Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Raidho og AT
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Raidho og AT

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Raidho og AT
    Posted: 09 Apr 2015 at 20:33
Jeg vil også gerne give mit bud på et passivt filter, hvis ledningerne alligevel "stikker ud af kassen" 
Det kræver dog at du skal forbi Horsens engang ved lejlighed :)

Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 22:24
@Entusiasten
Jeg har nu prøvet at fjerne noget af dæmpematerialet, og det gør en forskel, men jeg skal lytte noget mere, før jeg kan afgøre om det er en forbedring. Forskellen er ikke så stor, som forventet.

@gx55
Pt. ligger jeg inde med to sæt, hvor jeg købte det første sæt brugt af en anden selvbygger, og jeg kender ikke helt deres oprindelse eller alder. 
Det andet sæt har jeg lige købt af Troels Gravesen, og jeg vil prøve at vurdere om der kan være forskel på de to.

@Digital-thor og Frost
Det lyder som en rigtig god mulighed Smile Delefiltrene ligger stadig udenfor kabinetterne, og er nemme at gå til - det er meningen at de skal integreres i en fast fod, men så langt er jeg ikke kommet endnu.
Det er desværre ikke lige hver dag jeg kommer forbi Horsens med Højttalerne på slæb 
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 22:43
Ved du om det er med alu eller kapton svingspole, der er ret stor forskel på mellemtonen !
Kapton er bedst.
mvh. Kim
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 23:22
Det ved jeg faktisk ikke. I henhold til byggevejledningen er det "18H52-15-06-SD" og altså ikke noget med "K". Ved ikke om det så betyder at det er alu?

Edited by LektorBlomme - 10 Apr 2015 at 00:07
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 10:45
Så er det alu.
Du kan få skiftet svingsystemet hos Audiotechnology, hvis du gerne vil prøve at forbedre din mellemtone.

AT-enhedernes membran er meget tynd og lydfølsom, så der kommer retur-lyd igennem membranen, hvis de kan "se" hårde flader eller kanter indeni kabinettet - det forstyrrer lyden fra højttalerne ! Så pas på ikke at fjerne dæmpemateriale i højttalernes "synsfelt".
mvh. Kim
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2015 at 09:07
Bor på sydsjælland... så det skulle nok kunne lade sig gøre Smile 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2015 at 20:04
Originally posted by KimV

Så er det alu.
Du kan få skiftet svingsystemet hos Audiotechnology, hvis du gerne vil prøve at forbedre din mellemtone.

AT-enhedernes membran er meget tynd og lydfølsom, så der kommer retur-lyd igennem membranen, hvis de kan "se" hårde flader eller kanter indeni kabinettet - det forstyrrer lyden fra højttalerne ! Så pas på ikke at fjerne dæmpemateriale i højttalernes "synsfelt".


Ifølge TG's spec placeres både filt, bølgeskum og MDM-3 dæmpning bag bas/mellemtonen - jeg tror roligt, man kan hive lidt MDM-3 ud af kabinettet uden at enheden/erne kommer til at se "hårde flader eller kanter"
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2015 at 14:22
Jeg har fjernet det MDM-3 der sidder lige bag enhederne, så der nu kun er bølgeskum og filt.

Jeg har kun spillet et par skiver indtil videre, men jeg synes der er kommet væsentlig mere dybde i lydbilledet, hvilket jeg ikke havde forventet. Mellemtonen lyder umiddelbart mere klar, men det er også som om musikken hele tiden står lidt mere bag højttalerne...

Jeg synes ikke helt der er så meget sort baggrund, som jeg er vant til, og jeg tror måske også bassen er blevet lidt mere tynd, efter jeg har fjernet dæmpemateriale.

Jeg lytter lidt videre, før jeg vurderer om det er godt eller skidt. 
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2015 at 09:55
Newbie alert Exclamation

Jeg synes ikke jeg er ny inden for lytning og nydelse af musik, men når man skal undersøge sit udstyr for fejl, så føler jeg mig pludselig på herrens mark!

Efter at have rodet - og lyttet - noget mere med højttalerne, er jeg pludselig kommet meget i tvivl, om diskanterne spiller i korrekt fase!

Det fremgår ikke på diskanterne, hvad der er + hhv. - og det første sæt jeg kom i besiddelse af, havde tidligere ejer ridset et + og - på, som jeg stolede blindt på. Jeg var dog alligevel lidt i tvivl, og kørte et "sweep" på min primitive hifi-app på telefonen, og da jeg ikke umiddelbart hørte noget hul i frekvenskurven, måtte det jo være korrekt. 
Men! Det seneste sæt diskanter jeg er kommet i besiddelse af har markeret + og - omvendt!! (rød for + eller tager jeg fejl?). Og jeg måtte jo prøve med min hifi-app, men igen ingen hul. Jeg skiftede fase på samme diskant, men uden nogen egentlig forskel.
Jeg aner en svag forskel, men det er meget svært at vurdere, hvad der er mere korrekt. De deler ved 3 kHz, er det normalt at det er svært at høre forskel her? På Troels' målinger er der tydeligt niveaufald omkring delefrekvensen, når fasen vendes på diskanten. Er det fordi jeg overdøves af refleksioner?

Jeg vil lade dem spille nogle dage med en del forskelligt musik, og så prøve at skifte fasen på begge diskanter og prøve med en del forskelligt musik
Men er der nogen mere simpel metode - eller måske noget specielt velegnet musik - jeg kan bruge til at finde ud af hvad der er + og - på mine diskanter?
Skal der måleudstyr til, for at være helt sikker?

Føler mig frustreret, men også lidt dum Confused



Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2015 at 11:19
Du kan lytte efter to ting for at være sikker på om enhederne spiller i fase.

1) Lydbilledet bør være centreret i midten. Såfremt indspildningen har vokalen centreret.
2) Når enhederne IKKE spiller i fase, lyder det som om at der er et tæppe/gardin mellem højttaler og ørerne. På en indspildning med kvindevokal, er denne forskel ofte ret markant. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz