også vil hjælpe lidt med at få et bredere lydbillede når der kommer lyd ud igennem de huller.. Så det er nok bare et stort held(hvis det viser sig at fungere!!)

Et andet spørgsmål der melder sig på vedrørende basenhederne.. Hvilken 10" ville passe bedre ind i projektet nu hvor de Vifa måske ikke helt er så idealle som jeg gik og troede?

Ville en Peerless SLS 830668 måske passe bedre?   
http://www.madisound.com/pdf/peerless/830668.pdf

Mvh Hans

 

Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2015 at 08:35
Det er da et nydeligt projekt du har gang i der Hansmlauridsen. Jeg tror det er en rigtig god ide med hullerne i siderne. Jeg har selv lige måtte konstatere hul kasselyd i en U-baffel til mellemtone / diskant. Det forsvandt ved at lave hul i den ene side og i toppen. Jeg tror du får brug for bitumen på siderne specilet i bassektionen. Du skal nok også have noget til at dæmpe refleksioner i bassektionen. Jeg har både haft H-baffel og nu U-baffel som dog er traktformet med sideplaceret basser. Jeg bruger noget dæmpemat. med bitumen og kompositmat. Det hedder No-Rez og er købt i USA.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2015 at 15:41
Hej

Tak for de gode råd Eriek. Alle indvendige flader vil blive beklædt med 4mm Bitumen på nær siderne i fuldtone delen da det nok vil se dumt ud igennem hullerne. Men de flader er heller ikke særlig store nu hvor toppen er blevet vinklet.. Dette er gjort for at igen undgå "kasselyd".OG det må siges at hjælpe, når der snakkes ind i kabinettet er der ikke spor af ekko/kasselyd. Håber virkeligt også det vil være realiteten når musikken spiller!

Som billederne viser er basdelen blevet afstivet og der er kommer en ekstra 18mm gennemfarvet MDF top og bundplade på hvilket gør dem betydelig mere holdbare. OG så er der kommet en skrå plade i topdelen imellem diskant og fuldtone. Så nu er der ingen steder hvor lyden kan "gemme" sig.
Grunden til at de indre plader er 20mm sænket i forhold til siderne er at der skal laves en klassisk stoframme som vil lukke hele bagdelen af. og dermed Børnevenligt!!

Jeg får desuden også rammer på foran. OG disse kommer der meget mere om for der er fundet en god løsning!!













Mvh Hans

Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2015 at 10:24
Hej

Og så fik jeg den første færdig til test og måling..  Den bagudrettet diskant, vil jeg først teste med senere. 
Nogle der kender en i nærheden af Aarhus, som måske kunne være behjælpelig med at måle. Jeg vil gerne have dem målt i både niveau og båndbredde. OG så skal det med de basser testes således de bliver rigget op på den bedste måde. Og så skal værdien på den spole som deler op til fuldtonen findes. Dette har jeg ikke noget imod at betale mig fra så længe jeg kan få lov at hjælpe.(skal jo have det lært...)

Som det ses har jeg "foret" hele baskammeret med Bitumen, og en del af top kassen. Så de er altså ved at være tunge nu, og knotesten er i den grad bestået med et hårdt resonant dødt "klonk" 








God Weekend
Mvh Hans



Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2015 at 20:53
Det ser godt ud, og jeg håber de huller giver gavn. For mange år siden forsøgte jeg med mellemtone i åben baffel, hvor jeg blot tog bagpanelet af, og det ganske forfærdeligt = meget kasselyd. Nu har jeg en en ret åben konstruktion - altså en åben baffle hvor mellemtone ikke er lukket inde, og det er meget meget bedre.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2015 at 14:33
Hej Kjeldsen

Er det et projekt man kan se billeder af et sted?

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2015 at 14:43
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2015 at 10:38
@Hans; vil den bagudvendte diskant være koblet i fase eller modsfase med forreste?
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2015 at 22:55
Hej

Uha, jeg er slet ikke kommet til den bagudvendte diskant endnu..Det skal siges at jeg er betydelig mere håndværker en elektronik kyndig. måske en 80/20 Smile

Men mon ikke jeg skulle se om jeg kunne tilsnuske mig et par timer ovre ved Hylle. Han servere altid kage. Og som sagt 80% håndværker = jeg elsker kage..

Problemet er bare at 30min altid bliver til 2timer hos ham, jeg elsker det, og min kontrol afhængige kone knap så meget.

Så kunnen jeg måske få ham til at lave nogle målinger vi kunne slå op her på siden. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz