Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndshøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndshøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011 14>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndshøjttaler
    Posted: 11 Mar 2016 at 09:28
Mens jeg venter på, at det bliver lidt varmere i "værkstedet" (så mine 3-vejs kan males med tilfredsstillende resultat), gør jeg mig lidt tanker om denne bredbåndshøjttaler. Jeg er stadig vild med tanken om en stand-alone fuldtone-højttaler med denne enhed i et basreflekskabinet - omvendt gider jeg ikke rigtig bygge flere kabinetter lige nu. Jeg vil gerne lidt hurtigere frem og plaget af/henrykt over tanken om Simon's SLOB, er jeg simpelthen nødt til at prøve noget tilsvarende - så kan fuldtonen altid flyttes efter behov. Det springende punkt er basenheden (eller retter basenhederne). Jeg er ret besluttet på (også) at køre med 10" enheder, og der skal bruges seks eller fire pr. side (to bliver afgjort for lidt, er jeg ret sikker på) - fire er helt sikkert nok til en alm. stue, men man kan jo lige så godt helgardere. Alternativt kunne jeg bruge seks 8" basser - eller fire 12". Jeg arbejder p.t. på at finde/fremtrylle nogle egnede 10" basser til en meget overkommelig pris - det er afgørende at kunne finde en enhed med meget godt ydelse/pris-forhold, for ellers bliver det slet ikke aktuelt. Selv om jeg ikke helt tror på det, så kunne jeg godt tænke mig en rent passiv løsning, som kun kræver én forstærker - det kommer så til at koste lidt i komponenter...

Edited by USXX - 11 Mar 2016 at 09:31
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2016 at 10:17
Mvh.
Friman
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2016 at 19:48
Ulrik, du skal bare bruge en 18" bas, sÃ¥ er du ogsÃ¥ fri for, at trække sÃ¥ meget højttaler kabel Wink

Det bliver nok næste vinters projekt, men jeg har et sæt 18" liggende som jeg regner med skal i Ã¥benbaffel, mÃ¥ske med et mellemtone horn, og et diskant horn oven over. mellemtonen har jeg ogsÃ¥, og jeg er ved, at have mig sporet ind pÃ¥ hvilke compressiondrivere til diskanten jeg skal bruge. Men rigspolitichefen sendte mig lige en fartbøde sÃ¥ det indkøb  mÃ¥ nok vente Big smile  (det er ikke sÃ¥dan med de landevejsrøvere....)
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2016 at 23:26
Edit 12/3: Jeg har valgt at moderere mit eget indlæg vedrørende "fartskatten". Det giver kun støj og kan meget let misforstås i flere retninger. Min pludselige "friskhed" må skyldes at jeg fik bygget højtalere i adskillige timer i går. Jeg beklager støjen.Embarrassed

@USXX: Jeg glemmer heller ikke lige bas delen af Simons set-up. Men som du er inde på bliver det hurtigt lidt halv dyrt i enheder og forstærkere og DSP filtre. Men i kombi med en moderne fultone skal det nok blive godt. Jeg glæder mig :-)

Edited by bknielsen - 12 Mar 2016 at 10:48
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2016 at 09:39
I øvrigt burde man jo sætte sig ned og lave en matematisk/teoretisk model for slot loading (det er sikkert gjort, men jeg har ikke kunnet finde noget brugbart - omend der er et par fine byggeartikler på nettet). Der er et par måder, man kan gribe det an på.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2016 at 17:38
Tænker du som I en geometrisk diskretiseret model (evt. Comsol), eller tænker du en lavere ordens model?

.....og kan man mon slippe afsted med en lavere ordens med et godt resultat?
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2016 at 20:49

USXX - Har du læst denne tråd?

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/195734-nelson-pass-slot-loaded-open-baffle-project.html

Edited by Kjeldsen - 13 Mar 2016 at 20:49
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2016 at 20:55
Jeg har også set flere nævne akabak som et program der kan simulere SLOB. Men, nu er vi ude i noget hvor jeg for længst er stået af, og blot ønsker at save lidt træ, læse lidt - tage en beslutning - vente lidt - også ellers lidt "hug og håb"

Går det ikke, så prøver jeg bare igen
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2016 at 08:08
Med COMSOL (som jeg har og bruger dagligt) kan jeg sagtens simulere det (lige så med AkAbak). Det er ikke det, der er pointen her. Målet er at lave en brugbar teoretisk model baseret på forståelsen af fysikken.

@Kjeldsen; ja, den tråd kender jeg godt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2016 at 08:09
Det er ikke så svært, men der er (i hvert fald) to veje at gå...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011 14>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz