Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3 vejs (2x6.5" + 1x4" + aludome)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3 vejs (2x6.5" + 1x4" + aludome)

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 12>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3 vejs (2x6.5" + 1x4" + aludome)
    Posted: 05 Feb 2017 at 19:17
Det ser godt ud, jeg vidste ikke engang du havde fået bygget filter board lige som mine. Den tid brugt på det er givet godt ud, synes jeg. Det er meget nemmere, at lege med tingene på det.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2017 at 20:52
Nydeligt! Clap
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2017 at 21:37
Originally posted by felsby

Det er virkelig flot. Glæder mig til at se hvad du kommer frem til mht. filterkonfiguration.

Har du selv lavet foden?


Mange tak Smile. Maleren måtte have fronterne en gang mere, og fik faktisk skjult samlingerne i MDFen i anden omgang. Men jeg vil ikke anbefale andre at bruge MDF med blød kerne til sådan en baffel.

Filteret er lige nu anden orden på alle enheder, basser i parallel og impedanskorrigeret, mellemtonen inverteret. Jeg tror også det ender med den topologi, det lyder ganske godt i udgangspunktet - det er sammenhængende - selvfølgelig skal det trimmes.

Foden er hjemmelavet med hjælp fra en laserskæremaskine - og selvfølgelig maleren.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2017 at 21:49
Originally posted by Hylle

Det ser godt ud, jeg vidste ikke engang du havde fået bygget filter board lige som mine. Den tid brugt på det er givet godt ud, synes jeg. Det er meget nemmere, at lege med tingene på det.


Takker - ja, det er afgjort godt givet ud med sådan et par filter boards. Skulle jeg lave dem om, ville jeg bruge enkelt-terminaler (hvis de fås). Afstanden er lige lille nok til en stor kondensator.

Jeg fandt så ud af, at jeg havde sjusket og fasevendt ledningerne til mellemtonen bagpå det éne board. Det drillede mig lige lidt. Jeg er ikke rendt i den fejl før, for det er første gang jeg laver et 3-vejs filter på dem. Jeg må hellere rette det - ellers glemmer jeg det til næste gang LOL.


Edited by bknielsen - 05 Feb 2017 at 22:08
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2017 at 21:50
Originally posted by Enthusiast

Nydeligt! Clap


Mange tak Smile
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2017 at 14:18
Lækkert. Hvilken behandling har fronterne fået? Og har finishen en speciel betegnelse?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2017 at 14:48
Super flot! Har du målinger?

Det er ikke tit, man ser folk eksperimentere med gensidig induktans Wink


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2017 at 17:45
Hvad er det? Geek
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2017 at 18:11
Originally posted by felsby

Hvad er det? Geek


Jeg driller bare Brian lidt med hans sammenkobling af spoler i bas- og diskantfiltrene - hvilket med sikkerhed ikke vil være at finde i det færdige filter. Samtidig kan man dog se, at han har tjek på tingene. Det er nemlig ikke trivielt at serie- eller parallelkoble (fysiske) spoler, idet der vil optræde gensidig induktans (magnetfeltet fra én spole kobler ind i den anden), som kan påvirke den resulterende værdi kraftigt (derfor vinkler man spolerne, hvis dette er uønsket).


Edited by USXX - 06 Feb 2017 at 19:31
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2017 at 18:23
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz