Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2,5 vejs i Linn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2,5 vejs i Linn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 11>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2,5 vejs i Linn kabinetter
    Posted: 20 Dec 2015 at 21:05
Så fik jeg brugt noget tid på det igen, over de sidste par uger, og nu er bassen nok som det vil ende med at blive. Timingen er ret god nu, bassen integrere fint med mellemtonen. Dog er niveauet stadig ret højt langt ned i frekvens. Det er ikke så let at gøre noget ved da jeg vil holde delefrekvensen lav, og mellemtonen har ikke mere følsomhed at give af, men det er ok nu. Men mit rum bliver overloaded med bas på de vildeste bas plader, men det meste musik køre rigtig godt nu.
Det som jeg er endt med, er tilbage til den første Martin Logan bas, med en ekstra magnet modpolariseret bag på. indtil videre holdt fast med pakke tape. Det gav overraskende meget mere kontrol. Så er bas kabinettet lige som splittet op i to, og nu er det øverste hårdt presset ud med dæmpningsmateriale, så det virker som om kabinettet er mindre nu, dermed er impulsresponsen blevet bedre. Og så er jeg tilbage på to portrør. Jeg leger stadig lidt med rør længden, men det er tæt på nu.





Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2015 at 21:07
Egentlig er det også ret fedt, at mellemtonen ikke behøver nogen dæmpe modstande overhovedet. 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2016 at 20:09
Det tager nye retninger hele tiden, magneten fik lov at sidde på bassen, men nu arbejder midbas  og bas som 2,5 vejs igen, usædvanlig nok, med bassen modpolariseret med midbasen, da den er trukket ret langt tilbage i forhold til midbassen på forsiden. 

Efterhånden som bassen er kommet med, så lægger, man man mere mærke til midbassen og tweeteren ikke hænger godt nok sammen. med 3 orden på diskant og 2 orden på midbas, måler det fint, men lyder ikke så godt som, at have 2 orden på diskanten, men så måler det dårligere.

Nu vil jeg prøve, at trække diskanten tilbage i kabinettet, for at få bedre timealignment. I den forbindelse har vi printet en waveguid på arbejde i vores 3D printer, der er kun lavet en, den er lidt "rå" endnu, der er pudset en del på den med sandpapier, og nogle flader er drejet af i drejebænk. Der skal stadig modificeres noget i mundingen da den ikke passer helt godt til DX25 diskanten, som jeg bruger til det. Den kendte Monacor waveguid har stået model til forsøget. 

 



Jeg har også fået drejet i alu, nogle afstandsstykker som kabinettet kan stå på, under dem skal der være en sortmalet MDF plade som skal være "foden". 


Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2016 at 09:54
Spændende udvikling....
Mvh.
Friman
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2016 at 21:01
Det lyder som et rigtig interessant projekt. Jeg er meget spændt på, om du kan få de to basser til at spille sammen i 2,5-vejs konfiguration.
Jeg går ud fra, at den nedre bas ikke skal spille hele vejen op til baffelsteppet? Hvor langt kan du lade den løbe op?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2016 at 22:35
Du har ret. Den øverste bas er baffelstep korrigeret mens den nederste bliver rullet af opadtil ved ca 100Hz
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2016 at 12:27
Spændende, Hylle. 
Evt. giv waveguiderne en coating, og så spraymale dem, når den er 'moddet' til for pænere finish.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2016 at 19:39
Ja, de skal helt klart males sorte. Jeg har fået dem tilpasset så meget, at man kan måle de opføre sig klassisk med et hæv i niveauet nedadtil.  
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2016 at 22:14
Så fik jeg modificeret mundingen lidt på waveguiden og lavet så jeg kan spænde en DX25neo ordentlig på, og jeg synes resultatet er godt. Jeg har flere DX25neo diskanter de variere en del i performance, men den anden jeg målte, er vist neden under med målinger. Jeg ved ikke bestemt hvad off-aksis grader der er målt ved, det er lidt tilfældigt. Toppen ruller en del af, men det gør de alle jeg har. Måske kunne der blive tale om en anden diskant på den samme platform. Jeg skal blandt andet prøve og måle en SS Berylium diskant i waveguiden.

Designet skal ændres så monteringen til driven bliver bedre, og så skal jeg have printet en ny, så snart det er muligt.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2016 at 08:22
Det ser rigtig fornuftigt ud Thumbs Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz