Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Raidho og AT
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Raidho og AT

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Raidho og AT
    Posted: 08 Apr 2015 at 14:30
Hejsa

Lidt kort om mig selv:
Jeg er nybegynder indenfor hjemmebyggede højttalere. Jeg har ingen begreb om hvordan delefiltre konstrueres eller måles, men kan godt lodde og sætte et kabinet sammen.
Jeg har ikke haft 20 forskellige højttalere og forstærkere, så min referenceramme er begrænset.

Nu til det mit indlæg handler om. Smile 
Jeg har bygget et par højttalere, som jeg ikke er helt tilfreds med.
Først lidt om hvorfor jeg har valgt denne model: Jeg spillede tidligere på et sæt Yamaha NS-1000M som jeg var ret tilfreds med. Til sidst måtte jeg dog opgive at elske designet, så jeg besluttede at det var tid til at lave nogle selv, som jeg kunne være mere tilfreds med i min stue.
Det jeg kunne lide ved de gamle Yamahaer var især den meget præcise spillestil og detaljegrad, som de især havde i de højere frekvenser. Derfor gik jeg efter nogle mere eksotiske enheder, og sprang til, da jeg havde muligheden for at anskaffe et par Raidho-diskanter (tænkte at de kunne matche Yamahaernes beryllium). 

Da det er svært at lytte sig frem til de højttalere man gerne vil have, når man vil bygge selv, forsøgte jeg at læse mig til, hvad der kunne lyde godt for mig. Da jeg i forvejen var bekendt med Troels Gravesens hjemmeside - og hans arbejde, som jeg beundrer - tog det ikke lang tid før jeg besluttede mig for at bygge et sæt ATR25.
Det skal siges med det samme, at de ATR25 gør mange ting rigtigt godt. Yamahaerne var ikke perfekte; jeg savnede noget mere præcision i bassen, og sammenhængen mellem bas og mellemtone var ikke optimal. ATR25 går dybere, og de har mere styr på bassen i direkte sammenligning. Endvidere er ATR25 en mere neutral højttaler, hvor jeg synes der er god sammenhæng fra dyb bas til de høje frekvenser, men!
Jeg savner mere åbenhed! Mellemtonen (ATerne?) har en tendens til at lyde lidt "lukket" (i forhold til Yamahaerne), og det kan jeg ikke helt få til at give mening. Confused

Jeg synes at jeg før har læst, at AT - især i deres 6" version - er blevet lovprist for god mellemtone. Er det bare mig der har en helt anden smag?
Jeg er godt klar over at NS-1000 er en helt anden konstruktion end sådan en 2½ vejs, og at de beryllium-domes har en anden forudsætning for bla. spredning, men jeg havde nok forventet at ATR25 i hvert fald var tættere på, end hvad jeg oplever.

Det første jeg tænkte var, at jeg har gjort noget forkert, men jeg har gennemgået filteret flere gange, og det ser ud til at være samlet korrekt.

Jeg er blevet foreslået at prøve andre forstærkere, fx. rør, og det vil jeg måske prøve - i hvert fald noget andet - men der kan også hurtigt bruges rigtig mange penge på den konto. Ouch
Indtil videre har jeg kun drevet dem med forskellige gamle Luxman, og det kan da godt være at det er et dårligt match, men kan der virkelig være så meget forskel ved at skifte til noget andet?

Måske er det bare mig der ikke kan lide polypropylene membraner? Jeg husker at jeg en gang, for længe siden, har læst nogle kommentarer, om at polyprop har en tendens til at "båtte"(?). Dette kunne jeg ikke tage seriøst, men nu giver det pludselig mening. Men kan det virkelig passe, med sådan en eksotisk (dyr!) enhed?

Der er 2. ordens filter i ATR25 og 4. ordens i NS-1000, hvilket igen måske har givet en bedre spredning (power-respons?) på NS-1000, kan det være en del af forklaringen?
Ved lytning i sweet-spot, er forskellen dog stadig udtalt: ATR25 lyder mere lukket (båt-lyd?) end Yamahaerne.

Lige et par billeder at de omtalte:



Beklager det lange indlæg og mange spørgsmål, jeg føler mig bare lidt i vildrede.
Jeg ved det er svært at kommenterer hvad andre hører, men håber lidt at der er nogen her med så meget erfaring, at det jeg skriver giver lidt mening Embarrassed

/Jens
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 17:17
Er det en nøjagtig kopi - http://www.troelsgravesen.dk/download/ATR25.pdf  ?
TG bruger specialbyggede enheder fra AT/Jantzen.

Så vidt jeg kan se er det ikke et rent 2. ordens filter (mk.ll), men et 1. ordens til bas og 2. ordens diskant - men benytter formentlig også enhedernes naturlige afrulninger til et akustisk stejlere forløb ?

TG udtrykker sin egen begejstring, og mon ikke at sammenligningen med din ex-Yamaha er uretfærdig, da du lytter til væsentlige konstruktions- og materiale forskelle.

Personligt ville jeg ikke sætte en bånddiskant sammen med en 6½" bas/mellemtone - det er jeg ikke dygtig nok til, og har ikke haft fornøjelsen at høre en homogen højttaler med bånddiskant.
En delefrekvens med stor overlapning mellem en 6" bas og en bånddiskant i ørets følsomme område vil jeg mene kommer til at lyde forskelligt fra det meste andet.
Dine højttalere "fejler" sikkert ikke noget, hvis de er nøjagtige kopier af TGs. Men velkommen til selvbyg og søgen efter din personlige smag af den bedste lyd.
Gode enheder og ikke helt tilfreds - perfekt arbejdsgrundlag!
Jeg ville eksperimentere med delefilteret og måske en super 4" - 5" mellemtone (nu bliver det kompliceret - har aldrig fået en domemellemtone til at hænge godt sammen med en større basenhed - ikke dygtig nok). Og i øvrigt sammenligne med en rigtig god domediskant.

Glæder mig til at læse forskellige bud på svar.

VH.



Edited by Holm - 08 Apr 2015 at 17:45
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 19:28
Tak for svaret Smile

Ja, det er nøjagtige kopier af Troels' design - jeg har ikke udstyr eller evner til at eksperimentere selv - og materialer er købt af Jantzen, så enheder skulle være de rigtige (selvom jeg har mistænkt dem lidt, da jeg ikke kan se på dem, om de er "de rigtige", men mon ikke Jantzen har sendt de rigtige).

Det optimale vil nok være at parre de diskanter med Raidhos egen mellemtone, men sådan nogle er nok svære at støve op. Måske Accuton eller noget andet med hårde membraner ville fungere? men igen, det har jeg ikke helt evnerne til at eksperimentere med.
Ham jeg købte Raidho diskanterne af, havde vidst haft dem sat sammen med Yamahas beryllium mellemtone - det kunne sikkert være godt.

Husker jeg forkert, eller var de første Modeller fra Raidho (Eben?) ikke med Polyprop mellembas? Men der har nok været en grund til at de har udviklet en hårdere membran.

Nå, men jeg har lige fået nærlyttet noget mere på ATR25erne, og de lyder faktisk rigtig godt! De har nok bare ikke den/de karakteristika som jeg så godt kunne lide ved Yamahas NS-1000. 
Der er selvfølgelig også en del, der synes at NS-1000 er for lyse/skarpe, så jeg kan bare igen konstatere, at ikke alle har samme smag.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 19:47
Ifølge TG's design spec skal der benyttes en hel del dæmpemateriale lige bag bas/mellemtonen.

Det kan være, den har lidt svært ved at "trække vejret" med al det MDM3 lige bagved?

Har du prøvet at lege lidt med dæmpematerialets placering?

Her skal du selvfølgelig passe lidt på, da TL kabinettet er noget følsomt overfor ændringer i dæmpningen.


Edited by Enthusiast - 08 Apr 2015 at 19:57
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 20:12
Uden at have nogen erfaring med overstående konstruktion, så kunne jeg forestille mig, at den ikke er for alle. 
Efter at have snakket med en del musik/højttalernørder, kan jeg roligt sige, at der kan være overraskende langt fra andres mening om kvalitet/god lyd til ens egen. 
Så måske fejler filteret ikke noget, men det er altid godt at få målt efter. Jeg kan kun anbefale at gå ud og høre folks højttalere, istedet for at satse og investere i dyre enheder, man måske brænder inde med. Jeg taler af bitter erfaring. 



Edited by JAV - 08 Apr 2015 at 20:24
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 22:01
Jeg tror også at jeg netop har gjort mig den lidt bitre erfaring. Lige nu ærgrer det mig lidt, at jeg ikke har startet med et noget mindre kostbart projekt, men nysgerrighed var for stor.

Jeg har faktisk tænkt lidt på muligheden for at justere lidt på dæmpematerialet. Det tror jeg jeg vil lege lidt med. TG lægger også op til at man laver en "Luge" i bunden, således at man nemmere kan justere dæmpemateriale ... det har jeg selvfølgelig ikke gjort, så jeg må lirke det ind og ud af hullerne til mellembasserne.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 22:09
en skam du befinder dig på sjælland, ellers havde jeg gerne lavet målinger for dig. 
Håber der er nogen der vil hjælpe dig, da det jo er en flot højtaler, som fortjener at komme i mål. 
Med venlig hilsen


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 09:14
Jeg har kun erfaring fra min egen 2-vejs refleksafstemning. Men den havde jeg fået overdæmpet til at starte med. Synes bestemt det hjalp gevaldigt på mellemtonen at få fjernet lidt dæmpning bag bas/mellemtonen.

Jeg ville i hvert fald nok prøve at fjerne lidt MDM-3 dæmpning bag den bas/mellem, der spiller hele vejen op i mellembåndet (det er vel den øverste af dem).
Du kan jo starte med at fjerne lidt dæmpning fra toppen af kabinettet og ned mod bas/mellemtonen. Så kan den bedre trække vejret og du får ikke fjernet dæmpningen af den åbne kanal.

Tag det lidt af gangen og lyt grundigt til højttaleren efter hver ændring.

Man må hurtigt kunne afgøre, om der er noget at vinde ved at gå den vej - og du kan jo altid lægge dæmpematerialet tilbage i kabinettet igen.


Edited by Enthusiast - 09 Apr 2015 at 09:15
Back to Top
gx55 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 23 Nov 2010
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote gx55 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 19:56
Må jeg spøger hvor du har fået diskanten fra jeg har selv en raidho diskant i mine men der er en af de første tyber og ville enlig godt prøve en ny
Rigtige mænd kører A-klasse
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 20:30
Hvis du har mulighed for trække ledniger til alle enhederne ud af kassen. Så kunne vi da godt finde en aften hvor vi prøver at gøre dem fuldt aktive.

Jeg har nemlig DSP og rigeligt med forstærkere til rådighed, samt måleudstyr osv.

Fordelen herved, er at vi lynhurtigt kan teste om det hjælper at gøre dem 3, 2½ eller 2 vejs, hvor der skal deles med hvilken stejlhed osv. Det er nogle flotte kasser du har bygget og måske hjælper det blot at tilpasse filteret. Worth a try Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz