Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Bredbåndshøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndshøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 14>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bredbåndshøjttaler
    Posted: 13 Apr 2015 at 16:00
Skumkiler til at bryde refleksion. Om de skal anvendes, må forsøg vise - det ændrede kabinetdesign gør, at det måske ikke bliver nødvendigt Smile




Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 10:10
Spørgsmålet er så, om dette skum fortrænger volumen eller om det - på samme måde som en porøs strømningsabsorbent - vil forøge det akustiske volumen. Noget skum er så tæt, at det ikke virke ret godt som dæmpemateriale (dvs. som strømningsabsorbent), men dette skum burde være anderledes. Godt nok skal det ikke bruges som strømningsabsorbent her, men det skulle da gerne have noget overfladeabsorption - foruden at kunne diffusere en reflektion i et vist frekvensområde. Jeg havde et 60,0 liter lukket kabinet stående med en tilspillet SB34 monteret. Enhedens resonansfrekvens blev målt i fri luft og derefter i det helt lukkede kabinet (tomt såvel som med én skumkileplade indlagt). Når man kender det effektive membranareal, er det en smal sag at beregne den tilsyneladende volumenændring forårsaget af dæmpematerialet (delta-compliance metoden). Der er nogle forskellige usikkerhedsfaktorer, der spiller lidt ind, men dem ser jeg bort fra her. De simple målinger/beregninger viser, at det akustiske volumen øges med ca. 6% i dette tilfælde - det trækker altså i den rigtige retning, så det lover godt for egenskaberne i forhold til min anvendelse (det er også lavet til formålet, så det skulle også gerne være sådan). Da jeg ikke før har arbejdet med den slags skum i kabinettet, var det at hensyn til dimensionering af kabinettet nødvendigt at vide, hvad indflydelse det ville have på volumen.

Edited by USXX - 14 Apr 2015 at 10:11
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 10:54
Kabinettet bliver 115 cm højt med enheden symmetrisk placeret i en højde af 90 cm over gulvet. De 115 cm er resultatet af optimering af kantdiffraktioner - det giver den jævnest mulige overgang til det lille hæv, der vil være før baffel-droppet (hævet vil være ca. 1,5 dB). Dernæst kommer, at enheden også skal sidde hensigtsmæssigt i forhold til stående bølger mellem top og bund inde i i kabinettet (det skal porten også). Enhedens placering ligger nu fast, men højden af kabinettet kan ændres - mere herom senere. Til beregning og optimering heraf bruger jeg transmissionslinjemodellen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 11:30
Her er en principtegning af kabinettet. Kammeret bliver mere eller mindre kileformet (måske ender det ikke med at blive helt spidst). Stående bølger får derved dårlige kår (og der kommer jo dæmpning ned i kilen). Portens placering ligger ikke fast endnu. Jeg forestiller mig egentlig ikke, at yderligere afstivning skulle blive nødvendig, men det kan være, at der kommer en pind på tværs et sted. Den samlede bredde af kabinettet bliver 25 cm.




Edited by USXX - 14 Apr 2015 at 11:31
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 13:09
Du kunne jo overveje at sætte porten for neden på ydersiden af den skrå væg (nede mod kilen).
Hvis du har sideplader på kabinettet, vil porten jo stadig være skjult af dem.

Skal der bagplade på?


Edited by Enthusiast - 14 Apr 2015 at 13:10
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 13:13
Man kunne jo lave en stoframme på bagsiden, for at gemme filter og port. Evt nedfældet som frontbaflen, så den kun er synlig fra bagsiden...

I øvrigt meget spændende og lærerigt at følge med i projektet...👍
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 13:19
@friman

Man ku' også lade vær' Wink

Man kommer ikke til at kunne se bagsiden, som de kommer til at stå - men man kunne forbedere til det og så evt. lave det senere, hvis behovet opstår. Lige nu er det vigtigst at få noget op at spille.


Edited by USXX - 14 Apr 2015 at 13:30
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 13:24
Kammeret bliver lidt stumpt i bunden for at få volumen nok (ja, jeg kunne bare gøre kabinettet dybere, men jeg har et dybde/bredde-forhold, som jeg finder æstetisk, så det bliver der ikke lavet om på). Her ses den primære pladeresonans for kammerets sidevæg uden afstivning (fuldstændig fikseret på alle kanter) - simuleret med typiske parametre for 21 mm birkefiner. Man skal forestille sig, at centeret i det røde område svinger ud og ind.




Edited by USXX - 14 Apr 2015 at 13:26
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 13:29
Originally posted by Enthusiast

Du kunne jo overveje at sætte porten for neden på ydersiden af den skrå væg (nede mod kilen).
Hvis du har sideplader på kabinettet, vil porten jo stadig være skjult af dem.

Skal der bagplade på?

Som sagt, portens placering er ikke fastlagt/simuleret endnu - men ja, det bliver konsekvensen, hvis den optimale placering er der.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2015 at 15:14
Har en lille forkærlighed til standerhøjttalere, så synes det er lidt en skam med en gulvhøjttaler. Smag og behag. Hvor har du skaffet de skumkiler? Har prøvet at finde lignende flere gange uden held. Du har vel egentlig ikke brug for dæmpemateriale, siden den skrå bagvæg nok eliminerer samtlige potentielle stående bølger, og du har den bestræbte volumen uden? Hvis du ønsker en arbejdstegning af pladerne, og evt. en 3D-fil af kabinetkonstruktionen, så sig endelig til, men det kan du sikkert selv fixe.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 14>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz