Forum Home Forum Home > Selvbyg af hĂžjttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: GR-Reseach med SB pĂ„ toppen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


GR-Reseach med SB pÄ toppen

 Post Reply Post Reply Page  <1234 10>
Author
Message
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: GR-Reseach med SB pĂ„ toppen
    Posted: 30 Okt 2015 at 09:35
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2015 at 09:48
Det er fÞrste gang jeg oploader billeder sÄ tag det som det er.


Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2015 at 09:57


Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2015 at 10:07
Det kan godt se ud som om den nederste bas er lukket inde men det er den ikke. Dels er der ca. 25mm. luft rundt om forstÊrkeren og sÄ er der airflow gennem afstivningen. Lyden fra topkabinettet er jeg meget skuffet over, men var fra starten godt klar over det ville blive kritisk sÄ tÊt pÄ bagvÊggen. Basserne der i mod kÞre fint. Jeg bliver nÞd til at lave toppen om, til lukket eller basrefleks. Jeg er aner bare ikke hvordan man laver passivt filter og afstemmer et reflekssytem. Mine nye SB enheder skal jo helst bruges rigtigt.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2015 at 14:00
Er der nogen som kan fortÊlle mig hvilket dÊmpemateriale som vil vÊre bedst til at dÊmpe lyden bagud i et dipol mellemtone/ diskant kabinet. Se evt. ovenstÄende billeder af hÞjtaleren. Jeg tÊnker lidt pÄ pyramideskum men jeg har ikke brugt det fÞr, hvad siger I.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2015 at 14:49
Hvis det ER refleksioner fra bagvÊggen, der er problemet, sÄ er det jo den, der skal dÊmpes/diffuseres. Hvis det er en refleksion herfra og direkte tilbage pÄ membranen, sÄ skal du have et godt dÊmpepanel halvvejs mellem membranen og bagvÊggen - gerne skrÄtstillet, sÄ den lille refleksion, der trods alt vil komme, ikke bliver et problem. PrÞv, og se hvad der virker.

Edited by USXX - 02 Nov 2015 at 14:50
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2015 at 15:34
Tak for svar. Jeg tror refleksionenerne er fra bagvÊggen, men som jo er i de fleste stuer hvor man ikke altid er alene om at bestemme udsmykningen sÄ er der nok ikke sÄ meget at gÞre her. Jeg kan dog hÞre at med alt det dÊmpemat. som er i kabinetterne nu sÄ hjÊlper det rigtig meget at lÊgge det i kabinettet. Mit spÞrgsmÄl gik mest pÄ om der evt. er andet dÊmpemat. som er bedre end akustilus til dette formÄl,
F.eks. pyramideskum hvilket mĂ„ske ogsĂ„ er kĂžnnere at se pĂ„.  
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2015 at 16:01
AltsÄ, hvis du har problemer med refleksioner fra bagvÊggen som fÞlge af det Äbne kabinet, sÄ skal det jo i sagens natur vÊre mindre Äbent. Samtidig vil du gerne undgÄ kasselyd (farvning fra kabinetvibrationer og indvendige refleksioner). Hvad med at prÞve at folde et 'U' af Êggebakkeskum og lade det udgÞre en blÞd bagvÊg i kabinettet (fra top til bund)?

Edited by USXX - 02 Nov 2015 at 16:02
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2015 at 16:59
Jamen det er jo lige det jeg selv forestiller mig USXX. Nu ved sÄ ikke hvad Êggebakke skum er. Er det nogen ogsÄ kalder pyramideskum?
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2015 at 17:14
Eriek, nu nĂŠvner du ogsĂ„ selv, men hvorfor ikke "bare" lave basreflekskabinet til dine SB-enheder? 
MW16P bĂžr bruges i refleks imo.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz