Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: GR-Reseach med SB pÃ¥ toppen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


GR-Reseach med SB på toppen

 Post Reply Post Reply Page  <1 78910>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: GR-Reseach med SB pÃ¥ toppen
    Posted: 02 Dec 2015 at 08:36
Basenhedens placering i transmissionslinjen spiller selvsagt også en rolle i forhold til de uønskede resonanser - det er jo i første omgang her, lyden kommer fra.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2015 at 10:05

Så er der fjernet dæmpemat. mellem port og enhed, samt omlægning af det øvrige dæmpemat. Porten er skåret så den er 26cm.
Nærfeltsmåling af bas og port. Målingen er raw.
Jeg har flyttet ht. midt ud i rummet så der er et pænt frit område.



Samme måling men fasen er fjernet for bedre at kunne se kurver.


Edited by Eriek - 02 Dec 2015 at 10:07
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2015 at 10:22
Jeg ved ikke, hvad der er galt, men dine nærfeltsmålinger er ekstremt urene - har du noget, der vibrerer (der vil ofte være en eller flere resonanser mellem højttaleren og underlaget/standeren). Prøv at sætte dig oven på højttaleren mens der måles. Man ser dog tydeligt tuningen ved et par og tredive Hz. Piberesonansen ved ca. 590 Hz svarer til en effektiv (ikke fysisk) portlængde på ca. 29 cm, og det passer ret godt med 32 Hz tuning i dit volumen - så pengene passer (men den bør nok tunes lidt højere i et lidt mindre kabinet, som du selv er inde på).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2015 at 10:23
...under 30 Hz er målingen pæn.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2015 at 10:50
Jeg har lige målt nærfelt på en 2-vejs med en 6½" SB-enhed (og SB29RDC i toppen) - grøn: port, blå: basenhed. Der er filter i højttaleren - derfor det aftagende niveau opadtil. Der er den renhed i stempelområdet, som man ville forvente.




Edited by USXX - 02 Dec 2015 at 10:51
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2015 at 11:05
Har lagt 1.2 liter sand i og pillet indvendig munding af sÃ¥ porten er 24cm. Jeg har sat gummifødder pÃ¥ sÃ¥ ht. stÃ¥r mere stabilt. Det begynder at ligne din mÃ¥ling, men kan se der din port og enhed summere anderledes, er det portlængden som stadig er for lang hos mig? For en god orden skyld, mic. er placeret inden i porten der hvor selve røret begynder. 




 




Edited by Eriek - 02 Dec 2015 at 11:15
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2015 at 11:33
Det er den forbedrede stabilitet/kobling i form af sand (vægt) og gummifødder, der giver den meget renere måling - det har ikke noget med portlængden at gøre. Det er ikke for ingenting, at basgengivelsen hørbart afhænger af korrekt kobling til underlaget.

Edited by USXX - 02 Dec 2015 at 11:34
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2015 at 11:44
Nu kan jeg se dine toppe på bas og port ligger på samme niveau og det gør mine jo ikke hvad betyder det? Jeg har målt med kun 16cm port for at se om det gjorde noget, men der skete jo næsten ikke noget på målingen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2015 at 12:07
Har du en form for auto-korrektion slået til (så den korrigerer niveauet i forhold til afstand/delay)? Du skal ikke hænge dig i, om niveauerne er lige høje. Når man simulerer den samlede respons for et basrefleks-system, så er det summeringen af nærfeltskurverne, man kigger på, og her skal enhed og port summeres i forhold til deres arealer (eller rettere effektive radius). Lad være med at bekymre dig om det.




Edited by USXX - 02 Dec 2015 at 13:41
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2015 at 12:25
Jeg har slået korrektion fra ved nærfeltsmålingerne ovenfor.
Det sker i flere processer:
1. måling
2. korrekgering 
af begge enheder.
3. delay
4. evt. kontrolmåling.
5. hvis man ønsker det, rumkorrektion hvilket jeg ikke bruger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 78910>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz