Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3 vejs (2x6.5" + 1x4" + aludome)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3 vejs (2x6.5" + 1x4" + aludome)

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 12>
Author
Message
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3 vejs (2x6.5" + 1x4" + aludome)
    Posted: 17 Dec 2015 at 12:41
Syndt du måtte kasserer de buede kabinetter (jeg er jo biased), men på den anden side, birkefiner er nu flottere end MDF. Med hensyn til dæmpningen af rillede MDF, har jeg håndteret det ved at fylde riller med monteringslim. Det lægges I med en fugepistol og kommer helt ned, uden at flyde ud som PVA lim. Med et lag dæmpeplade (bitumen) samt dæmpefilt, er der ikke meget resonans tilbage...
Bliver spændende at set dit færdige resultat..      
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 621
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2015 at 17:20
Nydeligt arbejde - syntes især at det er fedt at der bruges fisk/fladdyvel, til at fiksere pladerne med hinanden Thumbs Up
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2015 at 21:36
Det ser rigtig godt ud. håber du kan male de samlinger mellem MDF pladerne, og der hvor af-fasningerne afsløre det er en samlet plade af to plader. Jeg har aldrig fået det til at virke uden, at man kan se samlingen gennem lakken.
Hvis du har en teknik til, at skjule samlingerne så høre jeg gerne om det! 
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2015 at 21:49
EN måde at skjule sådanne "laminerings-samlinger" i MDF'en på, er at lime noget kraftigt(men så tyndt som muligt) papir på. Gerne med urea-lim eller noget andet der hærder helt op(helst ikke PVA-lim da den forbliver blød)
Selvfølgelig kræver det at fasetten er helt plan for at det bliver bedst, men det er måden at gøre det på.

Den samme metode blev brugt på MBL 116's buede front da de lavede dem på Hornslet Møbelfabrik og det kabinet holder en fin højglansfinish uden man kan se samlinger i MDF'en.


En anden måde kan være at lime et stykke finér på, af en træsort med en meget tæt årestruktur, således at overfladen er nem at pudse glat. Det kunne være f.eks. Ahorn, Bøg eller Kirsebær finér.
Men også ved denne metode, helst en lim der hærder helt op.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2015 at 22:50
@ USXX, friman: Mange tak Smile

@ Svend: Jeg kan godt selv li' buede sider og hvis jeg kaster mig ud i det igen, bliver det på en stander HT - lidt mere overkommeligt. Tak for tip med monteringslim.

@ Digital_thor: Tak - fisk har især den fordel, at man hurtigt kan styre tingene på plads indenfor limens åbningstid.

@Hylle: Jeg kommer helt sikkert ikke til at male dem selv, så der er håb, og så kender jeg en maler, der ikke tager let på det med den faglige stolthed.

@Træman: Mange tak for proffesionelle tips Thumbs Up. Kan du også give et hint vedr. papirtypen? Kraftigt og tyndt samtidigt kan blive en udfordring. Ellers har jeg faktisk en god rest ahorn finér, der ligger fra sidste projekt, så det er også en mulighed at stryge det på.



Edited by bknielsen - 17 Dec 2015 at 22:58
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2015 at 01:43
Originally posted by bknielsen



@Træman: Mange tak for proffesionelle tips Thumbs Up. Kan du også give et hint vedr. papirtypen? Kraftigt og tyndt samtidigt kan blive en udfordring. Ellers har jeg faktisk en god rest ahorn finér, der ligger fra sidste projekt, så det er også en mulighed at stryge det på.



Jeg kan desværre ikke navnet på det papir der blev brugt. Men det bliver brugt i stedet for finér på indersiden af højttalerkabinetter, da det har samme trækstyrke som finéren på ydersiden har.

Det er brunt og meget glat. Og hvis man kører en finger langs kanten på det så skærer man sig.

De eneste jeg lige kan komme på, der kunne vide hvad det er for noget papir, er Einar Risør Finerhandel A/S som ligger i Vejle. De har trods alt mere end 50 års erfaring på finer-området, så de burde næsten vide det.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2015 at 15:29
Der var desværre ingen held ved Einar Risør, de kendte det godt men ikke i løs vægt.

Via lidt "googling" tror jeg måske der er tale om phenol imprægneret papir. Jeg forstsætter jagten lidt endnu.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2016 at 21:52
Påsken og et par aftener sidst på vinteren har givet lidt fremskridt.

Kabinetterne skal nu bare finslibes før de går til maler og frontbafflerne er spartlet op. Kabinet lakkeres og baffel bliver sort.

Jeg har valgt at de skal lakkes før jeg afprøver/laver filter, der ligger ganske enkelt for mange timer i dem, til at jeg vil kassere dem helt (jeg har jo allerede bidraget med et sæt til brændbart på genbrugspladsen).

Filter hænger i simulering rigtig godt samme med anden orden på alle enheder og mellemtonen i modfase. Dvs. off axis målinger tyder på en fin power respons (igen baseret på simulering), og der er ramt næsten plet med time alignment on axis. Nu må vi se om det også lyder godt Ermm.

Målinger kunne antyde, at mellemtonen måske havde lidt åndenød på bagsiden af bafflen, når man sammenligner med måling i en tynd åben baffel. Det er svært at afgøre, det kan også være facon på baffel. Tvivlen er kommet enheden til gode, som det ses på billedet, med ekstra udfræsning på bagsiden Smile.



Edited by bknielsen - 31 Mar 2016 at 21:54
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2016 at 22:02
Flot Brian. Det kan da kun blive godt!
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2016 at 08:01
Ser rigtigt godt ud
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz