Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2,5 vejs i Linn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2,5 vejs i Linn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 11>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2,5 vejs i Linn kabinetter
    Posted: 01 Apr 2016 at 09:14
Jeg er faktisk også glad for resultatet. Det bliver spændende, at få lavet de to endelige waveguids.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2016 at 20:29
Det ser ikke tosset ud i forsøg nr. 1. Du må hellere fabrikere 2 sæt Big smile
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2016 at 11:27
Det kan vi lige snakke om Brian. Vi overvejer at få dem lavet ude i byen. Vi må se hvad det koster.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Aug 2016 at 12:20
Endelig er jeg igang igen, efter mit Clio Lite har været i stykker i månedsvis, og vores 3d printer også har været i stykker på arbejde.

Her under ses billeder af version2 waveguiden, profilen er ikke ændret, men på spændingen er forbedret, ved at diskanten nu er monteret uden frontplade, men hvor mellempladen går direkte på waveguiden, med en krave rundt om, til at styre diskanten. Alt sammen i mode rigtig lilla...
3 skruer og med nogle filede fladskiver holder diskanten på plads, lidt krympeflex er der lagt under skiverne for at optage en smule tolerance mellem diskant og waveguid. Det virker alt i alt meget godt nu, til sidst skal der laves noget finish på waveguiden. lidt filler grunder med sort lak regner jeg med. Jeg regner med snart at få en mere, stereo er trods alt sjovere!

Resten af projektet har taget en drejning, jeg fik aldrig det til, at virker som højttaleren var, så nu har jeg skåret hele bunde med 8" wooferne ud, og alt afstivning inden i kassen. Nu er der sat en plade ind i kassen så den nu virker som kvartbølge horn, som 6" nu spiller i. Så jeg har lagt mig fast på 2 vejs.

Kvart bølge horn lige som  Troes G´s : http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm




Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Sep 2016 at 08:36
Det lyder super spændende med kvartbølgehornet.
Har du et par billeder, så man kan se udformningen?


Edited by Enthusiast - 08 Sep 2016 at 08:37
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Sep 2016 at 22:12
Jeg skal prøve at få taget nogle billeder i weekenden, men de er nu ikke rigtig anderledes en dem Troels Gravesen laver med en enkelt woofer + diskant.
Det er ikke så let at lave dem så de ikke lyder resonant i bassen. Jeg har et stykke igen, hvis jeg ellers kan nå målet. men de har den karakteristiske "korte"/lette  horn-bas. Det er bare renheden som mangler noget endnu.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2016 at 21:13
Her kommer lige et par billeder af vor den ene kanal er. Jeg står desværre stille igen, da jeg ikke kan få den anden waveguid endnu. 
Højttaleren står på 2,5cm høje klodser, hele bunden er åben. på de næste billeder kan man se den skå plade som former hornet, er beklædt med dæmpningsmateriale, ikke meget men det virker ret effektiv. der er dæmpningsmateriale på siderne i toppen af kabinettet og i "v´et" under wooferen.







Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2016 at 21:22
Fedt.
Hvad har du benyttet til at skære indmaden ud af kabinetterne?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2016 at 22:26
Jeg har brugt en Bosch multicutter. Det er deres kopi af finecutter´en. Det var hårdt arbejde, det er nogle meget solide kabinetter, måske er det HDF de er lavet af. Alt afstivningen blev savet ud i små stykker. Det tog to eftermiddage og enkelte bande ord!
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2016 at 19:50
Originally posted by Hylle

Jeg har brugt en Bosch multicutter. Det er deres kopi af finecutter´en. Det var hårdt arbejde, det er nogle meget solide kabinetter, måske er det HDF de er lavet af. Alt afstivningen blev savet ud i små stykker. Det tog to eftermiddage og enkelte bande ord!


Det er noget HDF lignende de er bygget af.
De (Hornslet) brugte plader fra Swiss Krono. Jeg mener at det var den pladetype de kalder Moulding på deres hjemmeside, en plade som er omtrent lige så solid som massivt træ. Men det kan også have været deres HDF plade de brugte. Jeg byggede en gang et sæt kabinetter af en pladerest. Kabinetterne var på 9 Liter og var vanvittigt tunge, selvom de bare var lavet af 19mm plade.
Det kan på ingen måde sammenlignes med det MDF de sælger i f.eks. Jem & Fix.

Det er i øvrigt rigtig lækkert at fræse undersænkninger i, da pladen har samme hårdhed hele vejen igennem, hvorimod almindelig(billig) MDF bliver bløderen i midten.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz