Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Baffelstep og kantdiffraktion
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Baffelstep og kantdiffraktion

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Baffelstep og kantdiffraktion
    Posted: 11 Jan 2016 at 08:13
Sweet! Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2016 at 08:38
Tak. 
Jeg skal lige have kigget på koden og set, om jeg ikke kan speede den lidt op.
Det virker som om, Excels indbyggede Besselfunktion sluger meget regnetid.
Min anden kode benytter en forholdsvis hurtig numerisk approksimation (kan ikke huske navnet).
Jeg vil lige prøve at kode den op i Visual Basic og se, om det kan speede beregningerne lidt op.

Lige nu stepper jeg mig også igennem frekvensspektret med skridt af 2 Hz. Det er nok ikke nødvendigt at tage så små skridt ved de høje frekvenser. Vil prøve at omskrive koden, så den benytter variabel skridtlængde i frekvensen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2016 at 09:03
Hvorfor kører du med lineær ækvidistante frekvensspring? Jeg ville da køre logaritmisk...

Edited by USXX - 11 Jan 2016 at 09:03
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2016 at 09:20
Originally posted by USXX

Hvorfor kører du med lineær ækvidistante frekvensspring? Jeg ville da køre logaritmisk...

Man skal jo kravle, før man kan gåSmile 
Men jeg er helt enig. Det var også noget i den stil, jeg mente med variabel skridtlængde.


Edited by Enthusiast - 11 Jan 2016 at 09:20
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2016 at 11:25
Det er jo bare at gange den forrige frekvens med en konstant i stedet for at lægge en konstant til...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2016 at 20:22
Det er fuldstændig korrekt.
Den konstante skridtlængde kommer fra mine indledende tests af modellen (den anden kode).
Her ønskede jeg at evaluere kurven jævnt over hele frekvensspektret. Det var ikke tilfældigt, der var skam en idé med det.

Men i regnearket, hvor jeg blot vil se kurven, betyder det ikke noget. Derfor skifter jeg skridtfunktionen så snart tiden tillader det.

I første omgang handlede det bare om at få det til at køre. Samtidig har det givet mig en mulighed for at teste mulighederne i Visual Basic. Det sværeste var faktisk at få Excel til at lave tegningen af baflen i korrekt forhold (1:1 på akserne) Confused Det ligger ikke lige for i Excel.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2016 at 20:31
Har i øvrigt lige testet lidt nærmere. Det er ikke Bessel funktionen i Excel, der kører langsomt. Visual Basic koden kører bare ikke hurtigere.
Så det er nok skridtlængden, man skal optimere, for at vinde lidt speed.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2016 at 21:04
Så blev antallet af frekvensskridt i første omgang skåret ned til 1/5.
Beregningstiden for det viste scenarie er nu nede på ca. 1 sekund alt inklusiv uden synlige ændringer på kurven.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 08:33
En evaluering jævnt over frekvensspektret er jo netop, hvor frekvenserne er geometrisk ækvidistant placeret på en logaritmisk akse, så der er samme relative forskel mellem frekvenserne. Det er det, der giver mening for øret. Anyway, fedt at det kører godt nu.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2016 at 08:43
Originally posted by USXX

En evaluering jævnt over frekvensspektret er jo netop, hvor frekvenserne er geometrisk ækvidistant placeret på en logaritmisk akse, så der er samme relative forskel mellem frekvenserne. Det er det, der giver mening for øret. Anyway, fedt at det kører godt nu.

Hm... Det er muligt.
Jeg havde tænkt, at et evt. peak, der eksempelvis strækker sig over 1-2 kHz i 10-15 kHz området ville være mere generende, end et peak der strækker sig over 200 Hz i 2-5 kHz området.
Måske et dårligt eksempel, men jeg håber du forstår min pointe.

Efterhånden som man bevæger sig op i frekvens bliver peaks'ene nemt "bredere" i frekvensspektret, selvom det måske ikke ser sådan ud på kurven.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz