Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndshøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndshøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 14>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndshøjttaler
    Posted: 14 Apr 2015 at 15:23
Originally posted by JAV

Har en lille forkærlighed til standerhøjttalere, sÃ¥ synes det er lidt en skam med en gulvhøjttaler. Smag og behag. Hvor har du skaffet de skumkiler? Har prøvet at finde lignende flere gange uden held. Du har vel egentlig ikke brug for dæmpemateriale, siden den skrÃ¥ bagvæg nok eliminerer samtlige potentielle stÃ¥ende bølger, og du har den bestræbte volumen uden? Hvis du ønsker en arbejdstegning af pladerne, og evt. en 3D-fil af kabinetkonstruktionen, sÃ¥ sig endelig til, men det kan du sikkert selv fixe.

Skumkilerne er købt hos http://www.4sound.dk (kig under studie --> studietilbehør --> akustik)

Jo, der er altid behov for dæmpning i en højttaler, hvis dimensionerne er sådan, at der kan være bølgeudbredelse i det frekvensområde, hvor enheden arbejder - og det kan der her. Det er praktisk talt kun i deciderede subwoofere, at det ikke giver mening med akustisk dæmpemateriale.

Tak for tilbuddet, men vi har SolidWorks, så jeg klarer mig - men da jeg selv skærer pladerne, nøjes jeg med mine egne håndskitser.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 16:32
Det er Foamzorb Panel 80, jeg har købt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 17:28
Nå, porten ser ud til at skulle sidde 65-66 cm oppe i forhold til indvendig bund. Herved elimineres den første/kraftige pibe-resonans i porten og de øvre harmoniske er relativt lave og jævnt fordelt. Porten kommer til at gå ind i kabinettet (som normalt) - det kan sagtens gå.

Edited by USXX - 14 Apr 2015 at 17:29
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 19:37
Super, dem vil jeg overveje.

Ja selvfølgelig, det giver god mening. 

Oki doki :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2015 at 11:24
Originally posted by USXX

Nå, porten ser ud til at skulle sidde 65-66 cm oppe i forhold til indvendig bund. Herved elimineres den første/kraftige pibe-resonans i porten og de øvre harmoniske er relativt lave og jævnt fordelt. Porten kommer til at gå ind i kabinettet (som normalt) - det kan sagtens gå.

En mulighed er også flere mindre distribuerede porte (i fx en 2½-vejs med fælles kammer til basserne virker det jo godt med to separate porte).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2015 at 14:30
Der kommer to 70 mm porte i stedet for én 100 mm port. Det er mere optimalt m.h.t. resonanserne.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2015 at 21:43
Portene placeres i forhold til tryk-nulpunkter for 1. og 3. mode (simuleret på det u-portede kabinet). Det giver samlet set det bedste resultet, når man bruger to porte, synes jeg - og det giver god mening. Der kommer en skitse senere.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2015 at 12:36
Så er portene og afstivning af baflen på plads. Der kommer et par afstivninger mere - der skulle bl.a. have siddet en lige foran den øverste port til afstivning af siderne, men den må deles i to eller laves som en lodretstående ramme. Filteret (dvs. korrektionsnetværket) kommer til af sidde uden for kammeret nede på bundpladen. Det kræver godt nok et ekstra sæt terninaler, men det er vældig praktisk i forbindelse med trim og evt. senere ændringer.




Edited by USXX - 16 Apr 2015 at 13:12
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Apr 2015 at 11:45
Her er lige endnu et dårligt mobilfoto. Det viser Enviee-enheden monteret i målebaflen. Billedet er taget i målerummet med lyset slukket (dog døren åben) og uden blitz. Her ser man hvor tyndt papir-kantophænget er - lyset udefra skinner igennem (men den er ikke utæt - der er faktisk to lag tynd coating på bagsiden af ophænget).


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Apr 2015 at 12:10
Her er frekvensrespons for begge enheder (2.83 V/1 m). Der er (meget forventeligt) lidt forskel over 10 kHz, hvor der er lidt mere spræl i den ene og den anden ruller en smule mere af - det er en del af charmen! Dette område er (særligt på så stor og let en fuldtone-enhed) meget følsomt over for små variationer i papirmembranen og whizzer samt limning og positionering af whizzer - også limning ved svingspolen spiller ind. I betragtning heraf er det faktisk ret godt. Peak'et ved 3200 Hz skyldes det første bøjnings-mode i membranen. Producenten anbefaler selv en sugekreds til at dæmpe denne - og ja, den bør dæmpes/fjernes. Det er imidlertid et meget høj-Q peak, der skal rammes nøjagtigt. Det er nu ikke så svært, men det kræver nogle specielle komponentværdier (for en serie-sugekreds* bliver spolen under 50 uH). Jeg ved, at jeg kan fjerne dette peak fuldstændig ved massedæmpning, men jeg tør ikke eksperimentere, da jeg kun har dette ene sæt enheder (havde jeg haft en CAD-model, ville jeg med COMSOL meget præcist kunne have bestemt den diameter, hvor den ganske lille ekstra masse skulle tilføres - det holde uhyggelig godt i praksis).

* Sugekredsen sidder i serie med enheden (de tre komponenter er indbyrdes koblet i parallel). Da jeg skal have et baffelkorrektionsled, bliver der mulighed for at lave spændingsdeling, hvilket teoretisk set muliggør brug af en parallel-sugekreds (men det er ikke sikkert, at det er hensigtsmæssigt i praksis - jeg skal lige have regnet på det). Alternativt må jeg skaffe en miniDSP - nu hvor jeg ingen deling har, kræver det jo ikke en ekstra forstærker. Det er meget muligt, at det bliver løsningen - det er jo til at prøve af for penge.




Edited by USXX - 17 Apr 2015 at 12:13
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 14>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz