Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: GR-Reseach med SB pĂĄ toppen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


GR-Reseach med SB pĂĄ toppen

 Post Reply Post Reply Page  <12345 10>
Author
Message
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: GR-Reseach med SB pĂĄ toppen
    Posted: 02 Nov 2015 at 17:48
JAV. Ja jeg har overvejet tanken enten portet eller helt lukket.
Men jeg har aldrig rodet med refleksafstemning før, så muligheden for at lave noget møg er i den grad til stede. Som jeg har forstået det er der rigtig mange ting der skal tages højde for hvis det skal være "perfekt" og den viden har jeg ikke. Jeg har gennem tiden læst meget om det men al matematikken i det fatter jeg ikke en brik af, så kan jeg heldigvis noget andet.Smile
Jeg kan godt klare et lukket, men jeg er nok mest til OB systemer uden kasselyd. Jeg forsøger derfor at finde ud af om jeg ikke kan ende op med noget fornuftigt ved at dæmpe mig ud af det. Om det hele ender med refleks eller helt lukket, mĂĄ tiden sĂĄ vise. MĂĄske en tovejs udgave af Ulriks rigtig flotte 2 ½ vejs, hvis den ellers kommer. Over et ĂĄr ventede jeg faktisk pĂĄ 2 ½ vejs udgaven kom ud, men det skete ikke. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2015 at 18:12
Rinjani (2½-vejs Satori) er ude - det er op til leverandørerne at bestille dem hjem. Den har været færdig lææænge. Lillebroderen er stærkt på vej (er færdigudviklet - kabinetter i godkendelsesfasen).
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2015 at 18:23
Ok USXX, Rabu skulle skrive til mig når han vidste mere, et par gange har jeg kontaktet ham men der var intet nyt. I foråret droppede jeg tanken om at købe den og valgte derfor at beholde mine GR. basser og så lave en top. Projektet er dog først indenfor den sidste par mdr. blevet til noget med SB enhederne. Om Rabu så får den kommende tovejs hjem for vi vel at se. Men nu har jeg jo enhederne, dog er min diskant 29rdc. Det der så irretere ærger mig lidt er jeg har værktøjerne og kunnen til at lave kabinetter, men ikke al matematikken bag. Men jeg er da spændt på at se lillebrorderen. Jeg bliver stadigvæk blød i knæene når jeg ser Rinjani, den er bare så flot.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2015 at 08:44
USXX, du rĂĄde mig til at dæmpe mellemtonekammeret med noget skum. Kan du løfte sløret for hvilken type du mener. Der findes flere typer og tykkelser: æggebakkeskum /pyramideskum fra 10-60 mm. tykkelse. SĂĄ har jeg set noget som er plant i ca. 20mm. tykkelse. I forbindelse med æggebakkeskummet stĂĄr der oftes at det er til dæmpning af f.eks. studier og til bas /subkabinetter. Men jeg synes det er svært at finde ud af i hvilket omrĂĄde de forskellige produkter virker. Har du erfaring med det? 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2015 at 09:10
Pyramideskum/æggebakkeskum - Medina/Madonna...

Virkningen afhænger af flere parametre (og der er flere virkninger) - det kan fylde flere sider i en bog at beskrive det - så prøv dig frem. Det er skummet sammen med anvendelsen, der giver virkningen - ikke skummet alene. Jeg tror ikke, det behøver at være så tykt. Her er et eksempel:





Edited by USXX - 04 Nov 2015 at 09:11
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2015 at 09:29
Takker.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2015 at 17:13
Hold da kæft, jeg må være dette forum glædeste mand. Jeg har jo nedsat hørelse og bruger høreapparater i det daglige. nedsættelsen er ca. fra 2Khz. Jeg bruger dem aldrig ved musiklytning efter forsøg da jeg lige havde fået dem (2 ½ siden). I dag prøvede jeg så igen og efter lidt justering fandt jeg niveauet til musiklytning og yes nu hænger det sammen, ingen niveauer stikker af mere. Jeg har hele tiden haft store problemer med at øvre mellemtone /diskant stak af og blev skingert, pga. det hul som opstår i den egentlige mellemtone, men det er så gudskelov slut nu. Kan dog stadige høre lidt refleksioner men det er meget lidt da lyden uden høreapparaterne smadres og det jeg troede var voldsomme refleksioner, har vist sig at være hørebetinget. Jeg skal stadig have dæmpet lidt bag mellemtone som jeg har bestilt æggebakkeskum til i dag.
I tænker mĂĄske arh musik gennem høreapparater, men de er Oticons highend model til 21kg. 
Jeg ved godt dette ikke har sĂĄ meget med selvbyg at gøre, men et sted hænger det jo sammen i den sidste ende. SĂĄ bær over med jeg blev lidt rørt over glæden over at høre ordentlig lydgengivelse igen.Thumbs Up   
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2015 at 17:36
Herligt at høre - og ja, hele kæden fra studie til hjernebark er interessant! Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2015 at 21:01
Fedt at du trods hørenedsættelse kæmper med højttaler og søger den gode lyd - respekt!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2015 at 23:14
Blot en tanke - Kunne det være en idĂ©, at rode med en frekvensrespons, du finder mest naturlig, via et sæt hovedtelefoner ? Den kunne sĂĄ agere reference, i forhold til dine højttalere i stuen. 

Fedt! at du stadigvæk går op i lyd, trods høreproblemer. Positive tanker herfra !
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz