Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3 vejs (2x6.5" + 1x4" + aludome)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3 vejs (2x6.5" + 1x4" + aludome)

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 12>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3 vejs (2x6.5" + 1x4" + aludome)
    Posted: 10 Feb 2017 at 18:43
C-kerner skal også vinkles. (hvad er c-kerner? Det samme som p-kerner?)

Troels har bare vist hvad vi vidste i forvejen. Inden for mit fag stiller man jævnligt (berettigede) spørgsmål til gammel praksis, men her viste det sig at de gamle dyder var værd at rette sig efter.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2017 at 15:15
Originally posted by felsby

C-kerner skal også vinkles. (hvad er c-kerner? Det samme som p-kerner?)
Troels har bare vist hvad vi vidste i forvejen. Inden for mit fag stiller man jævnligt (berettigede) spørgsmål til gammel praksis, men her viste det sig at de gamle dyder var værd at rette sig efter.

Ikke C-kerne, men C-coil. Min fejl sorry.. :-(
Hvordan skal den så håndteres ?
Svend
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2017 at 17:49
nå ja - de er jo specielle. Men mon man ikke kan sætte DC til en og se hvordan en gl.daws kompasnål opfører sig når man vender den i nærheden? EDIT: Vi skal have en ny tråd, det går ikke at hijacke Brians!

Edited by felsby - 12 Feb 2017 at 17:50
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2017 at 18:08
Fluksvejen er jo lukket gennem jernet i en ringkerne. Så den burde have mindre strøgfluks end en luftspole i hvert fald indtil jernet mætter, der skal nok meget strøm til. Men hvorom alt er, skal man jo stadig ikke lægge en anden spole op ad den pga. jernekernen.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2017 at 13:44
Så er der trimmet port og lidt filter. De to M18WO08-08 sidder i ca. 32 liter trimmet til 30 Hz. Måske skal afstemningen tunes 2-4Hz længere op.

SB12 sidder som filler driver, og det lyder godt - B&O har ikke levet forgæves vedr. filler driver idéen.

Herunder lidt målinger indtil videre, muligvis er jeg ikke helt færdig, jeg skal have regnet Q værdierne efter på filteret det plejer at kunne betale sig.



og med inverteret mellemtone


Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2017 at 13:57
Ser godt nok flot ud. Er den røde kurve med fasevendt fillerdriver?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2017 at 14:14
Ææææh nej. Faktisk jeg ikke formuleret mig klart. Mellemtonen spiller i modfase normalt (grøn kurve), ellers går det ikke op. Rød kurve er med alle enheder i fase.

Faktisk mener jeg B&O da de præsenterede idéen, havde første orden på filler driveren og anden orden på bas og diskant. Mit er anden orden på det hele.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2017 at 16:27
Originally posted by bknielsen

Ææææh nej. Faktisk jeg ikke formuleret mig klart. Mellemtonen spiller i modfase normalt (grøn kurve), ellers går det ikke op. Rød kurve er med alle enheder i fase.
Haha, så har vi jo begge ret, for på den røde kurve HAR du vendt fasen (til +)
Originally posted by bknielsen


Faktisk mener jeg B&O da de præsenterede idéen, havde første orden på filler driveren og anden orden på bas og diskant. Mit er anden orden på det hele.
Det er rigtigt. Jeg kan ikke gennemskue hvorfor det også virker med 2' hele vejen Wacko
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2017 at 22:47
Originally posted by felsby


....Jeg kan ikke gennemskue hvorfor det også virker med 2' hele vejen Wacko


B&Os artikel antager enheder der opfører sig "ideelt" både vedr. lydtryk og impedans. Så de viser, at alle enheder summerer pænt i tid og frekvens - elektrisk, når de er forbundne i positiv polaritet. Det der også gør sig gældende er at enheder over/under filler driveren mødes i -3dB.

Ingen af delene gør sig gældende i mit filter, så vedr. B&Os (Erik Bækgaards) originale idé, er det vist ikke fair, at jeg kalder det en filler driver - ups Embarrassed.

Mit virker stadig som klassisk 3-vejs med mellemtonen i modsat polaritet, og fordi enheder er forskudt fysisk, så de passer rimeligt vedr. deres akustiske fasecentrum, sumerer alle enheder pænt vedr. fase og lydtryk. Mere er der ikke i det - man har lov at være heldig. Impulssvaret er selvsagt ikke ideelt, men det lyder stadig fint.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Jesper_K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 05 Jun 2015
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote Jesper_K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2017 at 08:53
Originally posted by bknielsen

Snip...
Herunder lidt målinger indtil videre, muligvis er jeg ikke helt færdig, jeg skal have regnet Q værdierne efter på filteret det plejer at kunne betale sig.
...snip.

Hej bknielsen,

Kan du ikke kort prøve at forklarer "have regnet Q værdierne efter på filteret"? Evt et link til sider der forklarer nærmere.
Jeg er selv igang med et diy projekt, og mine filtre falder ud med noget varierende held. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg for alvor har fanget den røde tråd. Jeg har vist brug for en anden tilgang.

Mvh Jesper
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz