Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Baffelstep og kantdiffraktion
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Baffelstep og kantdiffraktion

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message Reverse Sort Order
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Baffelstep og kantdiffraktion
    Posted: 02 Jul 2015 at 08:15
Hvordan forklarer du, at du havner under -6 dB ved lave frekvenser - hvordan giver det mening i den fysiske verden? 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2015 at 20:56
Tak for linket. 
Jeg havde godt set, at der var en anden tråd omkring kantdiffraktions simuleringer under "Simulerings software". Men den så ud til at være gået lidt død. 
Den tråd, du linker til, havde jeg ikke set.

Har i øvrigt fået sammenlignet den tidligere omtalte model fra Skogberg med simuleringer i Edge.
Resultatet er vist nedenfor.



Sammenligningen er blevet kompliceret lidt af, at Edge har reference niveau (0dB) ved 0 Hz. Skogbergs model har referenceniveau ved frekvenser højere end baffelsteppet (lidt svært at bestemme i den viste figur - men det skulle være 0dB over baffelsteppet.

Jeg har altså trukket Edge simuleringen 6dB ned over hele spektret for at sammenligne.

Som det ses er amplituderne på simuleringerne lidt forskellige. Amplituden i Skogbergs model styres med en såkaldt reflektionskoefficient. Denne er blot sat til den af Skogberg nævnte værdi.
Hvis jeg sænker reflektionskoefficientens absolutte værdi en anelse (6-8%), kan jeg ramme Edge simuleringens amplitude fuldstændig.

Toppe og dale i de to kurver ligger umiddelbart en anelse forskudt i forhold til hinanden (ca 15 Hz forskudt). En del af forklaringen kan være, at radius på baflen i Edge simuleringen ikke er præcis den samme som i min simulering. Samtidig kan jeg i Edge ikke få lov til at placere kilden præcis i centrum af baflen.

Men alt i alt ville jeg da sige, at modellerne er enige i det viste eksempel..


Edited by Enthusiast - 01 Jul 2015 at 21:03
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2015 at 14:16
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2015 at 21:41
Jeg har længe ønsket at vide lidt mere om kantdiffraktioner og hvorledes dette fænomen kan simuleres. Til sådanne simuleringer findes bl.a. gratisprogrammet "Edge", der uden tvivl er et glimrende værktøj. Jeg savner dog lidt teoretisk dokumentation omkring modellen bag. Edge skulle eftersigende benytte sig af Geometrical Theory of Diffraction (GTD). Meget mere har jeg ikke kunne få ud af hjemmesiden. Samtidig har jeg endnu til gode at se nogen, der har sammenlignet en baffelsimulering i Edge med faktiske målinger.

I min søgning efter teori og modeller er jeg stødt på navnet: Tore A. Skogberg. Tore Skogberg har en hjemmeside, hvor han bl.a. har lagt nogle glimrende pdf dokumenter tilgængelige.
Et af disse dokumenter omhandler modellering af kantdiffraktioner. Flere modeller beskrives heri og nogle modeller sammenlignes endda med målinger.

Modelbeskrivelser og generel dokumentation er i mine øjne ganske glimrende (jeg er ikke akustiker). Hjemmesiden er bestemt et besøg værd.

I dokumentet (der i øvrigt er et ingeniør afgangsprojekt fra DTU), præsenteres en model, som i mine øjne er interessant, da den kan simulere enhedens udbredning i baflen ved brug af blot 1 punktkilde (hvis jeg har forstået modellen korrekt).
Edge bliver lidt besværlig i dette scenarie, da Edge skal bruge flere/mange punktkilder og beregningerne ved benyttelse af mange kilder bliver tunge.

Jeg har implementeret Skogberg's basismodel (kun 1. ordens diffraktion på nuværende tidspunkt) i et andet regnemiljø end det af Skogberg nævnte. En komplet responssimulering fra 0-12.8 kHz (200 kant-elementer) kan her gøres forholdsvis hurtigt (under 0.15 sekunder på en standard PC 2.4kHz processor).

Nedenfor vises simuleringer for en punktkilde i en cirkulær baffel med en radius på 0.17 meter. Punktkilden er i alle simuleringer placeret i baflens centrum og lytteposition er placeret med 1.41 meters lineær afstand fra punktkilden.

Der benyttes 200 kantelementer i alle simuleringer og der simuleres 3 lyttepositioner:
On axis (0 grader), 30 grader off axis og 60 grader off axis - alle med samme lineære afstand til punktkilden.

Regneeksemplet er taget fra Skogberg's afhandling, hvor der også præsenteres målinger for dette eksempel.



Den viste model passer ikke fantastisk godt i forhold til målingerne i Skogberg's rapport. Der præsenteres dog videreudviklinger af modellen, der forbedrer præcisionen betydeligt.

Jeg vil snarest muligt forsøge at sammenligne den viste on axis simulering med en tilsvarende simulering i Edge. 


Edited by Enthusiast - 30 Jun 2015 at 21:44
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz