Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Baffelstep og kantdiffraktion
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Baffelstep og kantdiffraktion

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Baffelstep og kantdiffraktion
    Posted: 12 Jan 2016 at 08:56
Se på det sådan her. En lineær frekvensopløsning på 2 Hz er ekstremt ringe ved 10-20 Hz men i den grad unødigt fin ved 10-20 kHz.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 08:59
...og begge de nævnte områder dækker én oktav.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 09:01
Originally posted by USXX

Se på det sådan her. En lineær frekvensopløsning på 2 Hz er ekstremt ringe ved 10-20 Hz men i den grad unødigt fin ved 10-20 kHz.

Det er jeg helt med på. Og jeg er enig i din pointe med oktaver, som jeg ikke selv havde overvejet.

I mine indledende tests betragtede jeg som regel kun frekvenser fra 800-1000 Hz og opefter. Alt derunder relateredes hovedsageligt til baffelsteppet, som jeg egentlig ikke var så interesseret i.

I denne type simulering er det i mine øjne uinteressant, hvad der sker nede omkring 10-20 Hz (for der sker ikke det helt store), men det skal selvfølgelig med for helhedens skyld.


Edited by Enthusiast - 12 Jan 2016 at 09:02
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 09:04
Betragtning gælder jo i hele frekvensområdet - lineære steps svarer til øget opløsning gående mod højere frekvenser.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 09:06
Originally posted by USXX

Betragtning gælder jo i hele frekvensområdet - lineære steps svarer til øget opløsning gående mod højere frekvenser.

For øret ja - for matematiken nej Tongue
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 09:09
Det er derfor, hvid støj lyder "hidsigt", hvor lyserød støj lyder mere naturligt for øret. Hvid støj har samme energi i områder med samme absolutte båndbredde (svarende til den lineære inddeling), og lyserød støj har samme energi i områder med samme relative båndbredde (svarende til den logaritmiske inddeling).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 09:11
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by USXX

Betragtning gælder jo i hele frekvensområdet - lineære steps svarer til øget opløsning gående mod højere frekvenser.

For øret ja - for matematiken nej Tongue

Men det er vel i sidste ende for ørets skyld, at du gør alt det her - eller er det blot en akademisk udfordring? Wink
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 09:31
Lige pt. er det nok lidt begge dele. 
På lang sigt skulle det dog gerne komme mine ører til gavn.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 19:28
Originally posted by USXX

Originally posted by Enthusiast

Originally posted by USXX

Betragtning gælder jo i hele frekvensområdet - lineære steps svarer til øget opløsning gående mod højere frekvenser.

For øret ja - for matematiken nej Tongue

Men det er vel i sidste ende for ørets skyld, at du gør alt det her - eller er det blot en akademisk udfordring? Wink


Men misforstå mig endelig ikke. Jeg sætter enorm pris på dine kommentarer og forslag.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2016 at 08:37
Det er jeg helt med på Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz