Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Raidho og AT
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Raidho og AT

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Raidho og AT
    Posted: 08 Apr 2015 at 14:30
Hejsa

Lidt kort om mig selv:
Jeg er nybegynder indenfor hjemmebyggede højttalere. Jeg har ingen begreb om hvordan delefiltre konstrueres eller måles, men kan godt lodde og sætte et kabinet sammen.
Jeg har ikke haft 20 forskellige højttalere og forstærkere, så min referenceramme er begrænset.

Nu til det mit indlæg handler om. Smile 
Jeg har bygget et par højttalere, som jeg ikke er helt tilfreds med.
Først lidt om hvorfor jeg har valgt denne model: Jeg spillede tidligere på et sæt Yamaha NS-1000M som jeg var ret tilfreds med. Til sidst måtte jeg dog opgive at elske designet, så jeg besluttede at det var tid til at lave nogle selv, som jeg kunne være mere tilfreds med i min stue.
Det jeg kunne lide ved de gamle Yamahaer var især den meget præcise spillestil og detaljegrad, som de især havde i de højere frekvenser. Derfor gik jeg efter nogle mere eksotiske enheder, og sprang til, da jeg havde muligheden for at anskaffe et par Raidho-diskanter (tænkte at de kunne matche Yamahaernes beryllium). 

Da det er svært at lytte sig frem til de højttalere man gerne vil have, når man vil bygge selv, forsøgte jeg at læse mig til, hvad der kunne lyde godt for mig. Da jeg i forvejen var bekendt med Troels Gravesens hjemmeside - og hans arbejde, som jeg beundrer - tog det ikke lang tid før jeg besluttede mig for at bygge et sæt ATR25.