Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2,5 vejs i Linn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2,5 vejs i Linn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2,5 vejs i Linn kabinetter
    Posted: 24 Dec 2016 at 15:05
Træman, jeg så faktisk aldrig dit sidste indlæg i min tråd, før jeg nu laver dette nye, men tak for info, det er altid godt at høre om dit store kendskab til "branchen bagom" og vi kan nyde godt af dine tips om træbearbejdning. 

Så fik jeg endelig lavet 2 højttalere. Med to waveguides, pudset ned og malet i matsort finish. Det lod vente på sig, men jeg synes resultatet er godt. Delefilteret er nu også godt på vej, jeg har lyttet og tweeket en del op til jul. bas afstemningen skal der pilles lidt ved og diskant niveauet kan man jo blive ved og trimme på i evigheder. Ellers bliver jeg bare ved med at imponeres af renheden i mellemtonen og de basevner 6" SB Satori enheden har. Den "moddede" DX 25 diskanten følger næsten overraskende godt med. højttaleren skal nok komme i mål nu som 2 vejs.

God jul til alle Speakerbuilder´e !! Big smile




Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Dec 2016 at 15:46
God jul og super fedt projekt. Jeg kan jo næsten læse mig til at man skal være hurtig som lynet for at nå at høre dem når de er færdige inden de er solgt igen. 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Dec 2016 at 16:29
Nej, jeg tror nu ikke de ryger så hurtigt, jeg er gået hen og blevet ret glad for dem. Første gang jeg har lavet DIY som ligner en købehøjttaler på finish. Min ide ret tidelig var egentlig at få dem omsat for, at bruge pengene til et nyt 3 vejs horn projekt, med dipole bas, og mellemtone og diskant med horn. Jeg tror nu ikke det kommer til at gå så stærkt for jeg kommer måske til, at holde en lille pause med at bygge højttalere, da jeg lige skal have færdiggjort, en Riaa, en Lenco L-75 pladespiller med stakket birkefineer plint, og så har jeg alle stumperne på nær kabinet til en komplet rørforstærker liggende....
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2016 at 20:02
Meget flotte Thumbs Up
Kunne være spændende at lytte til en dag. Har endnu ikke hørt satori-enheden...
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2016 at 19:42
I er alle velkomne til en lytter en dag. Jeg kan 100% anbefale 6" Satori enheden det er den 6" woofer med den bedste mellemtone jeg nogenside har hørt, og så er den så nem, at lave filter til, fordi den gør så meget rigtigt, man skal ikke forsøge, at skjule nogen fejl i filteret.
I øvrigt tror jeg det er den højttaler jeg har lavet som lyder mindst af højttaler, første gang, man kan lukke øjnene og ikke fornemme hvor højttalerne står, når man sidder perfekt foran dem. Det kræver dog den rette indspilning.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2017 at 19:57
Så kom dagen endelig, hvor jeg kan sige jeg er færdig, de sidste finish ting er på plads. mangler bare en polering af alupladerne.
Jeg havde egentlig bygget filterne ind og var tilfreds indtil jeg hørte dem samlet igen. Så ud igen! Nu har jeg fået lidt mere niveau på diskanten og fået lidt mere dæmpemateriale i kabinettet, det gjorde en verden til forskel, meget mere en jeg nogen siden har hørt i en basreflex eller i et lukket system. man kan virkelig påvirke afstemningen meget med dæmpemateriale i TQWT. Det gav også meget, at få trafo spolen på, som serie spole i bas filteret. 
Lyden er nu som jeg kan lide den, lidt som én stor mellemtone, men når der er diskant og bas, så er det med alligevel. Ret så neutral afstemt vil jeg mene. Efter waveguiden kom med, så har det givet nær perfekt timealignment så filteret er ret simpelt 2 ordens LR hvor diskanten er dæmpet lidt i forhold til woofer. Jeg manglede en 3,3 uf kondensator til serie kondensatoren i diskant filteret, så jeg fik nogle Vishay industri typer på mit arbejde, som jeg jo lige kunne måle lidt på filteret med, men de er endt med, at blive siddende da jeg godt kan lide lyden fra dem, i denne højttaler. Så ingen designer kondensatorer her, men hvem ved om, man en dag kan blive fristet...




Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2017 at 22:13
Fedt at du er kommet i mål med konstruktionen. Glæder mig til at se lidt flere billeder.

Med den lille port på bagsiden, er jeg nødt til at stille religionsspørgsmålet. Er der tale om et masse-belastet kvartbølgehorn eller en refleksløsning med kompleks indvendig afstivning? Smile

Det kunne være rigtig interessant at se et par nærfeltsmålinger på enheden og portmundingen med forskellige mængder dæmpemateriale i. Det kan måske give lidt indikationer af, hvad der rent faktisk er årsagen til de forskelle, du hører.
Rigtig interessant konstruktion. Clap



Edited by Enthusiast - 09 Mar 2017 at 08:26
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2017 at 08:21
Glæder mig til at høre dem ved lejlighed Smile
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2017 at 08:38
Jeg får nok taget lidt flere billeder i dagslys en dag, selv om højttalerne har ikke ændret sig udenpå. Mine små kameraer har problemer med, at vise alupladen på fronten, den ser næsten altid ud som om den er hvid på billeder, lige som resten af kabinettet.

Jeg har selvfølgelig også været i tvivl om den virker som horn, eller basreflex. Men portrøret er kort i forhold til den dybe tuning, og selv om man spiller højt er der ikke meget bevægelse på enheden, så det indikere, man fåer en "horn virking". (oscillator/resonator princip)
Jeg ved ikke om jeg får leget så meget mere med dæmpning nu det virker, vi får at se. Men dæmpe materialet som ændrede bassen meget i den positive (ikke resonante) retning, sidder på bagvæggen af kabinettet, og der er et enkelt lag på bagerste side af den skrå side som danner hornet inden i kabinettet. Ingen ting på side væggene i det bagerste kabinet.

En anden gang kunne jeg tænke mig at lave den med en mere følsom 8" PA enhed i 8ohm, evt med en følsom 6-8ohm diskant. Det vil min rør forsærker sikkert kunne lide. Det er ikke fordi jeg er utilfreds med lyden nu.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2017 at 12:49
Vi finder et tidspunkt, til en lytter Ulrik, samt evt andre interesserede. 


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz