Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndshøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndshøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 14>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndshøjttaler
    Posted: 10 Apr 2015 at 11:28
Her er lidt kurver at kigge på:




Kurven for den udvidede Le-model bruger de værdier, jeg allerede har angivet. Den målte kurve stiger, som man kan se, ned mod enhedens resonansfrekvens, hvor modellerne for svingspolen alene (dvs. uden T/S-model for det mekaniske/svingende system) blot går mod Re for frekvensen gående mod DC.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 11:36
Man kan selvfølgelig sammensætte Le-modellen med lavfrekvensmodellen (T/S-modellen). PÃ¥ den mÃ¥lte kurve ovenfor ser man opbrydningerne slÃ¥ igennem pÃ¥ impedanskurven. Jeg skal have studeret resonansen ved 320-330 Hz lidt nærmere. Den er der nøjagtig samme sted (og med samme amplitude) pÃ¥ begge enheder, sÃ¥ det er ikke som sÃ¥dan en fejl men noget, der ligger i konstruktionen (og nej, det er ikke en mÃ¥lefejl). Denne resonans er hørbar ved sweep, men det er ikke en grim resonant lyd - den har sÃ¥dan en let hul karakter (det er bare en af de ting, der er med til at farve lyden og give enheden sin egen karakteristiske klang). 

Edited by USXX - 10 Apr 2015 at 11:37
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 11:47
Hvis der nu ikke havde være tale om en fuldtone-enhed, så ville den målte impedansmodulus vel stige mere mod de høje frekvenser?

I et sådant tilfælde, må de forsimplede induktansmodeller vel stå stærkere - eller hvad?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 12:00
Det er ikke det, at det er en fuldtone, der giver den sin flade impedanskurve - men den flade impedanskurve (opnået ved brug af kobberkappe i luftgabet) er en af forudsætningerne for, at den bliver til en fuldtone. Der findes mange ikke-fuldtone-enheder, der har tilsvarende flad impedanskurve - se bare på Satori og SB Acoustics bas-mellemtoner.

Som sagt; selv uden kobber i magnetsystemet, så er og bliver den helt simple induktans-model for dårlig (også i praksis), for spolen opfører sig langt fra sådan, når den sidder i luftgabet - men ja, i disse tilfælde bliver tilnærmelsen da lidt bedre (men ikke god nok).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 12:54
Og så lige de sidste billeder af enheden:






Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 13:08
Arrrhhhh for hytten da den en fed!
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 14:14
Til interesserede; her kan man se lidt mere om de forskellige Le-modeller, der anvendes (med Klippel's benævnelser er det LR-2 modellen, jeg har brugt). Scroll ned til den sidste figur på sitet:



Edited by USXX - 10 Apr 2015 at 14:15
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 21:58
Originally posted by USXX

Til interesserede; her kan man se lidt mere om de forskellige Le-modeller, der anvendes (med Klippel's benævnelser er det LR-2 modellen, jeg har brugt). Scroll ned til den sidste figur på sitet:



Denne LR-2 model er sikkert fin. Men den er jo ikke så anvendelig for menig mand, der ikke selv kan udmåle parametrene.

Hvorfor får man egentlig ikke disse parametre fra producenten?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2015 at 08:25
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by USXX

Til interesserede; her kan man se lidt mere om de forskellige Le-modeller, der anvendes (med Klippel's benævnelser er det LR-2 modellen, jeg har brugt). Scroll ned til den sidste figur på sitet:



Denne LR-2 model er sikkert fin. Men den er jo ikke så anvendelig for menig mand, der ikke selv kan udmåle parametrene.

Hvorfor får man egentlig ikke disse parametre fra producenten?

Det burde man mÃ¥ske ogsÃ¥ gøre, men LR-2 modellen er ikke altid den bedste, sÃ¥ man ville nok vælge en endnu bedre model. Jeg synes, det er en større fejl, at vi overhovedet opgiver en værdi for Le (men sÃ¥dan er traditionen). Kunderne i industrien efterspørger det ganske enkelt ikke -  de har mÃ¥leudstyr. De fleste bruger programmer som fx LspCAD, hvor man importerer mÃ¥ledata (amplitude og fase) - dermed bliver en lumped model for den induktive del af impedanskurven overflødig (omend det akademisk set er interessant). Jeg kunne bedre forestille mig at gøre mÃ¥le data tilgængelig i form af en ASCII-fil (men nu er vi ikke en producent...).



Edited by USXX - 11 Apr 2015 at 08:26
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2015 at 13:44
Guess what.... den bliver gulvstående - mere info følger (synes selv, det er lidt smart).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 14>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz