Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: GR-Reseach med SB pÃ¥ toppen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


GR-Reseach med SB på toppen

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 10>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: GR-Reseach med SB pÃ¥ toppen
    Posted: 04 Nov 2015 at 23:15
Bruger ogsÃ¥ SB29 for tiden, den lyder bare godt ! 
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2015 at 17:09
Jeg takker mange gange for jeres ord og tanker i forbindelse med min hørelse.
Jeg har tidligere prøvet at lave et frekvens boost pÃ¥ min Dspre det hjalp lidt pÃ¥ det, men blev ikke godt nok og sÃ¥ jeg forøvrigt den eneste i huset som kunne holde ud at høre pÃ¥ det.Smile Jeg tror den lille justering af volumen i høreapparaterne samt lidt justering af frekvensresponsen i høreapparatet er fin.
Der kan yderligere skrues op et par steder i høreapparaterne, men det skal komme i smÃ¥ etapper da hjernen skal følge med til nye lyde. Da jeg fik dem for 2 ½ Ã¥r siden kunne jeg slet ikke holde ud at have dem justeret op til høretappet, sÃ¥ det skal ske gradvis. Det kan tage mdr. pg Ã¥r for hjernen at tage nye lyde. Man skal forestille sig at have en klokke pÃ¥ hoved hvor kun noget information kommer ind, pludselig fjernes klokken og en masse meget høje lyde vælter ind i hoved pÃ¥ en. Nu har hjernen sÃ¥ vendt sig til mere information sÃ¥ der igen kan justeres op og hørelse begynder at blive "normal". Det er muligt at jeg aldrig opnÃ¥r at kunne desikerer et lydbilled, sÃ¥ jeg f.eks. kan opfatte hvordan et helt orkester er placeret i forhÃ¥nd til hinanden. Det vigtiste er at der sammenhæng og harmoni, det er for mig det der giver glæde og det er det jeg har fÃ¥et nÃ¥et af nu. SÃ¥ nu skal mine ht. gøres færdige. Om enhederne sÃ¥ ender med at forblive i OB, lukket eller basrefleks det mÃ¥ tiden vise. Hvis det bliver et portet kabinet, hÃ¥ber jeg at nogen herinde vil være behjælpelige med afstemningen. 

 
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2015 at 09:05
Nu da jeg har besluttet at prøve en tovejs med mine SB enheder har jeg et par spørgsmål.
Jeg har googlet som en gal ang. volumen, port og kabinetdesign.
Det ser ud som om man lander på 18 liter netto, altså når enhed og port er fratrukket, men med vidt forskellige portlængder, så forviringen er total.
Jeg er blevet anbefalet 32cm men det bliver svært at få plads til men kan måske lade sig gøre, hvis den bliver buet.
Er det ligegyldigt hvor porten ender inde i kabinettet f.eks lige bag bas/mellemtonen.
Har det nogen betydning om portenplaceres i bunden og ender bag diskanten stadig en bukket port pga. længden.
Jeg har nogen kan og vil svare da jeg er noget forvirret. :) 
 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2015 at 09:50
Portlængden afhænger af portdiameteren (og selvfølgelig volumen). Jeg har skrevet en del om det herinde - prøver lige at finde et link, så jeg ikke behøver skrive det hele igen. Det er fint med den indvendige portåbning bag diskanten - intet problem.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2015 at 09:53
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2015 at 10:06
18 liter er i overkanten. Et akustisk volumen på 16 liter er fint - porten tunet til 36 Hz. Du kan fint klare dig med en Ø50 mm port (indv. dia.) - den bliver så ca. 24 cm lang. Som du selv er inde på, så tæller luften i porten ikke med i kabinetvolumen - men du behøver ikke gå så meget i detaljer, at du trækker enheden fra. Faktisk vil uskæringen til enheden i baflen ofte bidrage med mere volumen, end enheden fortrænger - det går ca. lige op. Til gengæld bør du trække afstivning fra.

Kører du med aktivt/digital filter mellem de to øverste enheder? Det har betydning for kabinetberegningen, da den ekstra seriemodstand i evt. filterspoler skal lægges til (dvs. Qts korrigeres).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2015 at 10:11
Her kan du læse om akustisk volumen og korrektion af Q-værdier (se PDF).

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2015 at 10:25
Du kan sagtens gå ned i 15 liter (akustisk) og tune den til 38-39 Hz. Så bliver porten kun omkring 22 cm (hvis den er Ø50). Hvis du deler top-sektionen nedadtil til en bundkasse, så bliver filterets afskæring/afrulning dominerende, og derved får basrefleksafstemningen noget mindre betydning - det giver lidt frihed m.h.t. designet.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2015 at 10:43
Tusinde tak USXX, dejligt med noget konkret. Jeg vil prøve at lave en 2 vejs ht. som skal kunne klare det hele uden mine basser. Jeg er i den grad gået ned på krav ift. dybbasformåen og lydtryk, jeg spiller yderst sjældent højt og en tuning til 33-36Hz. er helt fint. Jeg vil fortsat bruge min Dspre (FIR filter). Selv om jeg synes din 2.5 vejs er super flot ender det nok mere med et design ala Buchardts s300.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2015 at 11:26
Er det rigtigt forstÃ¥et. Et akustisk volumen pÃ¥ 16 liter vil lande pÃ¥ ca. 13,5 liter netto, altsÃ¥ hvor port og afstivning er trukket fra, ved brug af  ca.20% MDM3?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz