Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2,5 vejs i Linn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2,5 vejs i Linn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 11>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2,5 vejs i Linn kabinetter
    Posted: 16 Okt 2015 at 16:06
Vi kan da prøve at trylle et filter en dag...
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2015 at 22:52
Ja. Vi kan godt rodde med filter en dag. Jeg er sikker på dit forslag til filterkonfiguration vil virke. Hvis man vil have tweeteren i modfase. Ser det også ud til at man kan nøjes med 1 orden på woofer. Samt 2 orden på tweeter med dæmpning. Det driller dog lidt ved jeg har et hæv på tweeteren under 2khz. lidt uheldigt den sidder med nærmest samme afstand til top og sider på kabinet,  men sådan bliver det. Jeg målet i flere vinkler. Men sidst i 20 grader og ca 70 cm afstand.
Jeg leger med det hen over weekenden. Så kan vi snakkes ved i næste uge. Tak for input.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2015 at 10:39
Modfase? Nå ja, jeg tænkte lige i SB26 - den sammen med en 6" SB løber perfekt sammen med enhederne i fase med ovennævnte filter.

Jeg har selv en ren 2-vejs Satori kørende (TW29R og MW16P4) - og ja, her sidder enhederne i modfase. Det løber også perfekt sammen og spiller enormt homogent. Her er 2. ordens med baffelkorrektion på bassen og 2. ordens på diskanten - med den krølle, at der er kompenseret for impedanspuklen på diskanten (det var nødvendigt af hensyn til sammenløbet i hele området), og at der er en vis modstand i serie med parallelspolen i filteret. Desuden hælder baflen 7 grader bagover. I en ren 2-vejs synes jeg normalt ikke, at det giver problemer med diskanten i modfase - i en 3-vejs derimod kan det lyde forkert, hvis diskanten er elektrisk i modfase med bassen (men ofte vil mellemtonen i en 3-vejs være forbundet i modfase - intet problem). 


Edited by USXX - 17 Okt 2015 at 10:43
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2015 at 10:54
@USXX
Den 2 vejs med Satori, vil du ikke dele den med os....?


Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2015 at 11:01
Den bliver offentliggjort inden så længe. Det er endnu et højttaler-kit. Det er en 2-vejs udgave af den 2½-vejs (Rinjani), jeg tidligere har omtalt. Det er meget simpelt en Rinjani, hvor det nederste er skåret af (og uden integreret fod) - og så med en 4 ohm MW16P selvfølgelig.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2015 at 11:03
Super...

Du må meget gerne give et "heads up" når den bliver tilgængelig...
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2015 at 11:19
Det skal jeg nok, men det er svært at sige, hvornår den vil kunne fås. Rinjani har været ude et stykke tid, men den tror jeg stadig ikke, du kan få. Den nye 2-vejs (hvis navn vist ikke er helt fastlagt) er helt færdig fra min side, og de er ved at lave de sidste finjusteringer på kabinetfabrikken. Jeg skal selv have et sæt - lydmæssigt klæder de min stue endnu bedre end storebroderen (så må jeg leve med de standere, jeg ellers elsker at hade - men dem kan man heldigvis lave selv).

Edited by USXX - 17 Okt 2015 at 11:20
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2015 at 19:14
Der er en gut her, der har en anden tilgang til filteret (bemærk, at han bruger en MW16P-8 i en 2-vejs).



Edited by USXX - 17 Okt 2015 at 19:14
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2015 at 19:19
Har godt set dem. 

Men nu har jeg tidligere hørt at du kan få enhederne til at synge, og der er alt for mange pseudovidenskabelige og selvgjorte klamphuggere derude, til at jeg giver mig i kast med noget fra en ukendt (u-hørt) konstruktør....

Jeg kan fint vente....Thumbs Up
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Okt 2015 at 10:07
Nu har jeg lige simuleret på det (dvs. på faktiske målinger af enhederne siddende i en højttaler med lodret baffel). Det er altså i praksis den 2-vejs, jeg har lavet - blot uden at baflen hælder bagover, hvorfor der er større delay på bassen. Som forventet løber det smukt sammen med det filter, jeg foreslog ovenfor (2. orden med baffelkorrektion på bassen og 3. orden på diskanten) - og med enhederne forbundet i fase. Det burde også gøre - på samme måde som det gør det med SB enheder (der er kobberkappe i både SB17'ere og MW16P, og m.h.t. filter adskiller TW29R sig ikke grundlæggende fra en SB29RDC).

Edited by USXX - 19 Okt 2015 at 10:08
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz